Uutiset

Suomessa palomiehet vietäisiin helikopterilla autolautalle

Suomessa on ympärivuorokautinen valmius kuljettaa palomiehiä palavalle matkustajalautalle.
 
– Tuli on hyvin vaarallinen elementti missä tahansa aluksessa, koska laivasta on vaikeampaa päästä pois kuin palavasta rakennuksesta, painottaa kapteeniluutnantti Jim Johansson, meripelastusjohtaja Suomenlahden merivartioston johtokeskuksesta.
 
Autolautan tai risteilyaluksen palosta annettaisiin välittömästi suuronnettomuushälytys.
 
– Rajavartiolaitoksen ja pelastustoimen yksiköt ryhtyisivät heti yhteistyöhön. Kuljettaisimme veneellä, laivalla tai helikopterilla kohteeseen pelastuslaitoksen merellisiin onnettomuuksiin erikoistuneen sammutusryhmän.
 
– Lääkintätoimi varautuisi monen sairaalan toimesta, koska potilaita voisi olla todella paljon. Lääkintähenkilökuntaa siirrettäisiin kohteen lähelle myös aluksilla, Johansson kertoo.
 
Meripelastusjohtaja painottaa, että laivapalossa tärkein sammutustyö tapahtuu ensimmäisten minuuttien aikana.
 
– Laivoilla on omat sammutusryhmänsä, jotka ryhtyvät heti työhön. Parhaassa tapauksessa henkilökunta sammuttaa palon, ja viranomaiset käyvät vain tarkastamassa tilanteen.
 
Esimerkiksi Viking Line kertoo, että sen jokaisella laivalla on yhtäaikaa työvuorossa 6–10 erikoiskoulutettua savusukeltajaa.
 
Kreikan edustalla palavan autolautan evakuointi on edennyt kovassa merenkäynnissä hitaasti.
 
Merellä olosuhteet ovat vaikeat, vaikka päivänvalossa kuvattu onnettomuusalus saattaa uutiskuvissa näyttää helpohkosti evakuoitavalta.
 
– Laivasta ei kävellä pois, vaan jokainen matkustaja pitää saada siirrettyä toiseen alukseen tai helikopteriin. Ilmasta pelastaminen on erittäin hidasta, koska helikopterista alas vinssattu pintapelastaja voi auttaa vain yhtä ihmistä kerrallaan, Johansson huomauttaa.
 
– Ihanteellisissa olosuhteissa toinen alus voi ajaa vierelle ja pelastaa matkustajia, hän toteaa.
Norman Atlantic -autolautalla oli kyydissään lähes 500 matkustajaa, kun sen autokannella syttyi tulipalo.
 
– Jos on paljon vanhuksia ja lapsia, heitä pitää erikseen auttaa. Jos suuressa matkustajajoukossa syntyy pakokauhu, tilanne muuttuu aina vain vaikeammaksi. On helppoa kuvitella, että olosuhteet palavalla laivalla ovat erittäin hankalat, meripelastusjohtaja Johansson korostaa.
 
Suomessa meripelastuksesta vastaa rajavartiolaitos. Suomenlahden merivartioston johtokeskuksessa päivystää joka hetki vähintään kolme henkilöä. Lisäksi valmiudessa ovat vartiolaivat, merivartioasemat ja lentoryhmät.
 
Meripelastusjohtajilla on käytössään piirustukset kaikista reittiliikenteessä kulkevista aluksista.
 
– Valmius on juhlapyhien aikaan yhtä hyvä kuin arkena. Harjoittelemme yhteistoimintaa säännöllisesti myös virolaisten ja venäläisten kanssa, Johansson kertoo.
 
Suomenlahdella on varauduttu pelastamaan jopa 2 500–3 000 matkustajaa risteilyalukselta.
Uutistietojen mukaan Norman Atlanticin kaikkia pelastusveneitä ei olisi saatu laskettua sähköjen katkeamisen takia.
 
– Käsittääkseni Suomessa pystytään laskemaan pelastusveneet kaikissa olosuhteissa ja ilman sähköä, Johansson sanoo. (LM-HäSa)

Asiasanat