Uutiset

Suomen pääministeri on joutunut eroamaan kolme kertaa poliittisen paineen takia – muunnellun totuuden puhuminen on erityisen riskialtista

Vuonna 1961 Kansaneläkelaitoksen asuntojutun oikeudenkäynti johti pääministeri V. J. Sukselaisen eroon.
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki joutui eroamaan vuonna 2003, kun hän jäi kiinni totuudenvastaisista lausunnoista. Kuva: Seppo Haavisto
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki joutui eroamaan vuonna 2003, kun hän jäi kiinni totuudenvastaisista lausunnoista. Kuva: Seppo Haavisto

Suomen pääministeri on joutunut kolme kertaa eroamaan sen takia, että poliittinen paine on kasvanut liian suureksi.

Antti Rinteen (sd.) eron lisäksi tähän kategoriaan voidaan laskea Anneli Jäätteenmäen (kesk.) ero vuonna 2003 ja V. J. Sukselaisen (maalaisliitto) ero vuonna 1961. Omasta vapaasta tahdosta on eronnut useita pääministereitä, kuten Matti Vanhanen (kesk.) ja Jyrki Katainen (kok.).

Keskustan Jäätteenmäki joutui jättämään paikkansa Irak-gaten aiheuttaman skandaalin takia.

Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajan Markku Jokisipilä ei ota kantaa, oliko Jäätteenmäen vai Rinteen ero dramaattisempi.

– Tapauksia yhdistää se, että molemmat joutuivat lähtemään poliittisessa pakkotilanteessa, kun luottamus oli mennyt, Jokisipilä sanoo.

Rinteen ja Jäätteenmäen eroja yhdistää myös se, että molemmat jäivät kiinni muunnellun totuuden puhumisesta eduskunnalle.

Rinne vaikeutti itse omaa asemaansa

Rinteen eroon johtaneet tapahtumat etenivät nopeammin kuin Jäätteenmäen tapauksessa. Jokisipilän mielestä Rinteen tapaus ei aluksi näyttänyt niin vakavalta, että se johtaisi pääministerin eroon.

Lopulta Rinne kaivoi itse oman kuoppansa.

– Rinne vaikeutti itse omaa asiaansa väittämällä kiven kovaan, ettei ollut puhunut muunneltua totuutta.

Jokisipilän mukaan luottamuksen menetyksestä johtuva pääministerin ero on Suomessa melko korkean kynnyksen takana, mutta muunnellun totuuden puhuminen ”syö nopeasti pääministerin luottamuspääoman”.

– Näin kävi Rinteen tapauksessa.

Jäätteenmäen kohtaloksi koituivat 2000-luvun alussa salaiset Irakin-sotaan liittyneet muistiot. Hän joutui selittelemään eduskunnalle, kuinka hän oli saanut paperit haltuunsa ja esitti eduskunnalle totuudenvastaisia lausuntoja.

Tässä tapauksessa sdp:n ja keskustan asemat olivat päinvastoin kuin Rinteen erossa. Vuonna 2003 sdp menetti luottamuksensa keskustan pääministeriin Jäätteenmäkeen.

Rinteen eron yhteydessä onkin nostettu esille, maksoiko keskusta tällä kertaa kalavelkoja demareille.

Jäätteenmäki ehti toimia pääministerinä hieman yli pari kuukautta. Hän oli Suomen ensimmäinen naispääministeri

Hallitukset heikentyneet

Jokisipilä on pistänyt merkille, että tällä vuosituhannella pääministerin paikka on muuttunut tuuliseksi. Matti Vanhasen (kesk.) ensimmäisen hallituksen jälkeen yksikään pääministeri ei ole istunut täyttä neljän vuoden kautta hallituksen johdossa.

Tämä johtuu hänen mukaansa siitä, että hallitukset kootaan nykyään usein monesta puolueesta. Takana ovat esimerkiksi Lipposen hallituksen ajat, jolloin sdp pystyi rakentamaan tukevan hallituksen 28 prosentin kannatuksen turvin. Vahvan sdp:n tukena oli vielä hyvän kannatuksen vaaleissa saanut kokoomus.

