Uutiset Hämeenlinna

Kuinka suuri on alus, joka tukkii tärkeän Suezin kanavan? Laskimme, miten aluksen rahtimäärä suhteutuu Suomen suurimman sataman tavaraliikenteeseen

Maailman tärkeimpiin kuuluva merireitti on ollut poikki tiistaista lähtien.
Aluksen omistava japanilaisyhtiö kertoi torstaina, että aluksen irrottaminen on osoittautunut hankalaksi.
Aluksen omistava japanilaisyhtiö kertoi torstaina, että aluksen irrottaminen on osoittautunut hankalaksi. Kuva: EPA

Välimeren ja Punaisenmeren yhdistävä Suezin kanava on edelleen tukossa jumiin jääneen konttialuksen takia. Aluksen omistava japanilaisyhtiö kertoi torstaina, että aluksen irrottaminen on osoittautunut hankalaksi.

–  Yhdessä paikallisten viranomaisten ja laivan hallinnointiyhtiön kanssa yritämme saada sen irti, mutta se on äärimmäisen vaikeaa, Shoei Kisen Kaisha -yhtiö kertoi verkkosivuillaan.

Yhtiö pahoitteli tilanteen aiheuttamaa häiriötä laivaliikenteelle.

Jopa 2 viikon kontit

Suezin kanavaa hallinnoivat egyptiläisviranomaiset kertoivat torstaina, että liikenne kanavassa on keskeytetty toistaiseksi, ja kanavaan pyrkivät laivat ovat edelleen odotusalueilla.

Panaman lipun alla purjehtiva ja taiwanilaisyhtiön liikennöimä 400-metrinen Ever Given -alus ajautui tiistaina kanavassa poikittain ja jäi pohjaan kiinni. Poikittain ajautumisen on kerrottu johtuneen hiekkamyrskystä.

Ever Given -aluksen rahtiyhtiön verkkosivujen mukaan täyteen lastattuna kyseisen rahtilaivan kapasiteetti on rahtikonttien TEU-mittayksiköllä mitattuna 20 124 konttia. Kuvien perusteella Suezin kanavan tukkiva alus on hyvin täynnä.

Helsingin satamien kautta kulki viime vuonna puolestaan 507 346 kontin verran tavaraa. Tämä tarkoittaa, että Helsingin satamien kautta kulki viime vuonna keskimäärin 1390 kontillista päivässä. Vuosaaren sataman määrät lasketaan Helsingin satamien tavaraliikenteeseen, ja se on ylivoimaisesti Suomen suurin satama.

Jos Ever Given -alus on siis täydessä lastissa, määrä vastaa yli 14 päivän konttimäärää, joka kulkee Helsingin satamien kautta. Siis tavaramäärä vastaa Helsingin satamien noin kahden viikon konttiliikennettä, eikä määrässä ole mukana niitä lukuisia aluksia, jotka eivät tällä hetkellä pääse kulkemaan kanavan läpi.

Rahti ei kärsinyt vaurioita

Egypti on lähettänyt kanavaan kahdeksan alusta hinaamaan laivaa. Aluksen omistavan Shoei Kisen Kaishan edustaja kertoi uutistoimisto AFP:lle, että laivan keulan alta on yritetty kaivaa maata, ja että hinausoperaatiota on tarkoitus jatkaa nousuveden aikaan.

Laivan hallinnointiyhtiön Bernhard Schulte Shipmanagementin mukaan aluksen 25-henkinen miehistö on kunnossa eivätkä aluksen runko tai rahti ole kärsineet vaurioita.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kanava lyhentää huomattavasti merimatkaa Itä-Aasiasta ja Persianlahdelta Eurooppaan, koska sen avulla laivat välttyvät Afrikan kiertämiseltä.
Kanava lyhentää huomattavasti merimatkaa Itä-Aasiasta ja Persianlahdelta Eurooppaan, koska sen avulla laivat välttyvät Afrikan kiertämiseltä. Lehtikuva// Suez CANAL / AFP

Suuret vaikutukset konttiliikenteelle

Suezin kanava on yksi maailman tärkeimmistä merireiteistä, ja sen kautta kulkee noin 10 prosenttia maailman merirahdista. Viime vuonna kanavan läpi kulki lähes 19  000 alusta.

Kanava lyhentää huomattavasti merimatkaa Itä-Aasiasta ja Persianlahdelta Eurooppaan, koska sen avulla laivat välttyvät Afrikan kiertämiseltä. Esimerkiksi maailman vilkkaimpiin satamiin kuuluvien Singaporen ja Rotterdamin välinen matka on Suezin kanavan ansiosta jopa kaksi viikkoa nopeampi.

Kanavan tukkeutumisella voi olla maailman konttiliikenteelle suuria kerrannaisvaikutuksia, jotka voivat näkyä jopa kuukausien ajan.

Raakaöljyn futuurihinnat lähtivät jo keskiviikkona nousuun, sillä toimitusviivästyksien arvellaan näkyvän öljyn tarjonnassa.