Uutiset

SAK:n Viimeinen niitti -mainos sai vahvaa kritiikkiä, mutta keskusjärjestön mukaan kampanjaa jatketaan edelleen

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK mainostaa uuden irtisanomislain vastustamista kuvalla, jossa työnantajahahmo sanoo käsi paketissa olevalle työntekijälle: "Ai vaarallinen kone? Asentees on vaarallinen. Ulos!" Kampanja sai kovaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.
SAK:n Viimeinen niitti -mainoskampanja jatkuu kohutulla kuvalla verkkosivulla www.sak.fi/viimeinenniitti.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK julkaisi mainoskampanjassaan irtisanomislain vastustamiseksi räväkän kuvan, jossa työnantaja sanoo loukkaantuneelle työntekijälle: ”Ai vaarallinen kone? Asentees on vaarallinen. Ulos!”

Kuva ei uponnut kaikkiin suomalaisiin, sillä sen vaikutelma työnantajista sai sosiaalisessa mediassa murskakritiikin. Moni kehotti eroamaan ammattiliitosta.

SAK puolustaa kampanjaansa

SAK ei aio lopettaa Viimeinen niitti -mainoskampanjaa kritiikin takia. Keskusjärjestö vastustaa edelleen hallituksen suunnitelmia irtisanomisten helpottamiseksi alle 20 työntekijän yrityksissä.

– Kampanja on herättänyt laajaa keskustelua, mihin pyrimmekin, SAK:n johtaja Hannu Jouhki toteaa keskusjärjestön tiedotteessa.

Kampanjaan on suunnitteilla kuitenkin uutta kuvamateriaalia. Vielä tiistai-iltana kampanjasivuilla komeili kohuttu kuva.

– Kampanjassa käytetyt kuvat ovat tehneet tehtävänsä. Nyt entistä laajempi yleisö on tietoinen hallituksen kaavaileman irtisanomislain ongelmista. Lakiehdotus johtaisi eriarvoiseen kohteluun ja työpahoinvoinnin lisääntymiseen sekä mahdollistaisi irtisanomisiin liittyvän mielivaltaisuuden, Jouhki jatkaa.

SAK on aloittanut järjestölliset toimet, jotka jatkuvat, jos irtisanomislakiesitystä ei vedetä takaisin. SAK:n jäsenliitoista Teollisuusliitto ja PAM ovat ylityökiellossa.

Kritiikkiä satoi monilta tahoilta

Viimeinen niitti -mainos ei ehtinyt näkyä kauaa, ennen kuin se joutui yrittäjien ja hallituspuolueiden kannattajien hampaisiin. Monien kritisoijien mukaan mainos kuvaa mennyttä maailmaa.

– Vaikuttamistyön toivoisi pohjautuvan faktaan. Oheisessa #sak:n #viimeinenniitti kampanjassa menee fakta ja fiktio sekaisin. Yrittäjien leimaaminen näin ei ole oikein. Tulee surullinen olo, kirjoitti pääministerin erityisavustaja Kari Jääskeläinen (kesk.) Twitterissä.

Kritiikkiin yhtyi myös Keskuskauppakamarin kokoomustaustainen toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Sijoittaja, yrittäjä Kim Väisänen puolestaan kirjoitti Twitterissä, että SAK ei ole oppinut mitään Oiva Lohtanderin ruokapöytäkohusta.

SAK:n ruokapöytämainos vedettiin takaisin

SAK:n viestintä ei mennyt aivan nappiin myöskään vuonna 2007, kun eduskuntavaalimainoksessa porsasteli porvarina näyttelijä Oiva Lohtander notkuvassa ruokapöydässä.

Haukuttuaan työntekijät pomona esiintynyt näyttelijä totesi työntekijöistä, että ”eihän ne edes äänestä.”

Mainos suututti aikoinaan syvästi porvarileirin, ja se hyllytettiin nopeasti.