Uutiset

Suklaata siivellä

Karkkihampaan kolotus käy kalliiksi terveydelle ja kukkarolle. Tilastojen mukaan jopa viidennes yli 10-vuotiaista lapsista Suomessa on ylipainoisia. Lisäksi Hämeenlinnan seudun kuntayhtymä joutui antamaan nuorille juurihoitoja viime vuonna lähes kolme kertaa useammin kuin neljä vuotta sitten.

Paikkauksia kuntayhtymässä tehtiin pelkästään 6#17-vuotiaille yli 4 000 kappaletta. Nämä maksuttomat toimenpiteet tuskin ovat sen halvempia kuin aikuisille tehdyt 30 euron paikkaukset. Jostakin paikkauksiin joudutaan rahat ottamaan, maksuttomia ne eivät ole.

Suomalaiset syövät karamelleja suhteellisen vähän. Yli kymmenen kiloa karkkia vuodessa jättää kuitenkin jälkensä hampaisiin, jos laiminlyö kalustonsa säännöllisen huollon. Purukumilla ei ihan kaikkea voi paikata. Itsekuria vaaditaan ihmisiltä aiempaa enemmän, sillä karkkeja joutuu torjumaan kaikkialla.

Makeiset levittäytyivät ensin kioskeista ja ruokakaupoista videovuokraamoihin. Nyt ovat vuorossa vaateliikkeet, jotka myyvät joulun alla asiakkailleen karkkia. Naiset ja alle 25-vuotiaat ovat tutkitusti suurin makeisten syöjäryhmä. Vaatefirmojen asiakaskunta rakentuu samalle pohjalle, joten karkit tuskin jäävät hyllyyn.

Hämeenlinnan Seppälä-liikkeistä toinen luottaa yhä perinteiseen ”vaatekaupassamme myydään vain vaatteita” -ajatteluun. Toinen liike kauppaa uupuneille shoppailijoille silkkipaitulin siivellä lisäenergiaa suklaasta.

Makeisten myynnin hyödyntäminen on mainio veto vaateliikkeiltä. Ihmisille voidaan myydä M-koon vaatteita ja iso pino makeisia, minkä jälkeen kauppiaan tarvitsee vain odottaa. Pian asiakas palaa ostamaan uusia, L-kokoisia vaatteita, kun vanhat alkavat mässyttelyn jälkeen puristaa. Ja kauppa käy!

Pitkässä juoksussa tämä taktiikka käy kuitenkin vaatefirmoille kalliiksi. Suureen vaatteeseen kuluu pientä enemmän kangasta, vaikka vaatteiden hinta on sama. Lisäksi suurikokoisia asiakkaita mahtuu samanaikaisesti liikkeeseen vähemmän kuin laihoja kuikeloita.

Harvassa alkavat olla ne paikat, joissa karkkia ei myydä # yhä useammassa koulussa ja työpaikassa on karkkiautomaatti. Pian koittanee päivä, jolloin viimeinenkin linnake sortuu, ja hammaslääkäri tarjoaa käynnin jälkeen tikkarin.

Jopa postissa voi tyydyttää makean nälkänsä. Tarjolla on jo nyt syntistä suklaata, tulevaisuudessa kenties myös kiihottavia kermakarkkeja. Toisaalta postille on annettava synninpäästö: kuka tahansa postimerkkejä tai kirjekuoria nuoleskellut tietää, ettei touhun jälkimaussa ole kehumista. Pieni annos suklaata parantaa pahan mielen.

Makeiset valtaavat # seksin tavoin # myös mainonnassa koko ajan lisätilaa itselleen. Karkkeihin ei vielä suhtauduta samalla vakavuudella kuin seksiin, vaikka niillä on paljonkin yhteistä. Molempia tuputetaan ihmisille joka paikassa, ja jos niitä nauttii varomattomasti, vatsan seutu alkaa helposti kasvaa.

JANI OKSANEN

Kirjoittaja on Hämeen Sanomien toimittaja.

jani.oksanen@hameensanomat.fi

”Karkkeihin ei vielä suhtauduta samalla vakavuudella kuin seksiin..”

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic