Uutiset

Suomi painaa Finnairin tulosta

Finnairin tuloskunnossa näkyy pieni lupaus paremmasta. Vaikka yhtiön nettotulos putosi miinukselle neljännen kerran viimeisen viiden vuoden aikana, ei se onneksi ole aivan koko totuus.

– Yksikkötuottomme kääntyivät nousuun vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Näin asia on ollut viimeksi vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Vuositulosta rasittivat siis erityisesti alkuvuoden yksikkötuottojen voimakas lasku, mutta muutaman viime kuukauden aikana tilanne on osoittabut vakiintumisen merkkejä.

– Ainakin näyttää siltä, että tuottojen lasku lyhyellä tähtäimellä on pysähtynyt, Vauramo summaa.

Tuloksenteko on kuitenkin Finnairista itsestään kiinni, sillä markkinoilta ei ole odotettavissa suurta kysyntäpiikkiä. Vauramon mukaan Suomen taloustilanteessa ei vieläkään ole juuri valoa, ja kaukoliikenteen kehityskin on epätasaista.

– Pientä toiveikkuutta on Pohjois-Amerikassa, sillä talous on siellä Eurooppaa paremmassa jamassa. Aasiassa vedetään hieman henkeä, tosin Korean-liikenteessä menee vahvasti.

Osa Finnairin 200 miljoonan euron säästöohjelman vaikutuksista nähdään vasta kuluvan vuoden aikana, ja tämän lisäksi yhtiö hakee kannattavuuden parannusta lisäpalveluista. Jo viime vuoden puolella yhtiö julkisti kaukoliikenteeseen uuden Economy Comfort -luokan, sekä uudisti Euroopan-liikenteensä turistiluokan tarjoilua. Nyt ilmaiseksi tarjoillaan vain tietyt juomat.

Tarjoilun uudistus on herättänyt kritiikkiä, mutta Vauramon mukaan se on menestynyt tavoitteita paremmin.

– Toki aina on ihmisiä, jotka olisivat pitäneet entisestä mallista. Mutta kun selvitimme asiaa, selvästi asiakkaat sanoivat, että haluavat itse päättää syövätkö ja milloin syövät, tahtovat hieman parempaa ja ovat valmiit maksamaan siitä.

Uusia lisäpalveluita kehitetään parhaillaan, ja niistä saadaan lisätietoa kuluvan vuoden aikana. Tämän(kin) ansaintalogiikan pioneeri on Ryanair, jonka liikevaihdosta yli viidesosa tulee lisäpalveluista.

Tulevaisuudennäkymiensä suhteen Finnair on varovainen. Sen kapasiteetti kasvaa hieman ja liikevaihto pysyy nykylukemissaan.

– Kustannustasomme tulee putoamaan, ja sillä yhdistettynä polttoaineen voimakkaaseen hinnanlaskuun on positiivinen vaikutus. Palaamme vuoden puolivälin jälkeen tarkemmin siihen, mitä se merkitsee tulokselle.

Tammikuun lopussa kilpailuviranomaiset antoivat hyväksyntänsä kaupalle, jossa brittiläinen Flybe irtautui Finnairin alueellista liikennettä hoitavasta Flybe Nordicista. Vauramon mukaan kauppa on enää muutamia muodollisuuksia vaille valmis, ja valmistuu muutamassa päivässä.

Flyben nimellä ei Suomessa jatketa, mutta muuten Vauramo on alueellisen lentämisen tulevaisuudensuunnitelmista vaitonainen. Tarkempia tietoja on luvassa kesällä.

Aikanaan Finnair väläytti jopa koko Euroopan-liikenteensä mahdollista ulkoistamista, mutta nyt suurta uudistusta ei ole odotettavissa. Yhtiön A320-sarjan koneet lentävät siis tulevaisuudessakin Finnairin väreissä.

Kaukoliikenteessä seuraava kehitysaskel ovat syksyllä saapuvat ensimmäiset A350 XWB-koneet, joiden myötä kapasiteetti alkaa kasvaa. Mahdollista on, että yhtiö avaa uusia Aasian-reittejä vuonna 2016. Vauramo totesi äskettäin Financial Timesin haastattelussa, että valtio-omistajan tulee harkita, kehitetäänkö Finnairia jatkossakin itsenäisenä toimijana vai tulisiko yhtiön liittyä osaksi jotakin suurempaa kokonaisuutta.

– Viimeisen kuukauden aikana (British Airwaysin ja Iberian holding-yhtiö) IAG on ollut ostamassa Aer Lingusta ja Qatar Airways hankki tukevan siivun IAG:sta, Vauramo muistuttaa.

Etihadista on tullut Alitalian suurin omistaja, ja arabiyhtiö tiukentaa otettaan myös Air Berlinistä.

– Pitää seurata, mitä markkinoilla tapahtuu. Jos yksi toimija tekee suuria liikkeitä, ne vaikuttavat muihin tavalla tai toisella. (LM-HäSa)

Asiasanat