Uutiset

Sillan purkaminen aiheuttaa ruuhkia

Moottoritien katetyömaan tähän asti aiheuttamat liikennesolmut ovat olleet vasta alkusoittoa sille, mitä lauantaiksi on luvassa.

Kolmostien Hämeenlinnan keskustassa ylittävän Paasikiventien sillan purkaminen alkaa tänään perjantaina kello 23. Sunnuntaiaamuun asti moottoritien kaikki liikenne ohjataan kulkemaan työmaan sivuitse Kaivokadun ja Eureninkadun kautta.

Tämä tietää jopa 16 000 ylimääräisen auton saapumista kaupungin kaduille. Määrä kuulostaa isolta, mutta se on silti pienin mahdollinen haitta.

– Työn ajankohta on valittu siten, että moottoritiellä on mahdollisimman vähän liikennettä. Tie katkaistaan perjantain iltaruuhkan jälkeen ja avataan taas sunnuntaina ennen puoltapäivää vilkastuvaa paluuliikennettä, YIT-rakennuksen projektipäällikkö Timo Parikka kertoo.

Viikonloppuisin moottoritiellä kulkee raskasta liikennettä vain vähän. Jos liikenne olisi katkaistu arkipäivänä, olisi jopa joka kymmenes moottoritieltä kadulle ohjattava auto olisi ollut iso kuorma-auto tai rekka.

Ruuhkia syntyy varmasti

Moottoritien suuntaisesti Kaivokatua ja Eureninkatua pitkin kulkeva liikenne saa viikonloppuna etusijan risteyksissä. Liikennevalojen ohjelmointia on muutettu suosimaan takaisin moottoritielle pyrkiviä autoja ja vilkkaimmissa risteyksissä on myös liikenteenohjaajia tarkkailemassa tilannetta..

– Jos tilanne menee oikein pahaksi, laitetaan liikennevalot vilkuttamaan keltaista ja miehet ohjaamaan liikennettä, kaupungin projektipäällikkö Markku Ahonen kertoo.

Poikkeukselliset liikennejärjestelyt tulevat aiheuttamaan harmia erityisesti Lukiokadun, Turuntien ja Paasikiventien kautta kulkevalle poikittaisliikenteelle. Kaupungin länsipuolella asuvien kannattaakin harkita, onko lauantaina aivan välttämätöntä lähteä keskustaan.

– Ruuhkia voi syntyä etenkin lauantaina iltapäivällä, kun ihmiset lähtevät kaupunkiin ostoksille. Jos se on suinkin mahdollista, niin kannattaa liikkeelle lähteä muita reittejä pitkin, Markku Ahonen opastaa.

Kaupungin länsipuolelta voi kulkea keskustaan päin esimerkiksi Brahenkadun, Tiiriön tai valtatie 10:n kautta.

Melua ja pölyä

Purkaminen aiheuttaa melua läpi yön.

Sillan betonikansi murskataan isolla teräspainolla junttaamalla ja raskaat kappaleet putoavat useiden metrien matkan alaspäin. Tämän jälkeen isoja betonilohkareita murskataan vielä pienemmäksi ennen niiden siirtämistä pois tieltä.

Kaikkeen tähän tarvitaan kymmeniä miehiä sekä iso määrä kuorma-autoja, kuormaimia ja nostureita.

– Lähitaloihin on jaettu ilmoitus melusta ja työlle on haettu ympäristökeskuksesta melutyölupa, projektipäällikkö Timo Parikka kertoo.

Syksyksi uudet sillat

Myös Turuntien silta puretaan vielä tänä keväänä ja uudet sillat otetaan käyttöön loppusyksyyn mennessä. Lopullisen vesieristyksen ja pinnan uudet sillat saavat vuoden päästä keväällä.

Uusissa silloissa on nykyisiä laajemmat kulkuaukot moottoritien mahdollisen leventämisen varalta.

Moottoritien ylittävät tiesillat kuuluvat Hämeenlinnan kaupungin vastuulle. Siltojen väliin rakennettava katettu tunneli on puolestaan Liikenneviraston ja YIT:n hanke. (HäSa)