Uutiset

Suomalaiset tekevät jouluostoksensa järjellä – vain 1 prosentti tunnustaa hulluttelevansa kaupassa

Yli puolet suomalaisista kertoo olevansa käytännöllisiä ja harkitsevia, järkeviä joulukuluttajia, selviää Suomalaisen Työn Liiton tuoreesta kyselystä.
Suomalaisista 57 prosenttia kuvailee joulun ajan kulutustaan sanalla käytännöllinen, 54 prosenttia harkitseva. Spontaania ja elämyshakuista kulutusta on vain muutamalla prosentilla. Kuva: Minna Hirvelä

Suomalaiset eivät törsää eivätkä tunteile joulukaupoilla.

Suomalaisen Työn Liiton tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kertovat olevansa järkeviä joulukuluttajia, joita ohjaavat käytännöllisyys, harkitsevaisuus, hintatietoisuus, suunnitelmallisuus ja laatutietoisuus.

Elämyshakuinen ja ylellinen kuluttaminen ei vain ole meitä varten. Vain yksi prosentti suomalaisista tunnustaa hulluttelevansa joulukaupoilla ja kolme prosenttia törsäävänsä rahojaan.

Lähes joka kolmas suomalainen aikoo käyttää tänä vuonna jouluun vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Tiukkaa talouskuria suunnittelevat erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat sekä nuoret ja keski-ikäiset.

Vaikka joulukauppa kasvaa vuosi vuodelta, kuluttajat arvioivat joulubudjettinsa pienenevän taas edellisvuodesta.

– Tiedostavan kuluttamisen trendi vaikuttanee pikkuhiljaa myös vuoden suurimpaan kulutusjuhlaan, arvioi tutkimuspäällikkö Jokke Eljala liiton tiedotteessa.

Suomalaiset suosivat myös mieluiten suomalaista. Reilu kolmannes arvelee jouluhankinnoistaan olevan yli puolet kotimaisia tuotteita ja palveluja.

Yli 90 prosenttia suomalaisista uskoo kotimaisen tuotteen valinnalla olevan vaikutusta työpaikkojen lisääntymiseen Suomessa.

Suomalaisen Työn Liiton tilaama ja Taloustutkimuksen toteuttama internetpaneelitutkimus toteutettiin lokakuussa 2018. Siihen vastasi 1 187 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.