Uutiset

Sähköisiä asiointipalveluja ei kehitetä yritysten tarpeista

Suomen Taloushallintoliiton puheenjohtaja Leena Rekola-Nieminen katsoo, ettei sähköisiä asiointipalveluja kehitetä yritysten tarpeista.

-Sähköisten palvelujen kehittämisessä unohdetaan valitettavan usein, että tilitoimisto toimii yrittäjän kumppanina ja talousosastona. Seurauksena voi olla, että palvelujen sähköistämisellä tavoiteltu toiminnallinen ja taloudellinen säästö jää vähiin tai kokonaan syntymättä. Varoittavia esimerkkejä on jo nyt olemassa sekä yksityisen että julkisen hallinnon asiointipalvelujen aiheuttamista ongelmista.

Rekola-Nieminen mainitsee verohallinnon verotilipalvelun, joka otettiin käyttöön tämän vuoden alusta.

-Kehittämistyössä unohdettiin se tosiasia, että tilitoimistot toimivat taloushallinnon tehtävissä yritysten asiamiehinä. Noin 80 prosenttia pienyrityksistä on ulkoistanut taloushallinnon tehtävät tilitoimistolle tai muulle taloushallinnon osaajalle.

-Sähköisiä palveluja ja sähköisiä asiointimahdollisuuksia kehitetään nyt erityisesti julkisen hallinnon puolella osana yrittäjyyspolitiikkaa ja yritysten hallinnollisen taakan vähentämistavoitetta. Siksi on pidettävä kirkkaana mielessä, että palveluja ei voi kehittää ottamatta huomioon yritysten tapaa toimia. Yritykset ja lopulta kuluttajat kuitenkin maksavat laskun palvelujen kehittämisestä. (HäSa)

Päivän lehti

6.4.2020