Uutiset

Salaatilla miljoonia tehnyt yrittäjä rikastumisesta: ”Sehän on näin yksinkertaista”

Yritysmyynnillä kovat tienestit takonut Timo Rapila tietää, miten salaatin saa kasvamaan kannattavasti. Rapila myi viime vuonna 45 prosentin osuutensa Honka Holdingista, jonka liiketoimintaa ovat muun muassa salaattien kasvatus sekä kasvatuksen tuotantoteknologia.

Honka Holdingin osti LM Green Holding Oy, jossa Rapila jatkaa omistajana 15 prosentin osuudella. Yli seitsemän miljoonan euron pääomatulot ja yli 94 tuhannen euron ansiotulot viime vuonna kuitannut Rapila sanoo, ettei rikastuminen Suomessa ole rakettitiedettä.

– Sehän on näin yksinkertaista: Kovalla työnteolla. Niin näitä tarinoita syntyy. Töitä tehdään, jotta on kivaa ja sivuhommina voi saada vielä rahaakin.

Toisen polven salaattiyrittäjä sanoo, että katteiden jatkuva parantaminen on ollut yksi menetystekijä.

– Olemme patentoineet tuotantoteknologiaamme. Meillä on ollut diplomi-insinöörejä miettimässä jatkuvasti, miten voisimme tehdä asiat paremmin, Rapila sanoo ja viittaa muun muassa kasvihuoneiden teknologiaan.

– Meidän kaikkein paras patenttimme on kuitenkin se, että yritämme tehdä asiat vähän paremmin joka päivä.

Suomessa on haastavat olot salaattibisnekselle muun muassa vähäisen valon takia. Rapila kuitenkin väittää, että monilla heidän salaateillaan on Euroopan halvimmat hinnat.

– Jos ajattelet salaatin rahtausta muualta, sehän on ilman rahtausta. Puolet ulkomaisen salaatin elinajasta on mennyt hukkaan auton lavalla. Kun salaatti tehdään ihmisten keskuudessa, se on valtavan suosittua.

Mutta miten ne katteet on revitty?

– Jos jossain maassa on liian helppoa tehdä jotain, niin ei vaivauduta ajattelemaan asiaan. Täällä Suomessa on pakko miettiä, miten tuotantoa voisi saada vielä paremmaksi ja paremmaksi. Tällaisissa olosuhteissa ne hyvät oivallukset syntyvät.

Muun muassa VihreäKeiju- ja Champ-tuotemerkkien takana olevaa yhtiötä vetänyt Rapila sanoo, että pienilläkin tehostuksilla saadaan isot tuotot, kun myyntimäärät ovat riittävän suuria.

– Jos me tehdään miljoona salaattia viikossa ja saadaan siitä muutama sentti kappaleelta enemmän, niin siitä kertyy isot määrät vuosittain.

Kun yritys tavoittelee maksimaalista tehokkuutta, herää kysymys, revitäänkö tuottavuutta myös henkilöstön kustannuksella? Rapilalla on ollut alaisina viime vuosina noin 250–300 työntekijää kausivaihteluista riippuen.

– Olemme pitäneet henkilöstöstä aina hyvää huolta. Täällä on tarkat ja tiukat säädökset, eikä meidän firmassa ole tarvinnut niistä koskaan riidellä. Työntekijät ovat kaiken a ja o, ja he ymmärtävät, mikä on yrityksen merkitys. Se asettaa molemminpuoleisia vaateita. Sekä henkilöstö että työnantaja joutuvat ponnistelemaan, että pärjätään tällä alalla.

Miljoonia yrityskaupassa kotiuttanut Rapila sanoo jatkossa keskittyvänsä enemmän ”sydäntä lähellä olevaan” sijoitustoimintaan ja elämästä nauttimiseen.

– Sen verran voin paljastaa, että kun tulee 60 vuotta täyteen, sitä alkaa ajatella, että voisi nauttia elämästä vähän enemmän kuin nuorena.

Entä ne sijoitukset?

– Ajatuksia on paljon. Mutta ne pysyvät oman pääkopan sisällä. Ei niistä kannata muille huudella. (LM-HäSa)

Asiasanat

Menot