Uutiset

Talvikunnossapito ei yksin takaa turvallisuutta

Tiepiirit aikovat panostaa teiden talvikunnostukseen viimevuotista enemmän. Tavoitteena on liikenneturvallisuuden kohentaminen ja pontimena lisärahoitukselle oli viimetalvinen tuhoisa onnettomuus Konginkankaalla Keski-Suomessa.

Yli 20 uhria vaatineen turman jälkeen Suomessa käytiin tiukkaa keskustelua tienpidon määrärahoista. On surullista, että vasta tuhoisan onnettomuuden jälkeen päättäjät heräävät huomaamaan, että määrärahojen jatkuva leikkaus on kestämätöntä. Poliittinen paine kohosi Konginkankaan onnettomuuden jälkeen niin kovaksi, että lisärahoitusta oli pakko löytyä.

Tiepiirit lisäävät teiden aurausta ja suolausta edellistalvesta yli 400 tiekilometrillä. Tavoitteena on lisätä erityisesti raskaan liikenteen turvallisuutta hoidon tasoa nostamalla. Samalla hyötyy tietysti myös henkilöautoliikenne, hyvin auratut ja suolatut tiet edistävät kaikkien tienkäyttäjien turvallista matkaa.

Lokakuun loppuun mennessä valtateiden varsille asennetaan talvinopeusrajoituksista kertovat liikennemerkit. Moottoriteillä tai muuten hyväkuntoisilla tieosuuksilla talvikuukaudet saa ajaa enintään sataa kilometriä tunnissa. Takavuosina kantateillä je heikkokuntoisilla valtateillä totuttiin 80 km/h rajoituksiin, mutta ensi talvena suurimmat sallitut nopeudet on niillä pudotettu 70 kilometriin tunnissa. Ratkaisu on jo herättänyt arvostelua ja aniharva uskoo, että nopeudet pidettäisiin kaikilla tieosuuksilla sallituissa rajoissa.

Tehostettu teiden talvihoito ja nopeuksien alentaminen eivät pelkästään riitä turvalliseen talviliikenteeseen. Jokaisen tiellä liikkujan on oltava itse kunnossa ja hänen ajokkinsa niin ikään.

Tuoreen tukimuksen mukaan yli vuorokauden valvomisen jälkeen ajoon lähtevän kunto vastaa peräti promillen humalaa ja yli 16 tunnin uneton aika merkitsee puolen promillen tokkuraa. Rattiin ei sovi lähteä väsyneenä. Liikennealan järjestöt tekevät hyvää työtä korostaessaan lepoaikojen merkitystä. Se on ammattiliikenteessä paitsi työsuojelukysymys myös yleistä turvallisuutta edistävä vaatimus. Lainsäädännöllä ollaan puuttumassa myös omistajakuljettajien lepoaikoihin. Nykyistä lyhyemmät ajoajat nostanevat rahtikustannuksia, mutta siitä huolimatta ylirasittuneena ajoa pitää ehkäistä ennakolta, myös lainsäädännön keinoin.

Suomen talveen kuuluvat lumisateet, jäiset tiet ja joskus nopeasti vaihtelevat olosuhteet. Hyvälläkään aurauksella ja suolauksella ei teistä saada kesäkelien vertaisia. Tämä on kaikkien tienkäyttäjien syytä muistaa.

Tieviranomaiset eivät yksin ole vastuussa, vaan jokaisen tienkäyttäjän on ymmärrettävä turvallisen ja sujuvan liikenteen vaatimukset. Erityisesti talviliikenteessä on muistettava varata riittävästi ajoaikaa, huolehdittava omasta ja ajokin kunnosta. Kaahailu ja piittaamattomuus johtavat valitettavan usein dramaattisiin seurauksiin.