Kolumnit Uutiset

Suomen suurin liikenneympyrä ja muita kummallisuuksia

Kehua kannattaa aina, kun siihen on aihetta. Tällä kertaa kiitokset menevät hämeenlinnalaisille autoilijoille ja moottoritien katetyömaan liikennejärjestelyistä vastaaville tahoille.

”Suomen suurin liikenneympyrä”, joka muodostuu työmaan ympärille Turuntiestä, Eureninkadusta, Paasikiventiestä ja Kaivokadusta, on ollut liikenteellisesti hankala paikka. Järjestelyt ovat muuttuneet tuon tuosta, ja autoilijoilta sekä muilta liikkujilta on vaadittu suurta valppautta. Siihen nähden liikkuminen työmaan ympärillä on ollut suorastaan yllättävän juohevaa.

Turuntien ja Paasikiventien siltojen yksisuuntaisuus ei ole aiheuttanut kaaosta keskustan liikenteeseen, vaikka jonoja tietysti muodostuukin. Keskustasta ajetaan toki suoraan Turuntien sillalle edelleen väärältä kaistalta, mutta kokonaisuutta ajatellen sekin on melko pieni murhe.

Kaksisuuntaisiksi sillat muuttuvat jälleen ensi kesänä.

Kiitokseen ja hämmästykseen on sitä suurempi syy, kun ajattelee hämeenlinnalaisen liikennekulttuurin yleistä tasoa. Tai tarkemmin sanottuna yleistä tasottomuutta.

Olen asunut kaupungissa reilusti yli kaksikymmentä vuotta, mutta en ole vieläkään päässyt sinuiksi paikallisen autoilun kaikkien erityispiirteiden kanssa. En ole esimerkiksi koskaan ymmärtänyt, miksi Tiiriön markettien parkkipaikoilla joidenkin on pakko pysäköidä oven eteen tai ajoradalle, vaikka parkkiruutuja olisi vapaana yllin kyllin.

Toinen ihmetyksen aihe on se silmitön road rage, joka seuraa kaistanvaihtoaikeista Pälkäneentiellä tai Paasikiventiellä. Kun panee vilkun päälle ilmoittaakseen aikeistaan, ei naapurikaistalle tehdä tilaa, vaan päinvastoin ajetaan tiukasti rinnalla niin, ettei vaihdosta ainakaan tule mitään. Jääräpäisyydessään liikenteessä täkäläiset ovat pahempia kuin maalaiset.

Vetoketjuperiaate, mikä se on, tuntuu hämeenlinnalaisautoilija kysyvän.

Ja kuitenkin: katetyömaan ympärillä tämäkin homma toimii ihan mallikkaasti.

Helsingissä ovat riesana täysin piittaamattomat autoilijat, jotka pysäköivät raitiovaunukiskoille. Ilmiö on yleistynyt erityisesti tänä talvena. HKL:n raivausporukka käy siirtelemässä autoja pois kiskoilta, mutta sillä ei ole sakotusoikeutta. Sitten kun varsinainen pysäköinninvalvoja ennättää paikalle, auto onkin jo laillisella paikalla, koska raivauspartio on sen siihen siirtänyt.

Tällaisilla ihmisillä on hengenheimolaisensa myös Hämeenlinnassa. Tuore esimerkki on loppiaisaatolta omilta kotinurkiltani läntisessä kantakaupungissa. Auto oli pysäköity: 1) postilaatikkorivistön eteen, 2) keskelle risteystä ja 3) keskelle tietä.

Siis yksi ja sama auto. Siis yhdellä ja samalla kertaa. Tämä vaatii jo jonkinlaista harrastuneisuutta ja asialle omistautumista. Jos joku väittää pysäköivänsä tällä tavalla vahingossa, kannattaa kyseisen henkilön harkita vielä kaksi kertaa, onko autoilu ylipäänsä se elämänalue, johon kannattaa panostaa.

Päivän lehti

31.3.2020