Kolumnit Uutiset

Talvet muuttuivat, nopeusrajoitukset eivät

Terveiset maanteiltä! Mittariin on viime aikoina kertynyt noin 40 000 kilometriä vuodessa, normaalireiteillä kameratolppien sijainnin muistaa varmaan unissaankin, samoin ne kohdat, joissa on joskus nähnyt hirvieläimiä.

Joskus muinaisella 1990-luvulla autoilu oli nuoren miehen mielestä kovinkin loistokasta puuhaa. Vaan ei ole enää. Hohdokkuus autoilusta on jo ajat sitten kadonnut, niin kuin varmaan kaikilla, jotka junnaavat edestakaisin esimerkiksi työpaikan ja kodin väliä.

Onneksi radiokanavat ja bluetooth-viritelmät pelastavat suhailijan pahimmalta tylsistymiseltä.

Suomessa nopeusrajoituksia tunnetusti alennetaan aina talven kynnyksellä.

Liikennevirasto ei unohda tiedottaa, että näin toimimalla pienennetään autoilijoiden onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen.

Tämä kaikki on varmasti täysin totta.

Enimmän osan eteläsuomalaisesta ns. talvesta ei kuitenkaan ole liukasta edes Hämeensaaren ulkokentällä, jota sentään yritetään jäädyttää. Maanteiltä jäätä yritetään raapia ja sulattaa pois.

Toisekseen, päivisin ei ole pitkään aikaan ollut pimeää. Mutta talvinopeusrajoitukset, ne pysyvät tavallisesti maalis–huhtikuun taitteeseen, niin kuin mikään ei olisi muuttunut.

Talvirajoitusten ansiosta säästyy kuulemma vuosittain arviolta 8 ihmisen henki ja 36 jää loukkaantumatta.

Liikenneviraston mukaan alennetuista rajoituksista on muutakin hyötyä, kun polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee.

Tämäkin on varmasti totta.

Vastaavilla perusteluilla voisi kuitenkin selittää talvinopeuksien säätämisen ympärivuotisiksi.

Joskus sataa juhannuksena rakeita ja jouluaattoina nurmikko viheriöi. Polttoaineenkulutus laskisi näillä poppakonsteilla koko vuodeksi.

Aika moni autoilija tietää, että silloin harvoin, kun on pääkallokeli, ei moottori- tai maanteillä kannata päästellä suurinta sallittua nopeutta. Hyvällä säällä nopeusrajoitukset taas tuntuvat monesti turhauttavan alhaisilta.

Ja nyt, kun valtio kartuttaa kassaansa sakkotuloilla ihan avoimesti, monet ajavat varman päälle niin, ettei peltipoliisin salama taatusti välähdä. Eikä siinä mitään, sallittuahan se on.

Kassa vaan ei kilise ja siksi sakkoja voikin kohta taas korottaa.

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic