fbpx
Uutiset

Silta sairiontakaisille, tiiriöläisetkin tyytyväisiksi

Silloin tällöin on ollut esillä maantiesillan liittäminen Hämeenlinnan rautatiesillan yhteyteen itä-länsiyhteyksien parantamiseksi. Nyttemmin Tiiriön ja Aulangon alueiden aktivoituminen ovat luoneet lisää paineita suoremman yhteyden aikaansaamiseksi em. alueiden välille.

Keinusaareen keskustasta tulevat kaksi siltaa ovat helpottaneet kaakkoisia liikennepaineita.

Sairionrannan tuleva asuttaminen ja Aulangon täydentyminen vapaa-ajanvieton keskittymäksi tulevat lisäämään liikennettä Aulangon-Viipurintien-keskustan linjalla. Aulangontien ja Viipurintien haara alkaa olla melkoinen sumppu, varsinkin työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina.

Peilikuvallisesti: yhä kasvavan tiiriöläisväestön tulisi päästä käytännöllisesti virkistäytymään Aulangon fasiliteeteista. Mutta ei kun laaja mutka em. reittiä päinvastaiseen suuntaan.

Viipurintien yhä kasvava liikenne käryttää sitä enemmän mm. pääterveysaseman pitkäaikaishoidokkien hengitysilmaa.

Siksi maantiesilta esim. Karlbergin rautatiesillan suunnasta joko Järvikujalle tai Sillanpääntielle on yhä tarpeellisempi. Vai olisiko lossiyhteys köyhän miehen ratkaisuna toistaiseksi riittävä helpottamaan pohjoista yhteyspainetta, ainakin sulan veden aikana?

On kansantaloudellisesta tuhlausta ajeluttaa kaupunkilaisia pitkin mutkin edestakaisin. Joka tapauksessa sairiontakaiset tarvitsevat käytännön yhteyden Tiiriön lisääntyvien palvelujen pariin ja kaurialantakaiset vastaavasti Aulangon autuuksiin.

Siinä kuin Ahvenistolle tarvitaan ensimmäinen tunneli, niin myös Vanajavedelle neljäs maantiesilta kaupunkimme osalta.

Reino Laajaniemi

Hämeenlinna

Menot