Uutiset

SM-liigan uusi logo piirtyi herkällä kädellä Hämeenlinnassa

Mainostoimisto Precisin taiteellinen johtaja katselee jääkiekon SM-liigan uutta logoa ja kallistaa päätään.

– Voi sanoa, että se on meillä tehty. Se täyttää ne kriteerit, että alle voi oman nimensä laittaa, toteaa Matti Lyly.

Lyly osallistui pari vuotta sitten liigan logokilpailuun, joka alkoi teettää töitä tosissaan viime keväänä. SM-liiga halusi uudistaa ilmettään 30-vuotisen historiansa kunniaksi, ja suunnittelukeskustelut pääsivät alulle.

– Logon suunnittelu tarkoittaa aina runsasta keskustelua asiakkaan kanssa. Suhtauduimme toimeksiantoon aika herkällä kädellä.

Logoa on muunneltu keskimäärin seitsemän vuoden välein, eikä Lyly keksinyt mitään syytä, miksi uudistuksen olisi pitänyt olla radikaali. Hänen mielestään paras kommentti tuli liigan hallituksen jäseneltä, jonka muistikuvan mukaan uusi logo näytti yksi yhteen vanhalta.

– Olisi ollut hölmöä yrittää lanseerata täysin uutta merkkiä, kun itse liiga pysyy aika samanlaisena. Nyt nykyaikaistetussa logossa on alkuperäistä tunnistettavuutta. Vanha tunnelma ei ole siitä kadonnut.

Ei mikään luomulaji

SM-liigan logo on muutaman suunnittelijan ryhmätyön tulos, mutta Lylyn perustamassa toimistossa kaikkia työntekijöitä kuunnellaan. AD oli jo lähtemässä tapaamaan liigan edustajia, kun yksi nuorista suunnittelijoista huomautti hänelle, että logon väliviiva muistutti lähinnä jyvää.

– Hän sanoi, ettei liiga mitään luomukiekkoa ole, joten palasin työpöydän ääreen ja korjasin sen. Nyt väliviivana toimii kiekko.

Itse logo oli kuitenkin Lylylle vain yksi, ja melko pieni, osa toimeksiantoa. Suurempi työ oli se visuaalinen maailma, joka logon ympärille suunniteltiin. Kokonaisuus pitää sisällään kaiken televisiosta painotuotteisiin ja tekstiileistä myyntitavaraan. Eikä työ lopu vielä siihenkään.

– On lähinnä SM-liigan hommaa paimentaa vanha logo pois käytöstä, mutta meillekin on haaste saada uuden käyttö alusta lähtien toivotunlaiseksi. Kokemuksen perusteella ylimenokausi kestää kuitenkin vuoden verran, tietää Lyly.

Ja kokemusta mainosmaailmasta Lylyllä on. Upseerin koulutus ei taipunut leipätyöksi, vaan kierrettyään alan töissä Joensuun ja Helsingin kautta hän palasi synnyinkaupunkiinsa, ja perusti oman yrityksen vuonna 1989.

Kisailu pääkaupunkikeskeisellä alalla onnistuu, jos tietää, mitä tarjota.

– Ne kolme tärkeää asiaa ovat laatu, laatu ja laatu. Jos 90 prosenttia mainostoimistoista on Helsingissä, niin kyllähän me olemme vähän kummajaisia täällä maakunnassa.

Harrastuksena piirtäminen

Lyly ei paljasta, kuinka hyvä asiakas SM-liiga mainostoimisto Precisille on, mikä sopiikin hyvin yrityksen terveen urheilulliseen, jopa aatteelliseen ajatusmaailmaan. Toimisto on vuosien saatossa ymmärtänyt paikallisten urheiluseurojen tarpeita ja kukkaron pienuutta. Kun salibandyjoukkue FT Trackers nousi liigaan, juhlisti Precis tapahtumaa suunnittelemalla joukkueelle uuden logon.

– Ainahan asiakkaat voisivat maksaa enemmän, mutta kun työ on otettu, ei tunteja lasketa. Toisaalta, kaiken tämän pyörittäminen maksaa, sanoo Lyly ja viittaa Verkatehtaalla sijaitsevaan toimistoon ja sen 12 työntekijän henkilöstöön.

Yrityksen pitkä ja hedelmällinen liitto urheilun kanssa alkoi aikoinaan urheiluvarusteita tekevän Exelin kanssa. Tämän vuoden projekteja ovat olleet niin HPK, Linna Golf kuin Aulangon uusi golfkenttäkin.

Kun Lylyltä utelee hänelle itselleen rakkainta lajia, se ei löydy urheilun parista.

– Harrastuksena piirrän Hämeenlinnaa. Yhdistän klassisen piirtämisen, tietokoneen ja pastelliliidut.

Piirroksia on syntynyt jo kahdeksasta eri kohteesta, muun muassa Vanajanlinnasta, golfkentästä ja linnankasarmista.

– Kyllä minä joskus nämä esittelen. Sitten kun saan suuremmat kiireet pois alta, nauraa Lyly.