fbpx
Uutiset

Talvi ei yllätä autoilijaa

Suunnilleen ensimmäinen talvinen keli johti torstaina ja perjantaina satojen autojen peltikolareihin. Poliisi ja liikenneturvallisuuden asiantuntijat kysyivät, miten tässä jälleen kerran näin kävi.

Onnettomuudet vaativat kuolonuhreja, pääosassa kolareita vammat olivat onneksi pieniä. Äkkipysähdys voi aiheuttaa pitkää toipumista vaativan ja myös elinikäisen vamman.

Kolarit aiheuttavatkin kuviteltua enemmän inhimillistä kärsimystä. Pitkään jatkuva kipu esimerkiksi nakertaa onnettomuudessa olleen työkykyä.

Tieliikenteen talvirysäys sai aikaan huomattavan suuret aineelliset vahingot. Vaurioituneiden autojen lunastus ja korjaaminen maksaa – lähinnä vakuutusyhtiöille – pahimmillaan miljoonia euroja.

Vakuutuspuolella pelin henki on tuttu: mitä enemmän kolareita, sitä enemmän maksettuja korvauksia ja sitä suuremmat vakuutusmaksut.

Enemmän tai vähemmän hyväksytyn selityksen mukaan talvikeli yllättää suomalaisen autoilijan. Tien liukkaus on yhä kolareiden syy niin lehtien otsikoissa kuin itse uutisissa.

Sanomalehdet kertovat jutuissa jopa etukäteen, että talven tulo voi yllättää autoilijat!

Miten talvikeli voi olla yllätys, kun sen tulosta, liukkaudesta ja jopa yllättävyydestä jaetaan tietoa kautta Suomen hyvissä ajoin ennen lumisadetta?

Liukkaan kelin onnettomuuden syynä kumoaa yksin se tosiasia, että Suomessa ajetaan pahoja kuolemaan johtavia kolareita erinomaisilla kesäkeleillä.

Talvi on erottamaton osa Suomea. Talvi tulee joka vuosi, joka vuosi sen siirtää syrjään kevät. Miten siis talvi ja tästä suoraviivaisesti seuraavat liukkaat kadut ja maantiet voisivat sinällään aiheuttaa kolareita?

Liikenteen asiantuntijat epäilevät, että suomalaiset eivät osaa ajaa autoa turvallisesti talvikeleillä. Tutkimukset tukevat väitettä, joten liukkaan kelin ajotaitoa tulee kartuttaa.

Suomalaisen tieliikenteen vaivana on myös pysyväksi luokiteltava asennevamma: vaarallisen suuri joukko autoilijoita ei ota ollenkaan tosissaan talvikelin vaaroja.

Tämän puolesta todistaa muun muassa se, että hurja määrä onnettomuuksista on peräänajoja. Kun kuljettaja ajaa huonoissa olosuhteissa liian kovaa ja liian lähellä edellä etenevää ajoneuvoa, on lopputulos aivan liian usein kolari.

Asennevammaa ruokkii autojen uudet turvavarusteet, joiden mainostamisessa autoliikkeet eivät ylistäviä sanoja säästele. Ainakaan toistaiseksi mikään varuste ei estä kuljettajaa painamasta liikaa kaasua.

Kaikilla ajoneuvoilla liikkuvien on opittava kantamaan liikenteessä jakamaton vastuunsa. Liikenne on yhteispeliä, se on silti myös korostetusti jokaisen kuljettajan testi siitä, miten hän arvostaa sekä omaa että muiden tiellä liikkuvien terveyttä.

Olisi harhaista kuvitella, ettei liikenteessä satu onnettomuuksia. Tietysti sattuu, koska liikkeellä ovat virheitä tekevät ihmiset.

Menot