Uutiset

Suomen tulevan hävittäjän maaliosastona lentävät nykyiset Hornetit ja Hawkit, kun hävittäjiä testataan ensi viikosta alkaen Pirkkalassa

HX Challenge -testaustapahtumassa kaikki viisi hävittäjäkandidaattia lentävät Suomen hankalissa talviolosuhteissa. Jokainen valmistaja tuo 2–4 hävittäjää Pirkkalaan, ja vastaansa ne saavat taivaalla muun muassa Suomen ilmavoimien Hornetin.
Ilmavoimien Hornet lentää Suomen tulevan hävittäjän koevastustajana tammi–helmikuun testaustapahtumassa. Arkistokuva. Kuva: Jari Toivonen
Ilmavoimien Hornet lentää Suomen tulevan hävittäjän koevastustajana tammi–helmikuun testaustapahtumassa. Arkistokuva. Kuva: Jari Toivonen

Suomen hävittäjähanke nytkähtää tositoimiin ensi viikon lopulla, kun yhteiseurooppalaisen Eurofighterin testijakso alkaa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa torstaina.

Jokaista hävittäjäkandidaattia testataan seitsemän arkipäivän ajan, joten testit kestävät helmikuun loppuun asti.

Toisena testivuorossa on ranskalainen Rafale, kolmantena ruotsalainen Gripen ja neljäntenä sekä viidentenä amerikkalaiset F-35 ja Super Hornet.

Hornet vastassa ilmassa

Ilmavoimat vahvistaa tiedotteessaan, että hävittäjien maaliosastona lentävät ilmavoimien nykyiset Hornet-hävittäjät ja Hawk-harjoitushävittäjät.

Jokainen hävittäjävalmistaja tuo Suomeen 2–4 lentokonetta, sillä ilmavoimat edellyttää välillä kahden hävittäjän yhteislentoa ilmassa. Näin pystytään testaamaan ainakin hävittäjien tiedonsiirtoa ilmassa.

Lähes kaksi kuukautta kestävän testausrupeaman tarkoituksena on varmistaa, että hävittäjävalmistajien myyntipuheet koneiden ominaisuuksista pitävät paikkaansa. Testi järjestetään tammi–helmikuussa, jotta nähdään hävittäjien toimintakyky Suomen vaikeissa talviolosuhteissa.

– Talviset olosuhteet vaikuttavat erityisesti elektro-optisten sensorien sekä mahdollisesti muidenkin aktiivisten ja passiivisten järjestelmien suorituskykyyn. Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin, sanoo ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen tiedotteessa.

Luvassa on myös koelentoja pimeällä. Suomalaiset koelentäjät eivät itse lennä testattavia hävittäjiä yksin, vaan valmistajat tuovat mukanaan lentäjät. Kaksipaikkaisissa hävittäjissä suomalainenkin koelentäjä voi päästä puikkoihin toisena lentäjänä.

Arvot talteen sotapeliä varten

Testaustapahtumassa mitattavia hävittäjien todellisia ominaisuuksia käytetään suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa neljän hävittäjän parven taisteluskenaarioissa.

Suorituskykyarvioinnin kolmas ja viimeinen vaihe on pitkäaikainen sotapeli, jossa simuloidaan kunkin hävittäjän toimintaa koko Suomen puolustusjärjestelmän osana.

Siksi myös HX Challengessa on paikalla kaikkien puolustushaarojen ja pääesikunnan väkeä yhteistoimintaominaisuuksien varmistamiseksi.

Satakunnan lennoston ilmataistelukeskuksella on tärkeä rooli. Se vastaa koelentämisestä ja hävittäjien taistelutapaan liittyvästä kehittämisestä ja tutkimuksesta Suomessa.

Näkyy jonkin verran myös siviileille

Osaa hävittäjien suorituskyvyistä ei turvallisuussyistä testata lainkaan ilmassa, vaan ainoastaan simulaatiossa tai laboratoriossa.

Jotkut testit tehdään ilmassa, mutta maantieteellisesti rajatulla alueella.

Kyseessä ei ole lentonäytös tai harjoitus, vaan melko kaavamainen testaustapahtuma. Tampereen seudulla näkyy lentoonlähtöjä ja laskeutumisia.

Pirkkalan tukikohdan ympärillä on tilapäisiä liikkumisrajoituksia. Pirkkalan siviililentoasemalla terminaalien 1 ja 2 välisellä nurmella on katselupaikka, jossa lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voi seurata.

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic