Uutiset

Sitikan uusi DS5 on ylellinen ja erikoinen

Citroën on esitellyt uuden DS5-mallistonsa, joka tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella. Aiemmin on markkinoille tuotu pienemmän DS3 ja DS4-mallit.

Viitonen on ylemmän keskiluokan auto, jonka suunnittelussa on onnistuneesti tavoiteltu ylellisyyttä. Edustusluokkaan se ei aivan yllälähinnä kokonsa takia. Auto on noin 4,5 metriä pitkä.

Mittariston mukava erikoisuus on tärkeimpien näyttöjen heijastaminen suoraan kuljettajan näkökenttään.

Auton ulkonäköä voi vain kehua, se on todella kaunis ja huomiota herättävä. Se näyttää vähän farmarilta, mutta on viistoperäinen henkilöauto. Tavaratila on muuten mukavan kokoinen, mutta takaluukku on perin ahdas ja nostokynnys korkea.

Valitettavasti muotoilun vuoksi on uhrattu kuljettajan näkymät ulos. Kuskin penkillä olo on vähän kuin panssarivaunussa. Eteen näkee, sivuille ja taakse ei. Etenkin oikealle takaviistoon näkymä peittyy vieressä istuvan matkustajan ja penkin selkänojan taakse. A-pilareita on kaksi ja niiden välissä pieni ikkuna. Hyvä niin, sillä ilman tätä ratkaisua etuviistoonkaan ei näkisi.

Keskimittainen sopii etupenkeille hyvin, pitkän pää hipoo kattoa ja parimetrisen kollegan mahtuminen autoon edellytti lasisen kattoikkunan suojaverhoilun siirtämistä sivuun. Istuimet ovat mukavat ja tukevat.

Sitten kehuja

Näiden moitteiden jälkeen on kehujen vuoro. Sisustuksen yksityiskohdat on mietitty erittäin huolellisesti ja kaikki on tyylikästä. Materiaaleina ovat metalli ja aito nahka. Meno on niin mukavaa, kuin mukavuudestaan tunnetulta Sitikalta vain voi odottaa. Tuntuma tiehen on hyvä, mutta miellyttävä. Jousitus nielaisee kaikensorttiset töyssyt äänettömästi ja matkanteko on poikkeuksellisen hiljaista. Edessä on McPherson-joustintuet ja takana yhdystukiakselisto.

Voimaa autossa on niin, että kaasua tekisi mieli polkea enemmän kuin laki sallii. Bensiinimoottoreista irtoaa 156 tai 200 hevosvoimaa, dieseleistä 112 tai 163 hevosvoimaa ja hybridistä yhteensä 200 hevosvoimaa. Herkästi reagoivan turbon vaikutus alkaa tuntua jo 1000 kierroksen käyntinopeuden jälkeen.

Bensiini- ja dieselmoottorit vääntävät hyvin jo alhaalta, esimerkiksi 156-hevosvoimaisen bensiinimoottorin suurin eli 240 Nm:n vääntö on käytössä 1400-4000 kierroksen käyntinopeusalueella.

Moottorien tekniikka on edistyksellistä ja esimerkiksi päästöt on saatu pysymään pieninä suuresta tehosta huolimatta. Kulutuslukemat pyörivät moottorista riippuen 5-6 litrassa sadalla kilometrillä.

Käsivalintainen ja automaattivaihteisto ovat kumpikin kuusiportaisia. Ajonhallintajärjestelmä, hätäjarrutusavustin, takapyörien sähköinen jarruvoiman jako ja mäkilähtöavustin ovat vakiovarusteita.

Väkivahva hybridi

Hybridi on mielenkiintoinen peli. Harva 200-heppainen auto kulkee normaaliliikenteessä sata kilometriä 3,8 litralla dieseliä Kaupunkiajossa polttomoottori on sammuksissa yli puolet ajoajasta. Se myös sammuu kun jalka nostetaan kaasulta alle 70 kilometrin nopeuksissa sekä aina kun pysähdytään esimerkiksi liikennevaloihin. Starttimoottori on samalla pyörimissuuntaansa vaihtava laturi akkujen lataamiseen.

Sähkömoottorin huipputeho on 37 hevosvoimaa ja huippuvääntö 200 Nm. Se on sijoitettu taka-akselille. Kuljettaja voi valita haluamansa ajotavan pelkästä sähkökäytöstä eri tavoin käyttäytyviin yhdistelmiin. Liukkaalle sopii 4WD-tila. Sähkömoottori kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä aina 120 kilometrin nopeudessa.

DS5:n myyntitavoite on 40 000 autoa vuodessa Euroopan alueella. Hintoja Suomessa ei vielä tiedetä, mutta lähtöhinta on hyvin todennäköisesti 30 000 euron yläpuolella. Hybridi maksanee noin 50 000 euroa. (HäSa)