Uutiset

Suursiivous Finnairin hallituksessa

Jo viikkoja kestänyt Finnairin kriisi sai torstaina ainakin osaratkaisun, kun valtion omistusohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) erotti ne yhtiön hallituksen jäsenet, jotka olivat vuonna 2009 päättämässä johdon bonuksista. Niillä johtajat ostettiin jäämään yhtiöön sen jälkeen, kun silloinen toimitusjohtaja Jukka Hienonen jätti Finnairin.

Ministeri Hautala sallii hallituksen puheenjohtajan, Eläkeyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja Harri Sailaksen jatkaa, sillä hän tuli Finnairiin vasta viime vuonna. Myös hallituksen jäsen, Kemiran toimitusjohtaja Harri Kerminen saa jatkaa samasta syystä.

Harri Sailaksen asemakaan ei ole sementoitu, sillä Ilmarisen ja Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen välistä asuntokauppa tutkitaan edelleen lahjusrikoksena. Jos jotain raskauttavaa ilmenee, sekä Sailas että Vehviläinen joutuvat tuota pikaa vaihtolistalle. Vaikka asuntokaupasta tulisivatkin puhtaat paperit, Vehviläisen on ministerin linjauksen mukaan saatava täysi tuki uudelta hallitukselta.

Lähes koko yhtiön hallituksen erottaminen on Suomen taloushistoriassa hyvin poikkeuksellista. Finnairin kahdeksanjäsenisestä hallituksesta viisi joutuu lähtemään, muun muassa kaikki kolme naisjäsentä Elina Björklund, Satu Huber ja Ursula Ranin. Heidän ohellaan paikkansa joutuvat jättämään Veli Sundbäck ja islantilainen Sigurd Helgason. Valtiota edustanut Pekka Timonen ilmoitti itse, ettei ole enää käytettävissä.

Iso ratkaisu oli aivan välttämätön, sillä viime viikot yhtiö on ollut rankassa pyörityksessä eikä ollenkaan syyttä. Julkisuuteen on tipoittain tietoja johdon runsaista palkitsemisista samalla, kun talouskriisin runtelema oleva yhtiö käy jatkuvia neuvotteluja henkilöstönsä kanssa kustannusten alentamisesta. Arkikielellä sellainen tarkoittaa väen vähentämistä ja jäljelle jäävien ansioiden laskua.

Tällaiseen yritysympäristöön johtajien asuntokaupat ja monenkirjavat bonusetuudet istuvat äärettömän huonosti. Finnairin kokoisessa yhtiössä bonukset ovat taloudellisesti pikku juttu, mutta moraalisesti kestämättömiä.

Toisaalta ne eivät ole tuottaneet edes odotettua tulosta, vaan Finnairin ongelmat ovat edelleen ratkaisematta kestävällä tavalla. Oikeutettu kysymys kuuluukin, onko johtoa palkittu turhaan, sillä heidän työnsä tulokset eivät osoita kovin suuria kykyjä ja taitoja.

Finnairissa on tuskin tehty mitään lainvastaista, ainakaan johdon optiojärjestelyissä. Ne eivät kuitenkaan vastaa Suomessa omaksuttua yleistä käytäntöä eivätkä istu luontevasti kirjoittamattomaan moraalikoodistoon.

Osakeyhtiöiden asema on itsenäinen riippumatta omistuspohjasta. Vaikka Finnairin osakkeista 56 prosenttia omistaa Suomen valtio, siitä huolimatta kannattaa muistaa, ettei osakeyhtiössä vallitse demokratia.

Ministeri Hautalan kova päätös heijastuu varmasti Finnairia laajemmalle. Lentoyhtiössä kirjoitetaan nyt moraalikoodeja muillekin.