Uutiset

Tallink teki varsin rohkean siirron

Silja Linen siirtyminen virolaisen varustamoyhtiö Tallinkin omistukseen on sinettiä vaille selvä. Siljan nykyinen omistaja, brittiläis-bermudalainen Sea Containers, ja Tallink ovat sopineet sinivalkoisten laivojen sekä niiden ympärille rakennetun bisneksen hinnaksi 450 miljoonaa euroa ja viisi miljoonaa Tallinkin osaketta. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Siljaa on pidetty edelleenkin sinivalkoisena varustamona. Väri hämää, sillä suomalaiseksi mielletyt laivat ovat olleet kansainvälisessä omistuksessa. Siljan siirtyminen Tallinkille tuo niitä jossain mielessä lähemmäksi Suomea.

Sea Containers osti Siljan sijoitusmielessä. Yhtiö pettyi, sillä tuotto jäi niin paljon alle odotusten, että Sea Containers päätti luopua laivoistaan. Pian yhtiö sai huomata, ettei Silja ole missään mielessä kuumaa kauppatavaraa. Silja oli myynnissä huomattavan kauan ja kaiken lisäksi lähes huutokauppahengessä.

Ei ole mikään salaisuus, että Tallink oli kaiken aikaa kiinnostunut Siljasta. Virolaisyhtiö saattoi jokseenkin kaikessa rauhassa odottaa, mitä Siljalle tapahtuu. Ja kun aika oli kypsä, Silja putosi sen haaviin kuin kypsä hedelmä.

Kauppahinnan määrittely kalliiksi tai halvaksi olisi sangen epätoivoinen tehtävä. Tallink saa omistukseensa kuusi siedettävässä kunnossa olevaa laivaa. Tässä ei ole kuitenkaan alkuunkaan kaupan koko kuva. Tallinkin perimmäisen pulman näkee jopa hernerokkasumussa: Siljan laivat pitäisi saada kulkemaan voittoa tuottavasti.

Siljan kaupan kaikkia seurauksia on mahdoton luotettavasti arvioida. Tallink pitänee laivat sinivalkoisissa, matkustajille tutuksi tulleissa väreissä. Tallinkin väreihin siirtyminen vaikuttaa liian suurelta riskiltä. Mutta jostain uuden omistajan on löydettävä aivan liian usein vajaalastissa purjehtivien alusten bisnekseen uutta potkua. Tax free -myynnin muutos mursi ratkaisevasti Siljan selkärankaa.

Tallinkia ei voi syyttää ainakaan pelkuruudesta. Virolaisvarustamo teki rohkean siirron ennen muuta siksi, että sillä on huomattavan paljon velkataakkaa. Tallink uskoo selvästi laivamatkailun kasvuun.

Tallink on kiistellyt työntekijöiden palkoista Merimiesunionin kanssa. Palkoilla on toki merkitystä laivojen kannattavuuteen, mutta ennen muuta Siljan laivoille pitäisi saada enemmän rahaa matkan aikana kuluttavia asiakkaita. Punaisten laivojen Viking Line on varmasti valmis vastaamaan Tallinkin kilpailuun Suomen ja Ruotsin matkustajalaivaliikenteessä.

Onko laivalla matkustaminen enemmän tai vähemmän muodista pois? Matkustavatko kiireiset ja maksukykyiset suomalaiset sekä ruotsalaiset naapurimaahan tulevaisuudessa entistä mieluummin lentämällä? Tätä nykyä lentäminen on takavuosiin verrattuna uskomattoman halpaa, minkä tosiasian kuluttajat ovat huomanneet.

Tuttu kaava laivamatkasta pallomerineen ja seisovine pöytineen ei enää pure toivotulla tavalla. Halpa viinakin on laivoilla jo liian kallista.