Uutiset

Super Hornetissa tarjotaan Suomelle sopivaa amerikkalaishävittäjää – Operointi olisi halpaa ja erikoiskoneella Growlerilla suojattua, mutta ei ilman kysymysmerkkejä

Nyky-Hornetin seuraajan heikkoutena on epävarmuus, kuinka kauan Yhdysvaltain laivasto aikoo sitä käyttää ja kehittää. Tuotantolinjat ovat viilenemässä. Boeing ei näe siviililentopuolen ongelmien vaikuttavan puolustushankkeisiin. Super Hornet nousi testilentorupeamaan keskiviikkona.
Kuvassa on kolme Super Hornetin muunnelmaa: Elektronisen sodankäynnin versio F-18G eli Growler vasemmalla, kaksipaikkainen F-18F keskellä ja yksipaikkainen F-18E oikealla. Kaikki ovat nykyistä ilmavoimien Hornetia suurempia. Kuva: Ossi Ahola
Kuvassa on kolme Super Hornetin muunnelmaa: Elektronisen sodankäynnin versio F-18G eli Growler vasemmalla, kaksipaikkainen F-18F keskellä ja yksipaikkainen F-18E oikealla. Kaikki ovat nykyistä ilmavoimien Hornetia suurempia. Kuva: Ossi Ahola

Super Hornet olisi mutkaton askel Suomen puolustamiseksi seuraavaksi neljäksikymmeneksi vuodeksi, sillä hävittäjän aiemmasta versiosta ilmavoimilla on laaja ja myönteinen kokemus.

Suomelle kyseessä olisi turvallinen ratkaisu, jossa puolustuspoliittinen yhteistyö säilyisi Yhdysvaltain kanssa ennallaan, käyttökustannukset eivät yllättäisi ja järjestelmä toisi Growler-hävittäjän myötä taatusti uuden ja tehokkaan elektronisen sodankäynnin suorituskyvyn, lajissaan maailman parhaan.

Super Hornetin heikkous on kehityspotentiaali, joka jää kysymysmerkiksi. Yhdysvallat kehittää hävittäjää nyt ja 2030-luvulla, mutta siitä on pitkä matka vuoteen 2060, jolloin pitäisi yhä olla iskussa. Boeing lupaa hävittäjän olevan Yhdysvalloilla käytössä kaksi vuosikymmentä ja ylikin.

Suomalaisen veronmaksajan kannalta avainkysymys on, pitääkö 10 miljardilla eurolla saada sellaista, joka kestää aikaa vuosikymmeniä ja pitää ilmavoimien upseerit kärttämästä poliitikoilta lisää rahaa uusiin suuriin kalustohankintoihin.

Super Hornetin huolto halvempi kuin Hornetin

Boeingilla on antaa vakuuttava työnäyte lähes 30 vuoden ajalta Suomesta. Koko tuon ajan yhtiötä palvellut teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoo, että yhteistyön hyödyt Suomelle ovat olleet yli 3 miljardia euroa. Hornet-yhteistyössä on ollut mukana 220 suomalaisyritystä, muun muassa Patria, Insta ja Neste.

– Hävittäjien kokoonpano oli iso osa entistä ohjelmaa. Tämä on tarjouksessamme optio, jonka asiakas päättää, sanoo Laine.

Kokoonpanolla saisi lisää tietotaitoa ja huoltovarmuutta, mutta se lisäisi hieman tarjouksen kustannuksia. Toisaalta Boeing lupaa, että Super Hornetia on halvempi käyttää kuin nykyistä Hornetia.

– Tällä hetkellä Hornetin huolto on 90-prosenttisesti Suomessa.

Huolto ja järjestelmän itsenäinen käyttö onnistuvat todistetusti Suomelta, eikä suurta uudelleenkoulutusta tarvittaisi. Lisäksi kallioluolat tuskin vaatisivat suurta muokkausta nykyisestä. Kun hävittäjä operoi yötä päivää lentotukialuksilta, paljon mittavampi maantietukikohta Suomessa olisi täysin ongelmaton.

Boeingin siviililentopuolen ongelmia Laine ei pidä hävittäjähankkeen kannalta merkityksellisinä.

– Boeing-konsernilla on kolme erillistä osastoa: Siviili, puolustus ja huolto molempiin.

Toinen kysymys on, aikooko laivasto perua tulevina vuosina Super Hornet -tilauksen ja siirtää rahat uuden laivastohävittäjän kehitykseen. Tästä käydään poliittista keskustelua Yhdysvalloissa.

