Kolumnit Uutiset

Somessa tyhmyys tiivistyy

Verkossa on tarjolla niin paljon informaatiota, että siitä tulee jo ähky. Lukemattomista uutislähteistä valitsemalla voimme muokata todellisuuttamme enemmän kuin koskaan.

Uusien sosiaalisen median algoritmien mukaan ihmiset saavat seinälleen juuri heitä kiinnostavaa uutistarjontaa. Tämän takia ihmisten mielipiteet yksipuolistuvat, ja monimutkaisista asioista saa yksinkertaistettuna helposti väärän kuvan.

Sosiaaliseen mediaan pätee erityisen hyvin sanonta ”joukossa tyhmyys tiivistyy”. Linkkien virta voi jättää helposti alleen totuuden, etenkin jos informaatiota kulutetaan pintapuolisesti.

Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmiset eivät lue suurinta osaa uutisista, joita he jakavat sosiaalisessa mediassa. Tämä on erityisen huolestuttavaa siksi, että sosiaalinen media on nyt suosituin uutiskanava esimerkiksi Yhdysvalloissa.

Twitter on jopa muuttanut imagoaan mikroblogipalvelusta uutissovellukseksi käyttäjien toiminnan takia.

Tutkimus kertoo, että Twitterissä uutislinkkejä jakavista kuusi kymmenestä ei vaivaudu lukemaan uutisia otsikkojen takaa.

Yhdysvaltalais-ranskalaisesta tutkimuksesta on uutisoinut Suomessa esimerkiksi Kauppalehti.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 2,8 miljoonan Twitter-jaon avulla sitä, kuinka uutinen leviää Twitterissä ja nousee viraalihitiksi.

Tutkija Arnaud Legout sanoo, että ihmiset mieluummin jakavat sisältöä kuin lukevat sitä. Tämä on hänen mukaansa tyypillistä modernille tiedonkulutukselle. Ihmiset muodostavat mielipiteeseen perustuvan yhteenvedon tai yhteenvetojen yhteenvedon, eivätkä vaivaudu syventymään aiheeseen.

Ihmiset myös klikkaavat ennemmin toisen ihmisen kuin uutissivuston jakamaa linkkiä. Tutkimuksen mukaan jopa 59 prosenttia sosiaalisessa mediassa jaetuista linkeistä ei klikata lainkaan.

Brittien EU-eroa voidaan pitää osittain tutkimuksen kuvaaman kehityksen tuloksena.

Brexitiä äänestäneet ovat katuneet päätöstään myöhemmin, koska heillä ei ole ollut tarpeeksi tietoa eron kaoottisista vaikutuksista. Tosiasiassa he eivät ole vaivautuneet klikkaamaan vetäviä uutisotsikoita auki.

Ilmiöstä voisi syyttää klikkiotsikoita, mutta oikea syyllinen on uutisten ylitarjonta verkossa.

Ihmiset saavat nyt enemmän tietoa kuin tarvitsevat, eikä määrä korvaa laatua. HÄSA

Päivän lehti

5.6.2020