Uutiset

Sekuntikamppailua rallin F-cupissa Lahdessa

Lahden seudulla lauantaina ajettu ralliautoilun F-cupin kauden kolmas osakilpailu saatiin vietyä läpi varsin haastavissa oloissa. Lämmin kevät oli pehmentänyt tiestön paikoitellen velliksi ja loppupään lähtönumeroilla ajaneet kuljettajat olivat paikoitellen vaikeuksissa.

– Meillä oli pieni lähtönumero (6) ja siitä huolimatta tie oli paikoitellen pehmeää. Kaiken kaikkiaan kisa meni hyvin. Vaikka tiestö oli pehmeää, ajoimme yhdellä rengaskerralla koko kisan. Tosin lopussa sivuttaispitoa ei juurikaan ollut. Pari päivää ennen kisaa popsin kaiken kukkuraksi flunssalääkkeitä ja hetkittäin tuntui että käsistä loppuu voima, naureskeli yleiskilpailun kolmanneksi lopulta sijoittunut Riihimäen UA:ta edustava turenkilainen Petteri Salminen.

Salminen on kartturinsa Anssi Jantusen kanssa asettanut tämän kauden tavoitteeksi olla kolmen kärkisakissa F-cupin lopputuloksissa. Kausi on sujunut odotusten mukaisesti, kun puolet kauden kisoista on ajettu, kaksikko on yhteispisteissä viidentenä.

– Kolmen ajetun erikoiskokeen jälkeen olimme Lahdessa puolen sekunnin päässä ykköspaikasta, nelosella sitten rikkoontui perävälitys ja putosimme kymmenisen sekuntia. Viimeisellä pätkällä puristettiin riskillä tasakakkosaika Lopen Tero Salmisen kanssa, mutta koko kisan kärkikolmikossa ajanut Joonas Kolehmainen puristi lopulta voittoon. Tero Salminen jäi tasan sekunnin ja me neljä voittaja Kolehmaisesta. Ilman tekniikkamurheita olisimme kamppailleet voitosta, harmitteli Salminen.

Lopputuloksissa Salminen–Jantunen pari oli yleiskilpailun kolmas ja pikkuluokan toinen.

– Tekniikkamurheet ovat osa moottoriurheilua, se on vain nieltävä, kuittasi Salminen ja myönsi, että kolmossija on kuitenkin kuin voitto vaikeuksien jälkeen.

Kesällä annamme tasoitusta

F-cupin seuraavaan osakilpailuun on aikaa elokuulle saakka. Vaikka Salminen myöntääkin olevansa kesärallien kannattaja, pikkuluokan Toyota Starletilla antaa väkisinkin tasoitusta isomman luokan taksivolvoille ja bemareille. Ennen kauden viimeistä kolmea osakilpailua Petteri Salmisella on 22 pistettä matkaa ykkösenä kauden tässä vaiheessa olevaan Tero Salmiseen. Loppilainen ajaa isomman luokan autolla ja voimasta on kesäkeleissä etua kun pito on parempi.

– Kun mennään isoille teille, isomman luokan tehokkaammat ajokit saavat siitä voimassa etua. Starletilla on otettava hieman enemmän riskejä, aprikoi Salminen F-cupin loppusuoraa. Loppupisteissä yhden huonon kisan saa jättää pois ja se sopii meille.

Vaikka Salmisen ja Jantusen ajokki antaakin hieman tasoitusta isommille, on silti hintaansa nähden järkevä valinta rallia ajavalle.

– Alusta asti olemme Anssin kanssa rakentaneet tämän kilpurin. Kori maksoi noin 500 euroa ja siitä sitten muut hilut päälle. SM-luokan autot ovat niin kalliita, ettei raha riitä. F-cupin sarjan ajaa läpi pelkällä SM-luokan auton hankintahinnalla, ynnää Salminen.

Elokuuhun saakka pari ei toki kilpailutaukoa pidä. Ensin on edessä nuottitutkinto ja sitten muutama Suomi-cupin kisa, lisäksi Petteri ajaa ralli-sprinttejä ajotuntuman ylläpitämiseksi.

– Nyt korjataan auto, sitten opetellaan Anssin kanssa ajamaan nuoteista ja mennään Suomi-cupiin kiusaamaan muita syksyä odotellessa, summasi tulossa olevaa tyytyväinen Salminen.

Asiasanat

Päivän lehti

1.4.2020