Uutiset

Sähköverkon kustannukset tasapuolisesti kaikille

Nimimerkki ”Missä kohtuus?” halusi tietää perustelut sähkön siirtohinnoittelulle (HäSa 15.3.).

Siirtohinnoissa asiakas maksaa koko ajan käytössä olevasta palvelusta. Perusmaksut perustuvat siihen, että valtaosa verkkopalvelun kustannuksista on kiinteitä, jotka syntyvät verkon ylläpidosta, uudistamisesta ja uuden rakentamisesta. Näihin ei siirretyn sähkön määrä vaikuta.

Laki mukaan siirtokustannukset on kohdennettava kaikille kuluttajille. Hinnoittelua valvoo Energiamarkkinavirasto, jonka mukaan hinnoittelumme on kohtuullista.

Hinnoittelu vaihtelee sen mukaan toimiiko verkkoyhtiö pääosin maaseudulla vai kaupungissa. Kun asiakkaita on vähemmän verkon laajuuteen nähden, ovat kustannukset asiakasta kohden korkeammat. Vattenfallilla on sähköverkkoa reilut 60 000 kilometriä. Suurin osa verkostamme on haja-asutusalueella metsäisissä maastoissa, lähes 160 metriä asiakasta kohden. Suurissa kaupungeissa kunnossapidettävää sähköverkkoa on asiakasta kohden noin 30-60 metriä.

Suomen sähköverkot ovat valtaosin ilmajohtoa ja alttiina erilaisille vaurioille, näin myös Vattenfallin sähköverkko.

Vaikka kirjoittaja epäilee, pisti tämän talven poikkeuksellinen tykkylumi verkkoyhtiöt todella lujille. Tänä talvena työtä on ollut todella paljon.

Sovitamme yhteen ikääntyvän verkon peruskunnostusta, äärimmäisten sääilmiöiden vaikutuksia verkkoon ja kohtuullista hinnoittelua. Laajojen peruskorjausten aika on käsillä niin kuin monessa muussakin yhdyskuntarakentamisessa.

Hämeessäkin verkon varmuutta on parannettu uusilla sähköasemilla, sähköasema- ja verkostoautomaatiolla sekä tehostamalla ukkos- ja eläinsuojausta ja kunnossapitoa. Rakentamistavan olemme vaihtaneet ilmajohtoverkosta maakaapelointiin saatuamme kaapelointikustannukset ilmaverkon kanssa kilpailukykyisiksi.

Kodit ja yritykset tarvitsevat hyvälaatuista sähkönjakelua. Vattenfall on investoinut sähköverkon uudistamiseen reilut 130 miljoonaa euroa vuosina 2006-2009. Lähivuosina verkkoinvestointimme ovat vuositasolla 50 -60 miljoonaan euroa.

Sanna Öörni

asiakasjohtaja

Vattenfall Verkko Oy

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic