Uutiset

St1 toi RE85:n Tiiriöön

Energiayhtiö St1 on aloittanut kahden vuoden koehankkeen jälkeen RE85-korkeaseosetanolin jakelun laajentamisen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Polttoainetta, jossa on enintään 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä, on jo jonkin aikaa ollut saatavilla St1:n jakeluasemalta Hämeenlinnan Tiiriössä.

RE85 sopii polttonesteeksi autojen bensiinimalleja korvaaviin flexfuel-malleihin, joihin voi tankata kaikkia bensiinilaatuja etanolipitoisuudesta riippumatta.

RE85-polttonestettä on tutkittu ja optimoitu VTT:n koordinoimassa TransEco-tutkimusohjelmassa, jossa kehitetään muun muassa kustannustehokkaita Suomeen sopivia polttoainevaihtoehtoja vuoden 2020 ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

RE85:n litrahinta on noin 30 senttiä halvempi kuin 95 E10 -bensiinin.

-Hintaeroa kaventaa se, että korkeaseosetanolin litrakulutus noin 40 prosenttia suurempaa kuin perinteisillä bensiinilaaduilla. RE85:n tankkaaja voi ajaa kuitenkin hyvällä omallatunnolla, sillä korkeaseosetanolin hiilidioksidipäästöt ovat alhaiset, sanoo asiantuntija Harri Kallberg Tieliikenteen Tietokeskuksesta.

St1:n mukaan RE85 laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. RE85:n sisältämä etanoli tuotetaan kotimaisesta biojätteestä.

Kallberg varoittaa autoilijoita tankkaamasta bensa-autoihin korkeaseosetanolia.

-Vaikutus on sama, jos tankkaa vahingossa dieseliä bensiiniautoihin. Jos vahinko on tapahtunut, auto on hinattava korjaamolle.


Hinnoissa ei eroja

Flexifuel-malleja on jo useilla automerkeillä. Bensiinikäyttöistä Renault Lagunaa Suomessa on saatavilla ainoastaan flexifuel-versiona. Samoin Dacian Sandero- ja Logan MCV-mallit ovat flexifuel-autoja. Flexifuel-versioita on myös muun muassa Volvolla, Saabilla, Fordilla ja Volkswagenilla.

Kaikkiin näihin autoihin voi tankata bensiiniä ja korkeaseosetanolia vaikka sekaisin, sillä auton säätötekniikka huolehtii lopusta.

Hinnaltaan flexifuel-autot eivät ole käytännössä perinteisiä bensiiniautoja kalliimpia. Volkswagen Passatin flexifuel-versio 1,4 litran moottorilla on jopa 650 euroa halvempi kuin 1,8 litran moottorilla varustettu bensiiniversio.

Suomen rekisterissä on noin 2 500 flexifuel-autoa. Lukuun eivät sisälly autot, jotka on muutettu jälkikäteen kulkemaan korkeaseosetanolipolttonaineella.


Käynnistyy myös pakkasella

St1 tuottaa jäteperäistä bioetanolia kuudella tuotantolaitoksella, joista uusin sijaitsee Hämeenlinnan Karanojan jätteidenkäsittelyalueella. Viime vuoden keväällä käynnistynyt laitos hyödyntää käsiteltyjä kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biojätteitä.

Muissa viidessä laitoksessa etanolia tuotetaan muun muassa leipomo- ja panimoteollisuuden biojätteistä ja sivuvirroista.

-Jäte-etanolipolttonesteelle on kehitetty optimikoostumus pohjoisen haastaviin ilmasto-olosuhteisiin. Lohkolämmittimen käyttäminen on suositeltavaa, mutta flexifuel-auto käynnistyy ilman moottorin esilämmitystä kovissakin pakkasissa, sanoo St1 Oy:n energiajohtaja Jari Suominen. (HäSa)