Uutiset

Suojatiet on lailla kiellettävä

Meillä Suomessa suojellaan ihailtavalla tavalla jalankulkijoita. Lain mukaan autoilijan on pysähdyttävä suojatien eteen, kun jalankulkija on aikeissa ylittää ajoradan suojatien kohdalta. Voi miten helppoa!

Todellisuus on kuitenkin täysin toinen. Uskallan väittää, että vain yksi kolmestakymmenestä autosta pysähtyy suojatien eteen, kun kävelijä on aikeissa ylittää kadun. Tähän autoilija-Erkki vastaa kysymällä, miksi jalankulkijoita ei voida pakottaa käyttäytymään ennalta-arvattavalla tavalla,kun autoilijakin voidaan. Autoilija-Erkki toki myöntää, että autolla liikkuvalla on enemmän massaa alla, mutta se ei kuitenkaan ole mikään peruste jatkuvasti kyykyttää autoilijaa. Lopuksi autoilija-Erkki kysyykin, miksi autot väistävät junia, jos kerran massa tuo vastuuta.

Minä puolestani kysyn autoilija-Erkiltä, miksi Buster väistää Rosellaa – koska laki sanoo niin. Buster väistää myös oikealta tulevaa toista Busteria. Tilanne on sama auton ja junan välillä. Massa ei tuo vastuuta auton kuljettajalle, vaan laki, joka toteaa marssijärjestyksen varsin yksinkertaisesti.

Tasan viikko sitten saimme taas kuulla ilahduttavia uutisia siitä, miten uusien autojen EuroNCAP-törmäystesteissä oli saatu erittäin hyviä tuloksia. Testeissä ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että ne eivät huomioi vieläkään tarpeeksi jalankulkijan turvallisuutta. Autojen koko ja korkeus on kasvanut huomattavasti, samalla jalankulkijan turvallisuus on heikentynyt.

Kuolemanvaara liikenteessä on 12,5-kertainen kaikkeen työelämään verrattuna. Nyt autoilija-Erkki huutaa, että mitä sitten, liikenne on entistä turvallisempaa! Enää ei auton sisällä pääse hengestään niin helposti kuin aikaisemmin. Ajoneuvolla liikkuva ihminen saa käyttöönsä liike-energiaa, joka hallitsemattomasti purkautuessaan aiheuttaa tavattomasti vahinkoa. Pitäisikö liikenneonnettomuuksien edessä alistua ja myöntää, että uhrit ovat hinta, jonka joudumme maksamaan tekniikan siunauksista?

Olen ylittänyt joka arkipäivä viiden ja puolen kuukauden ajan Hämeentien ja Viipurintien valo-ohjatun risteyksen. Näiden kuukausien aikana muistan viisi sellaista kertaa, jolloin Viipurintietä ajanut auto ei ajanut päin punaista. Luultavasti niillä tuhansilla autoilijoilla, jotka ovat ajaneet päin punaista on ollut totaalisen ylivoimainen ja suojattu olo.

Ehdotankin, että Suomessa kielletään lailla suojatiet, koska ne luovat kävelijöille aivan väärän – turvallisen – kuvan ajoradan ylittämisestä. Lisäksi ehdotan, että autojen törmäyskokeiden julkistaminen kielletään, koska ne luovan autoilijalle kuolemattomuuden tunteen. Autoilija-Erkki, jos et tähän usko, astu rohkeasti ulos karjapuskurilla varustetun peltilehmäsi lämpimästä penkistä.

Elina Nummelin

Kirjoittaja on Hämeen Sanomien monimediatuottaja.

elina.nummelin@hameensanomat.fi

Päivän lehti

31.3.2020