Uutiset

Sevmorput saapui Itämerelle ja seilannee Suomenlahdella huomenna – Stuk ei ole saanut ilmoitusta maailman ainoasta ydinrahtilaivasta

Kamtsatkasta Pietariin ja takaisin matkaava alus ei ole aiemmin ollut Itämerellä. Venäjä ei ole ilmoittanut laivasta Suomeen, vaikka maiden välillä on asiaa koskeva sopimus.
Tyynenmeren kalalla Petropavlovskissa lastattu Sevmorput on Itämerellä ensimmäistä kertaa. Stuk seuraa aluksen kulkua. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto
Tyynenmeren kalalla Petropavlovskissa lastattu Sevmorput on Itämerellä ensimmäistä kertaa. Stuk seuraa aluksen kulkua. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto

Maailman ainoa ydinvoimalla kulkeva rahtilaiva on saapunut Itämerelle.

Venäläinen Sevmorput alitti paikannustietojen perusteella Iso-Beltin sillan torstain ja perjantain välisenä yönä. Iltapäivällä alus oli Bornholmin ja Gotlannin välisellä merialueella.

Jos matkavauhti pysyy, on alus lauantaina Suomenlahdella. Päätesatamaansa Pietariin sen on tarkoitus päästä sunnuntain vastaisena yönä.

Säteilyturvakeskus (Stuk) ei ole saanut virallista ilmoitusta aluksen saapumisesta Suomen rajan tuntumaan, vaikka Suomen ja Venäjän välillä on asiaa koskeva sopimus.

Pilottimatka lähti Kamtsatkasta

Lännen Media kirjoitti aluksen reittisuunnitelmasta kaksi viikkoa sitten.

Sevmorput lähti Venäjän ja samalla koko Euraasian koilliskulmasta Kamtsatkan niemimaalta elokuun 26. päivänä. Laiva on tullut Koillisväylää pitkin mantereen pohjoispuolitse ja edelleen Skandinavian ympäri Itämerelle.

260-metrisen aluksen lastina on 5000 tonnia Tyynenmeren kalaa.

Kyseessä on Venäjän ydinlaivastosta vastaavan Rosatomflotin, Kamtsatkan kalastusteollisuuden yhteenliittymän, paikallishallinnon sekä Venäjän Kaukoidän ja Arktiksen kehittämisestä vastaavan ministeriön koematka

Alus palaa Kamtsatkan Petropavlovskiin samaa reittiä, tarkoituksena on tehdä syksyn aikana vielä toinen vastaava matka. Tavoitteena on säännöllisen rahtiliikenteen aloittaminen reitillä.

Ensimmäinen kerta Itämerellä

Ydinrahtilaiva ei ole aiemmin ollut Itämerellä.

Vuonna 1988 rakennettu Sevmorput lojui pitkään käyttämättömänä Murmanskissa, ja oli jo päätymässä romutukseen. Vuonna 2013 laiva kuitenkin remontoitiin.

Mitä alukselle ja erityisesti sen ydinturvallisuudelle tehtiin, ei ole esimerkiksi Stukin tiedossa.

– Siksi riskien arviointi on hyvin vaikeaa, totesi keskuksen kansainvälisten hankkeiden päällikkö Aapo Tanskanen Lännen Medialle elokuussa.

Aluksella on venäläisviranomaisten myöntämät käyttöluvat vuoteen 2024.

Sopimuksen mainitsemaa ilmoitusta ei ole tullut

Suomen ja Venäjän välisen, siviiliydinvoimaa koskevan sopimuksen perusteella maat ilmoittavat toisilleen ydinvoiman käytöstä 300 kilometriä lähempänä rajaa.

Tämä tuli vastaan jo alkuviikolla, kun Sevmorput saapui Norjan rajan tuntumaan ja samalla sopimuksen mukaiselle etäisyydelle Suomen pohjoisista rajoista.

Ilmoitusta ei kuitenkaan tullut.

Itämerellä rajapyykki on puolestaan Gotlannin tietämillä. Stuk ei ollut saanut ilmoitusta ainakaan vielä perjantaina iltapäivällä.

Suurta käytännön merkitystä asialla ei ole, sillä aluksen tulo ei ole mikään salaisuus. On silti vähintäänkin erikoista, ettei Venäjä näytä noudattavan maiden välistä sopimusta.

Stuk seuraa aluksen kulkua

Stukin mukaan varsinaisesta sopimusrikkomuksesta ei kuitenkaan ole kyse, vaan pikemminkin sopimuksen hengestä.

– Jos sopimustekstejä lukee oikein tarkkaan, niin niiden mukaan vaihdamme tietoja ydinkäyttöisten alusten liikkeistä lähialueilla. Suoraa velvoitetta ilmoittamisesta sieltä ei löydy, kertoo laboratorionjohtaja Aleksi Mattila Stukista.

– Mutta toki olisi ollut hyvä saada virallinen ilmoitus.

Mitään erityistoimia aluksen tulo ei ole Stukilta edellyttänyt. Keskus lähinnä seuraa, missä ydinrahtilaiva kulkee.

– Reaktori on aika pieni, joten vakavassakin onnettomuudessa vaikutukset rajoittuisivat alukseen tai sen lähialueelle.