Rinteen hallituksessa oli kaksi puoluetta, keskusta ja vihreät, vaa’ankieliasemassa ja vasemmistoliitto hyvin lähellä sitä.

– Kun puolueiden voimasuhteet ovat näin lähellä toisiaan, se on tuonut hallitusneuvotteluihin kaupankäynnin ja toisten vahtimisen henkeä, joka näkyi erityisesti Kataisen hallituksen valtavan pitkässä ja yksityiskohtaisessa hallitusohjelmassa.

– Ikään kuin kaikki keskinäisen epäluulon hengessä kirjattiin ylös paperille.

Vanhasen rasitteena vaalirahakohu

Matti Vanhasen ja Jyrki Kataisen pääministerieroihin ei liittynyt suurempaa dramatiikkaa. Vanhanen jätti vuonna 2010 pääministerin pestin ja siirtyi Perheyritysten liiton toimitusjohtajaksi. Hänen tilalleen pääministeriksi siirtyi Mari Kiviniemi (kesk.).

Jokisipilä huomauttaa, että Vanhasen eron kaikki syyt eivät ole vieläkään paljastuneet. Aikoinaan Vanhanen puhui terveysongelmista, mutta hänen pääministeriyttään rasitti muun muassa vaalirahakohu, joka henkilöityi voimakkaasti häneen.

– Pääministerin tontin hoitaminen kävi ilmiselvästi Vanhaselle raskaaksi, mutta hän lähti omasta valinnastaan ilman poliittista pakkotilannetta.

Katainen siirtyi vuonna 2014 pääministerin tehtävästä Euroopan talouskomissaariksi, jolloin pääministeriksi nousi Alexander Stubb (kok.).

Pääministeri V. J. Sukselainen erosi vuonna 1961, koska hänet tuomittiin Helsingin hovioikeudessa Kansaneläkelaitoksen asuntojutussa. Hovioikeuden päätöksellä Kelan hallituksen jäsenet, joihin Sukselainen kuului, erotettiin viroistaan.

Sukselainen katsoi, että hän oli menettänyt hallituskumppaniensa luottamuksen ja erosi.

Hallitus jatkaa toimitusministeristönä

Antti Rinteen eron jälkeen hallitus jatkaa toimitusministeristönä siihen asti kunnes uusi hallitus on muodostettu. Toimitusministeristön tehtävänä on hoitaa käytännön juoksevia asioita, jotka eivät voi odottaa uuden hallituksen muodostamista.

Toimitusministeristö ei voi tehdä poliittisia aloitteita ja ratkaisuja.

Viime keväänä Juha Sipilän hallitus toimi toimitusministeristönä noin kuukauden ajan, kun Sipilän johtama hallitus kaatui maakunta- ja soteuudistuksen takkuiluun. Silloin ei muodostettu uutta hallitusta, koska eduskuntavaalit olivat niin lähellä.

EU-puheenjohtajuuskausi kunnialla päätökseen

Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen kertoi tänään, että eduskunta jatkaa lähiviikot työtään normaalisti, ja sen rinnalla käydään hallitusneuvottelut.

Suurimman eduskuntaryhmän sdp:n edustaja kutsuu muut eduskuntaryhmät koolle, ja uuden hallituksen muodostaminen lähtee liikkeelle. Samalla eduskunnassa on käsiteltävänä suuri joukko edellisen hallituksen esityksiä, muun muassa ensi vuoden budjetti.

– Oma vahva vetoomukseni on, että riippumatta siitä, mitkä tahansa ryhmät ryhtyvät hallitusneuvotteluja käymään, niin vanhan hallituksen ryhmät veisivät eteenpäin niitä päätöksiä, jotka eduskuntaan on tuotu. Tämä koskee erityisesti ensi vuoden talousarviota, Vanhanen sanoo tiedotteessa.

Vanhanen otti esille myös Suomen EU-puheenjohtajuuskauden, jota on jäljellä vielä muutamia viikkoja.

Hän perää, että hallituksen ministerit saavat eduskunnalta sen poliittisen mandaatin, jolla he EU:n ministerineuvostoa johtavat.

– Toivon, että EU-puheenjohtajuuskausi viedään säntillisesti päätökseen, ja se tapahtuu eduskunnan tuella.