Uutiset

Taas katoaa yksi tuttu nimi suomalaisilta lentoasemilta

Suomalaisilla lentoasemilla lentää tulevaisuudessa erilainen lentoyhtiö.

Finnair ilmoitti keskiviikkona, että se on solminut aiesopimuksen henkilöstöyhtiö StaffPointin sekä sijoitusyhtiö G.W. Sohlbergin kanssa.

Nämä ostavat brittiläiseltä Flybe UK:lta tämän osuuden alueellista lentoliikennettä Suomessa hoitavasta Flybe Nordicista.

Kauppahinta on aiemmin ilmoitettu yksi euro, ja se vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Yhtiön brändiin on tulossa muutoksia, joskaan ei välittömästi, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

– Yön yli ei brändi tai nimikään muutu. Alkuperäisen sopimuksemme puitteissa meillä on mahdollisuus käyttää olemassaolevaa brändiä varsin pitkään. Jos ja kun saamme kaupan tehtyä, brändi ja nimi muutetaan mahdollisimman nopeasti.

Iho ei vielä yksilöi, toimitaanko tulevaisuudessa vain Finnairin nimellä, vai tuleeko kotimaahan mahdollisesti aivan uusi lentoyhtiö.

Flybe Nordic on lentänyt kahdentyyppisiä lentoja. Finnairin sopimusliikennettä se on hoitanut niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Omalla riskillään yhtiö liikennöi Suomessa Kajaaniin, Kemiin, Kokkolaan, Jyväskylään sekä Maarianhaminaan.

Lähialueella Flyben omia kohteita ovat Tartto, Norrköping ja Visby. Välittömiä muutoksia reittivalikoimaan ei ole tulossa.

– Ensisijaisesti katsomme yhtiön rakennetta, kustannuspohjaa sekä tuottojen kehittämistä. Tavoitteemme on pitää yllä niin laajaa verkostoa kuin kannattavuusmielessä on mahdollista, Iho kertoo.

– Viimeinen keino on tehdä radikaaleja muutoksia verkostoon.

Iho myöntää, että tässä Finnairin ja Flybe Nordicin emoyhtiön näkemykset menivät hieman ristiin. Suomalaisyhtiö miettii koko verkostoaan, kun taas briteille yksittäisten reittien tuoton maksimoiminen oli tärkeämpää.

Periaatteessa tämä tarkoittaa sitä, että Finnair voi ylläpitää yhteyttä Helsingistä maakunnalliselle lentoasemalle, jos se ruokkii tarpeeksi hyvin jatkoyhteyksiä Helsingistä eteenpäin.

Liikaa tappiota ei tietysti verkostoyhtiökään kestä. Ihon mukaan kannattavuuden parantaminen on edelleen kotimaanliikenteen keskeisin haaste.

Tällä hetkellä Flybe Nordicin pienin konetyyppi on noin 70-paikkainen ATR-72, ja jotkut nykyiset kohteet ovat sillekin liian pieniä.

Toisaalta liian kirjavan konekaluston ylläpitäminen tulisi sekin kalliiksi.

– Alueelliseen lentämiseen nykyinen kalusto on tarkoituksenmukaista. Onko koneiden lukumäärä tulevaisuudessa sama, sen ratkaisee kykymme kehittää verkostoa sekä sen kannattavuutta.

Kotimaanliikenteen krooninen ongelma on sen epätasapainoisuus: aamuisin ja alkuviikosta lennetään maakunnista Helsinkiin ja sieltä eteenpäin, iltaisin ja loppuviikosta päinvastoin.

– Eikä Suomen talouskaan tällä hetkellä vedä mairittelevasti, Iho muistuttaa.

Lyhyellä tähtäimellä henkilöstöön ei kohdistu muutoksia, vaikka StaffPoint henkilöstövuokrausyhtiö onkin.

– Mutta ei siitä haittaakaan ole, että yhtiöllä on vahva henkilöstötausta.

Asiasanat