Uutiset

Sami Salonen uskoo Suomi-futikseen

Kalvolassa jalkapallo-oppinsa imenyt Sami Salonen valmistautuu haasteelliseen tehtävään. Hänestä tulee 8. tammikuuta Tampere Unitedin uusi toimitusjohtaja tavoitteenaan työstää tamperelaisen Suomi-futiksen lippulaivasta entistä parempi ja houkuttelevampi tuote.

– Jalkapallolla on Suomessa kirkas tulevaisuus. Nuoria pelaajia lähtee paljon ulkomaille. Tämä on ainoa tie, millä maajoukkue menestyy. EM-karsinnassa tilanne on herkullinen. Vaikka maajoukkueella on vielä pitkä tie EM-kisoihin, on menestys jo nyt tuonut nostetta Suomi-futikseen.

Kalvolan kunnanjohtajan Antti Salosen poika Sami Salonen siirtyy Tampere Unitedin organisaation vetäjäksi Imageneering Oy:n yhteysjohtajan paikalta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa MTV Oy:n myyntiryhmän päällikkönä sekä Tapparan markkinointipäällikkönä.

Opiskeluaikoinaan Tampereella Salonen teki ilmoitushankintatöitä Tapparalle.

– Ilmeisesti tein jotakin oikein, kun aloin yhä enemmän viettää aikaani Tapparan toimistolla. Vähitellen sain lisää myyntiin ja markkinointiin liittyviä tehtäviä.

Tampere Unitedin organisaatioon siirtyminen tuli esille joitakin kuukausia sitten.

– Kutsu oli houkutteleva. Tämä kortti oli pakko katsoa, Salonen sanoo.

Uudessa pestissään Salonen uskoo pystyvänsä hyödyntämään työuransa aikana oppimaansa asiakassuhteiden luomisesta ja kehittämisestä, markkinoinnista sekä brändin rakentamisesta ja tuotteistamisesta. Hän seuraa Petteri Putkosta, joka palaa takaisin pankkimaailmaan Handelsbankenin leipiin.

Perinteet puuttuvat

Sami Salonen ei pelkää, että pelaajien lähtö ulkomaille köyhdyttäisi Suomi-futista.

– Tampere United perustettiin vuonna 1998. Vaikka menestystä on tullut, seuralta puuttuvat perinteet, jotka tuovat yleisöä katsomoihin. Ottelutapahtumista on saatava niin kiinnostavia, että ihmiset saadaan liikkeelle.

Tampere United on hallitseva Suomen mestari, jolla on paikka Mestarien liigan karsinnoissa.

– Urheilullinen puoli on hyvässä kunnossa. Meillä on 16 sopimuspelaajaa. Joukkueen viime kauden runko on kasassa. Ulkomaalaisia pelaajia ei ole vielä hankittu.

– Europelit ovat tärkeitä pelaajille, organisaatiolle ja yleisölle, mutta kaikkea ei voi uhrata Mestarien liigan karsintaan. Jos tie nousee karsinnassa pystyyn, paikka seuraavan kauden europeleihin on lunastettava Veikkausliigassa.

Tampere United on Suomi-futiksen ylimmän sarjatason ammattilaisjoukkue, jolla ei ole omaa junioritoimintaa.

Seuran toimistossa on kolme työntekijää. Salosen lisäksi markkinointipäällikkö Petri Olin ja toimistotyöntekijä.

– Organisaatio on ohut. Jollain aikavälillä toimistoon tarvitaan kaksi-kolme työntekijää lisää.

Yleisömäärät kasvussa

Tampere Unitedin kotiotteluja Ratinan stadionilla seurasi viime kaudella keskimäärin hitusen alle 4 000 katsojaa.

– Mestaruus ei ilman muuta nosta yleisömääriä, mutta se antaa hyvät lähtökohdat seuran markkinointiin. Veikkausliigassa yleisömäärien kasvu on ollut hidasta, mutta varmaa. Yleisömäärissä jalkapallo on kakkonen jääkiekon jälkeen.

Suomi on Euroopan harvoja maita, joissa jalkapallo ei ole ykköslaji. Salonen ei innostu kauden pidentämisestä, jota on tarjottu Suomi-futiksen nosteeksi.

– Kun syvät perinteet puuttuvat, Suomi-futiksessa on liian paljon tekosyitä olla lähtemättä peliin. Jalkapalloa ei kannata pelata pakkasessa.

– Ylimmällä sarjatasolla on 14 joukkuetta. Tästä määrää ei pitäisi ainakaan yhtään lisätä. (HäSa)