Uutiset

Tämä juna kulki ajallaan

Kun junan pilli vislasi sunnuntaina kello 14.58 Hämeenlinnan asemalla, junassa ja asemalaiturilla näkyi ainoastaan aurinkoisia ilmeitä. Perinnejuna Valtteri lähti kuljettamaan VR:n 150-vuotisjuhlintaan osallistuneita matkustajia kohti Helsinkiä täsmälleen aikataulussaan.

Juuri aikatauluissa pysyminen on yksi keskeisimmistä tavoitteista, kun VR:n matkustajaliikennedivisioonan uusi johtaja Antti Tiitola ryhtyy luotsaamaan junaliikennettä entistä kuluttajalähtöisempään suuntaan.

-Perusasiat pitää saada kuntoon. Että aikataulut pitävät ja palvelut ovat ystävällisiä, hän sanoo.

Toiseksi Tiitola haluaa kehittää junamatkojen ympärille muita palveluita. Esimerkiksi hotelli- ja junalippupaketteja tai tapahtumapaketteja voisi olla paljon nykyistä enemmän.

Tiitola myöntää, että perusasioissakin on vielä paljon parannettavaa. VR on viime vuosina ollut ennennäkemättömän julkisen ryöpytyksen kohteena junien myöhästelyn takia.

Tämä vuosi on tosin sujunut paria edellistalvea paremmin. Tiitolan mukaan täsmällisyys on parantunut maaliskuuta kohti jopa erinomaiselle tasolle. Matkustajien vaatimia myöhästymiskorvauksia on jouduttu maksamaan vain vähäisiä määriä.

-Vain tapaninpäivän myrskyssä ja yhtenä helmikuun perjantaina oli sääongelmia. Isoja, pitkään jatkuneita kaaoksia ei ole ollut.

Lokaa niskaan

Matkustajien kitkerimmän palautteen saavat yleensä niskaansa konduktöörit ja lipunmyyjät eli ne, jotka joutuvat ensimmäisinä selittämään, miksi junat eivät kulje.

Helmikuun alussa VR:n matkustajaliikenteen johtotehtävissä aloittanut Antti Tiitola lupaa tehdä voitavansa, että työntekijät saisivat tehdä työtään levollisin mielin.

-Meillä on paljon ammattitaitoa ja ammattiylpeyttä. VR:n 150-vuotias historia ja työntekijöiden ammattitaito voidaan yhdistää asiakaslähtöisyydeksi, hän sanoo.

Yhdenlaista kasvojenkohotusta ja positiivista peeärrää merkitsee sunnuntaina liikennöintinsä aloittanut perinnejuna Valtteri, jonka ympärille järjestetään tapahtumia eri puolilla Suomea koko juhlavuoden ajan.

Tosin positiivisen mediajulkisuuden rinnalla VR kerää jatkuvasti uutta lokaa niskaansa. Viimeksi tällä viikolla tuli esiin, että VR oli vakoillut yhtä työntekijäänsä tämän tietämättä.

Antti Tiitola ei halua kommentoida millään tavalla salakatselujupakkaa, joka on tapahtunut ennen kuin hän tuli VR:n palvelukseen.

-Olemme sopineet, että yhteiskuntasuhteistamme vastaava johtaja Otto Lehtipuu vastaa näihin kysymyksiin.

Bussilla töihin

Ennen VR:lle tuloaan Antti Tiitola työskenteli kymmenkunta vuotta Suomen Lidlin ensimmäisenä toimitusjohtajana.

Jos on junaliikenteen ryvettyneen maineen kirkastamisessa työsarkaa, vaati aikanaan myös uuden kauppaketjun istuttaminen Suomeen yhdenlaista hullunrohkeutta.

Kaupan ja matkustajaliikenteen johtamisessa on Tiitolan mielestä yhteistä ainakin se, että molemmat ovat asiakaspalvelua. Jokaisella asiakkaalla on myös vankka mielipide palvelun laadusta. Arvostelu ei pelota Tiitolaa.

-Olen tekijätyyppiä, hän sanoo.

Antti Tiitola näkee raideliikenteellä hyvän tulevaisuuden, vaikkakin haasteellisen. Hän uskoo, ettei raideliikenne katoa Suomesta ja että sitä on mahdollista kehittää edelleen.

Nykyään Tiitola kuuluu – jo työnsäkin puolesta – joukkoliikenteen vankkumattomiin kannattajiin. Työmatkat taittuvat kuitenkin junan sijasta bussilla, sillä Tiitolan helsinkiläisasunnon sivuitse ei kulje junia. (HäSa)