Uutiset

Takaisinsoittojärjestelmä Parolan terveysasemalle

Parolan terveysaseman ajanvarauksessa on otettu käyttöön takaisinsoittojärjestelmä, joka on samanlainen kuin Janakkalassa ja Hämeenlinnassa.

Hattulalaisen asiakkaan ei tarvitse enää soittaa ajanvaraukseen yhä uudelleen eikä jonottaa. Soittaja saa puhelimesta nauhoitetun tiedotteen ja lyhyet toimintaohjeet.

Automaatti tallentaa soittajan numeron, jonne hoitaja soittaa vastauspuhelun niin pian kuin mahdollista.


Hengenvaarassa soita hätänumero

Ensimmäiseksi nauhoitteessa sanotaan: ”henkeä uhkaavassa tilanteessa soittakaa numeroon 112”.

-Hätänumeroon kehotetaan soittamaan, koska me emme voi ottaa vastuuta siitä, että esimerkiksi rintakipuinen jää odottamaan, että hänelle soitetaan takaisin, kertoo vastaava hoitaja Marjo Kuikka.

Vastauspuhelun saadakseen ei ajanvaraajan välttämättä tarvitse osata näppäillä ykköstä, kakkosta, kolmosta tai nelosta, joita nauhoite pyytää valitsemaan.

-Varaajan ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin kuunnella rauhallisesti viesti loppuun, jolloin automaatti tallentaa numeron, josta on soitettu. Silloin hoitaja soittaa ajanvaraajalle takaisin, kertoo ylilääkäri Mira Uunimäki.

Automaatti tallentaa myös puhelinnumeron, joka soitetaan vanhanmallisesti levypuhelimesta. Soittajan ei siis tarvitse huolestua, jos hänellä ei ole näppäinpuhelinta.


Älä katkaise puhelua kesken

Tärkeintä on, ettei varauksen soittaja sulje puhelinta ennen kuin nauhoite on loppunut.

-Jos puhelun katkaisee kesken, silloin automaatti ei tallenna numeroa. Nauhoite täytyy kuunnella loppuun asti, ja silloin automaatti tallentaa puhelinnumeron. Itse ei tarvitse osata mitään. Automaatti hoitaa homman.

Nauhoitepuheen loputtua asiakas voi jättää myös viestin ajanvaraukseen. Viestiin voi jättää esimerkiksi tiedon siitä, mihin salaiseen numeroon haluaa hoitajan soittavan vastauspuhelun.

-Viestiin voi jättää myös eri numeron kuin sen, josta puhelun alun perin soittaa, ylilääkäri Uunimäki neuvoo.

Hämeenlinnassa järjestelmä on ollut voimassa pitkään. Janakkalassa se otettiin käyttöön ennen joulua. Muutaman kuukauden kokemuksella Marjo Kuikka on huomannut, että ihmiset pitävät siitä, ettei heidän tarvitse enää jonottaa ajanvarauspuhelimessa. (HäSa)