Uutiset

Skopamimmien letka pitenee vuosi vuodelta

– Mopoilevien tyttöjen määrä on lisääntynyt viime vuosina huimasti, kertoo Parolan Autokoulun omistaja ja opettaja Jiri Kattelus.

Hän kertoo ilmiön olevan valtakunnallinen. Skopamimmien eli skootterityttöjen yleistyminen on huomattu myös koulujen pihoilla

– Kyllä minun kaveripiirissäni on melkein kaikilla skopa. Sitä käytetään varmaan myös argumenttina kun pyydetään rahaa mopokorttiin. Pääsee sitten kavereiden mukaan ajelemaan, lukion ekaluokkalainen Linda Kukkonen pohtii.

Erityisen paljon nuoria neitejä on noussut kaksipyöräisen selkään viimeisen viiden vuoden aikana.

– Tytöille sattuneiden mopo-onnettomuuksien määrä on vuodesta 2002 lisääntynyt pikkuhiljaa, mutta kolminkertaistunut viiden viime vuoden aikana. Kun ajajia on enemmän, tapahtuu onnettomuuksiakin enemmän, Kattelus kertoo.

Tytöt omivat skootterin
Kaksipyöräisten suosion kasvua tyttöjen keskuudessa on vaikea selittää millään yksittäisellä tekijällä.

– Skootterien yleistyessä tyttöjen mopokorttien hankkiminenkin lisääntyi. Mitään tilastoa en ole pitänyt, mutta nyt kun mietin, niin kyllä tyttöoppilaita on kesän aikana ollut paljon ja selvästi enemmän kuin aikaisemmin. Skootteri on helppo ja kätevä ajopeli, eli toimii myös silloin kun ajaja ei ole ihan niin kiinnostunut kaksipyöräisistä, kertoo liikenneopettaja Jukka Kärki Autokoulu Top-Drivingilta.

Eroja sukupuolten välillä ei mopokorttia suorittaessa juuri huomaa, sillä lähtökohdat ovat 15-vuotiailla lähes aina samat. Kärki huomauttaa, että sukupuolen sijaan lähinnä sillä on merkitystä, onko oppilas päässyt kokeilemaan ajamista ennen tuntien alkamista. Kattelus sen sijaan on havainnut muitakin eroja.

– Tytöt lukevat ja opiskelevat ahkerammin ja läpäisevät siten teoriakokeen poikia helpommin.

Viisinkertaistunut hinta potuttaa
Mopokortin suorittamiseen on kuulunut kesäkuusta alkaen aikaisemman teoriakokeen lisäksi kolme tuntia ajo- sekä kuusi tuntia teoriaopetusta.

– Ajo-opetus mopokortin yhteydessä on hyvä juttu, koska siten oppii kulkupelin hallintaa. Olen kuitenkin iloinen, että itse suoritin kortin ennen uudistusta, koska nyt kortti maksaa niin paljon ja vie aikaakin enemmän, yhdeksäsluokkalainen Loviisa Kähkönen pohtii.

Saman päivän aikana teoriatunteja saa olla kaksi ja ajotunteja yksi. Näin ollen mopokortti olisi nopeimmillaan mahdollista suorittaa kolmessa päivässä. Hintaa koko paketille tulee noin 430 euroa, mikä on melkein viisinkertainen määrä aiempaan 90 euron mopokorttiin verrattuna.

Linda Kukkonen hautasi haaveet mopokortista kohonneen hinnan myötä.

– Minulla on pyörä ja bussikortti ja se riittää. Kyllä mopokortin hankkiminen jossain kohdassa kävi mielessä, mutta nyt ei tosiaankaan, kun se maksaa niin törkeästi.

Liikenneopettaja Kattelus toivoo, että ajotuntien määrä kasvaisi vielä nykyisestä.

– Oppilas hyötyisi siitä myös myöhemmin suorittaessaan muita ajokortteja.

Kattelus on huomannut kohonneen hinnan aiheuttaneen mopoilijariveissä pientä jupinaa, mutta kertoo myös ajotuntien tarpeellisuuden käyneen oppilaille selväksi.

– Jotkut ovat nurisseet, että miksi uudistuksen piti tapahtua juuri nyt, kun kortin hankkiminen osuu omalle kohdalle. Mutta sitten kun olemme käyneet liikenteessä ajamassa, niin oppilaat ovat sanoneet, että hei tämähän on hyvä juttu.

Myös autokoulu Top-Drivingin liikenneopettaja Jukka Kärki pitää uudistuksen tuomaa ajo-opetusta hyvänä asiana.

– Esimerkiksi se on erittäin tärkeää, että osaa jarruttaa mopolla oikein siten, että saa ajopelin pysähtymään kunnolla, hän kertoo. (HäSa)