Katso video koneiden noususta ja laskusta Tampere-Pirkkalan lentoasemalla. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Tarjousten musta hevonen Growler

Boeingin tarjouksen suorituskyvyllinen pihvi on Growler, jolla voi tukkia halutessaan koko elektromagneettisen spektrin eli estää vastustajalta havainnoinnin. Alas menisivät GPS, puhelinverkot ja tietokoneet.

Hävittäjä muodostaa ympärilleen kuplan, jossa omat lentokoneet lentävät tutkakatveessa. Lisäksi Growler pystyy tehokkaaseen tiedusteluun ja maaleihin kohdennetun häirinnän. Growler on Boeingin ratkaisu Super Hornetin vähäisten häiveominaisuuksien paikkaamiseksi.

Boeing ei kerro tarkkaa Super Hornetien ja Growlerien tarjouksen suhdetta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että amerikkalaisessa laivaston lentotukialuksessa on 40 Super Hornetia ja 6–8 Growleria sekä F-35-häivehävittäjiä.

– Ennen konfliktia harmaan vaiheen aikana ensimmäinen toimenpide ei ole aseen käyttö. Growler voisi häiritä vastapuolta ampumatta laukaustakaan, kertoo entinen puolustusvoimain komentaja, amiraali Juhani Kaskeala, joka konsultoi Boeingia hävittäjähankkeessa.

Yhdysvaltain ilmavoimissa Growler lähtee aina myös F-35-häivehävittäjäosaston mukana taisteluun.

Testaustapahtumassa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa on kolme hävittäjää, joista suomalainen koelentäjä pääsee kaksipaikkaisen Super Hornetin kyytiin. Kaksipaikkaisella Growlerilla lentävät vain amerikkalaiset. Kolmas hävittäjä on yksipaikkainen Super Hornet.

Growler on tähän asti myyty Yhdysvaltain ulkopuolelle vain Australiaan. Suomen lisäksi sitä tarjotaan Saksalle.

Entinen puolustusvoimain komentaja, amiraali evp. Juhani Kaskeala ja Boeingin teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoivat Super Hornetin eduista. Kuva: Ossi Ahola
Entinen puolustusvoimain komentaja, amiraali evp. Juhani Kaskeala ja Boeingin teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoivat Super Hornetin eduista. Kuva: Ossi Ahola

Tärkeä vuosi edessä hävittäjävalinnassa

Testaustapahtuma päättyy helmikuun loppuun mennessä. Ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen kertoo, että kevään aikana analysoidaan testaustapahtuman anti ja käydään neuvotteluita lopullista tarjousta varten.

Syksyllä tehdään lisätestejä hävittäjille ja tehdään mittausten perusteella ilmataisteluiden simulaatioita, jossa lasketaan kandidaattien selviytyminen ja tuhoamiskyky.

Kun lopulliset tarjoukset on saatu vuoden loppuun mennessä, kullakin tarjouskokonaisuudella pelataan pitkäaikaisia sotapelejä, jossa simuloidaan koko maan puolustusta. Tämän perusteella valitaan suorituskykyisin hävittäjäjärjestelmä, jota puolustushallinto ilmavoimien arvioinnin pohjalta esittää maan hallitukselle vuonna 2021.

Sotapelissä ei välttämättä pärjää parhaiten se tarjoaja, joka tarjoaa suurimman määrän hävittäjiä.

Sotapelin lisäksi ilmavoimien tehtävänä on arvioida järjestelmän kehityspotentiaali 2060-luvulle.

Tähän mennessä ilmavoimat on tehnyt Pirkkalan testaustapahtumassa 30 lentokierrosta neljän muun hävittäjäkandidaatin kanssa. Ne ovat Eurofighter, Rafale, Gripen ja F-35. Kaikkien kanssa testit on suoritettu onnistuneesti, vaikka kaikkia ominaisuuksia ei ole voitu testata. Myös kaksi Super Hornetia lähti keskiviikkona testilentoihin.

Hornetien kohtalona vanhentuminen

Nykyiset Hornetit eivät joka tapauksessa jatka vuoden 2030 jälkeen edes varastoituna hätätilannetta varten, kun uusi hävittäjä on täysimääräisenä palveluksessa.

– Yleensäkään vanhaa kalustoa ei voi käyttää varastosta, koska tiivisteet ja moottorit vanhenevat käyttämättömänä. Vaihtoehtoja ovat museointi, myynti tai varaosien hyödyntäminen, kuvaa Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen nyky-Hornetien kohtaloa.

Päivän lehti

26.10.2020

Fingerpori

comic