Uutiset

Taksit osoittavat mieltä Helsingissä – PS:n Jalonen korostaa matkan varrella tehtyjä tiukennuksia

Taksiautoilijat ruuhkauttavat tänään puolilta päivin Helsingin Asema-aukion. He haluavat mielenilmauksellaan näyttää, mitä eduskunnan toiseen käsittelyyn tänään tuleva liikennepalvelulaki tarkoittaa. Sen mukaan taksit saavat hakea kyydittäviä asemapaikasta riippumatta, kun taksialan sääntely lievenee heinäkuun alusta 2018.

Perussuomalaiset suhtautuivat alun perin kielteisesti sääntelyn vapauttamiseen, mutta taipuivat uudistuksen taakse, kun lakiluonnokseen tehtiin viime syksynä muutoksia.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mukaan lakiesitykseen ei perussuomalaisten vaatimuksesta tullut lakiluonnoksessa ollutta 10 000 euron vuosittaisen liikevaihdon rajaa. Sen alittavat toimijat olisivat saaneet ajaa taksia ilman minkäänlaisia lupia.

– Meidän vaatimuksestamme luvat vaaditaan aina, Jalonen sanoo.

Tämä yhdessä kuljettajilta edellytettävien kelpoisuusvaatimusten kanssa estää satunnaisten Uber-kuljettajien ajot. He joutuvat hakemaan samanlaiset luvat kuin kaikki muutkin taksit. Lupien määrää ei enää heinäkuusta 2018 lähtien säädellä, ja myös taksien hinnoittelu vapautuu.

Perussuomalaisten tavoitteena oli huolehtia siitä, että taksiyrittäminen säilyy Suomessa. Taksin kuljettajilta edellytetään suomen kielen taitoa, ja taksiyrittäjän kotipaikan on oltava Suomi. Virolainen taksinkuljettaja ei voi tulla heittämään keikkaa Suomeen ilman, että täyttää nämä ehdot.

Jalosen mukaan perussuomalaisilla oli tärkeä rooli myös lakiin valiokuntavaiheessa tehdyissä tiukennuksissa. Taksiliikenteen valvontaa ei siirretty yksin Trafille, vaan sen lisäksi valvontaa saavat jatkossakin tehdä myös poliisi, tulli ja rajavartiolaitos.

Lakiin saatiin myös säännökset taksinkuljettajan rikostaustan selvittämisestä. Valiokunta lisäsi vaatimuksiin myös taksinkuljettajilta vaadittavan kokeen suorittamisen edellytyksenä ajoluvan saamiselle. Kuljettajilta vaaditaan myös paikallistuntemusta ja kykyä vastata asiakkaan turvallisuudesta.

Kela-kyytien menettämisuhka poistui

Sdp ja vasemmistoliitto esittivät liikenne- ja viestintävaliokunnalle vastalauseessaan, että taksiliikenteen sääntely säilytettäisiin nykyisellään. Se olisi Jalosen mukaan tarkoittanut sitä, että taksiliikenne olisi jäänyt tulevaisuudessa oman sääntelynsä vangiksi, kun digitaaliset mahdollisuudet kuljetusten yhdistämiseen lisääntyvät.

– Suurena vaarana olisi ollut se, että taksit eivät olisi enää päässeet ajamaan Kela-kyytejä. Se olisi romahduttanut taksiliikenteen kannattavuuden, Jalonen sanoo.

Perussuomalaiset saivat myös lykättyä taksialan sääntelyn vapauttamisen ensi vuoden heinäkuun alkuun. Se antaa taksiyrittäjille sopeutumisaikaa.

Jalosen mukaan taksialan on reagoitava taksiliikenteen kilpailun avautumiseen.

– Kaikista tärkeintä on se, että ihmisten mielikuva suomalaisen taksin luotettavuudesta ja turvallisuudesta säilyy. Siksi palvelun kehittäminen ja ylläpitäminen on vielä nykyistäkin tärkeämpää. Se tulee aina toimimaan suomalaisen taksin puolesta, Jalonen sanoo.

Hän perää taksien välityskeskuksilta jatkossakin vastuullisuutta.

– Välityskeskusten ei pidä ottaa välitysten piiriin sellaisia toimijoita, jotka eivät toimi laatuvaatimusten mukaan.

Anoppia saa kyyditä kahvipalkalla

Taksiliitto ei saanut lakiin taksimittaripakkoa silloin, kun matkan hinta perustuu muuhun kuin matkan tai ajan mittaamiseen. Jalosen mukaan valiokunta ei halunnut hidastaa tekniikan kehittymistä, jos joku kehittää yhtä tarkasti ja luotettavasti toimivan uuden hinnoittelulaitteen.

Myöskään ammattimaisen kuljettamisen määritelmä ei muuttunut Taksiliiton haluamalla tavalla. Sillä tarkoitetaan henkilöiden kuljettamista tiellä ”tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan”.

Tulonhankkimistarkoitus jäi lakiin, koska muuten siihen olisi pitänyt kirjoittaa mahdottoman pitkä poikkeuslista.

– Jos kuljetat anoppia sairaalaan ja anoppi haluaa tarjota siitä palkaksi pullakahvit, olisit tarvinnut siihen Taksiliiton ajamalla määritelmällä taksiluvan, Jalonen havainnollistaa. LM-HäSa