Uutiset

Suuri seikkailu kannusti yrittäjät yhteistyössä Matkamessuille

Matkailu-Häme laskee aika paljon Suuren seikkailun varaan siinä mielessä, että suositun televisio-ohjelman odotetaan nostavan Kanta-Hämeen tunnettuisuutta kotimaassa.

– Emme me usko, että kaikki matkailun ongelmat ratkeavat, kun päästään Suuren seikkailun näyttämöksi, mutta odotamme, että sen jälkeen muualla Suomessa tiedetään, että Hämeessä on muutakin kuin linna, Hämeen Matkailun toimitusjohtaja Raija Forsman selittää.

Hän kertoo, että jo nyt ohjelman tuotantoa valmistelee Hämeenlinnan seudulla noin 50 toimijaa. Ajan myötä projektiin osallistuneet 150 kantahämäläistä yritystä.

– Tämä on vihdoin ollut riittävän iso juttu tehostamaan matkailun alalla toimivien yritysten yhteistyötä.

Raija Forsman tunnustaa, että yhteistyöstä on kyllä puhuttu pitkään, mutta se on ontunut. Nyt on kuitenkin saatu yhteen matkailun toimijoita, jotka eivät ennen ole saman pöydän ääressä istuneet.

– Voisi kuvitella, että nyt, kun he tuntevat toisensa, yhteistyön paikkojakin löytyy helpommin ja voidaan auttaa toinen toisiaan.

– Ongelmia on ollut, mutta nyt voin olla tyytyväinen esimerkiksi Hämeen osastoon Matkamessuilla. Voidaan sanoa, että täällä ovat mukana kaikki alan toimijat.

Toritapahtumaa harjoitellaan

Raija Forsman kertoo, että osasto toimii nyt kolmatta vuotta samoilla rakenteilla.

– Ensimmäisten vuosien kokeilujen jälkeen niistä on nyt saatu toimiva kokonaisuus. Erityisen iloinen olen myyntitoristamme, joka toimii nyt Matkamessuilla ensimmäistä kertaa. Se on harjoittelua kesäkuussa Senaatintorilla järjestettävää Häme-tapahtumaa varten.

Senaatintorin tapahtuman järjestelyvastuu on Riihimäen Messuilla. Tapahtuman nimi on Hetkessä Häme. Nimi viestii Hämeen läheisyydestä, mutta myös siitä, että maakunta elää ajassa. Tapahtuma järjestetään 9.-11. kesäkuuta. Sinne odotetaan jopa 200 000 kävijää.

– Kritiikkiäkin on tullut siitä, että Senaatintorille mennään, mutta olisi sääli olla käyttämättä tilaisuutta, kun Helsingin kaupunki tarjoaa torin käyttöön ja antaa vielä markkinointitukea.

– Samaan aikaan kesäkuussa Suuri seikkailu on juuri menossa televisiossa, joten nämä kaksi markkinointiponnistusta tukevat toisiaan.

Erilaisia kokouksia

Kanta-Häme on jo muutaman vuoden tehnyt hartiavoimin töitä kokousvieraiden houkuttelemiseksi Hämeenlinnaan. Matkailupäällikkö Leena Pitkänen sanoo, että työ alkaa vähitellen kantaa hedelmää.

– Olemme kierrättäneet maakunnassa ihmisiä, jotka vastaavat erilaisista kokouksista ja tapahtumista. Lähes aina he toteavat hämmästyneinä, kuinka paljon Kanta-Hämeessä on erilaisia palveluja ja nähtävyyksiä. Edelleen Kanta-Häme on aika tuntematon alue.

Kokouspalveluja Kanta-Hämeessä tarjoavat yritykset on markkinoinnin helpottamiseksi jaettu viiteen ryhmään. Tarjolla on linnakokouksia, kartanokokouksia, hotellikokouksia, maaseutuelämyskokouksia ja erikoiskohteita.

Maaseutuelämyksiä Hauholla myyvä Leena Haavisto sanoo, että tämä on erittäin hyvä idea.

– Jo pelkästään jaon perusteella asiakas osaa etsiä itselleen sopivaa kohdetta. Me olemme olleet tähän oikein tyytyväisiä. Kun vielä laatua pystyttäisiin kontrolloimaan nykyistä paremmin.

Leena Pitkänen sanoo, että parhaillaan onkin meneillään yrittäjien laatukoulutus.

Matkamessut ovat auki Messukeskuksessa suurelle yleisölle tänään klo 14-19 ja 22-23.1. klo 10-18.