Uutiset

Tampereen ja Turun tunnin junat etenevät – Marin: Neuvottelut hankeyhtiöiden perustamisesta aloitetaan

Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) puhui aiemmin kansanedustajana voimallisesti raideyhteyksien, etenkin pääradan, kehittämisen puolesta. Tamperelaiselle junamatka töihin pääkaupunkiin on tullut tutuksi. Kuva: Joel Maisalmi
Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) puhui aiemmin kansanedustajana voimallisesti raideyhteyksien, etenkin pääradan, kehittämisen puolesta. Tamperelaiselle junamatka töihin pääkaupunkiin on tullut tutuksi. Kuva: Joel Maisalmi

Helsingistä pohjoiseen suuntautuvan pääradan (Tampereen tunnin juna) ja Turun tunnin junan osalta aloitetaan neuvottelut kuntien ja muiden toimijoiden kanssa hankeyhtiöiden perustamisesta. Kyse olisi tässä vaiheessa siitä, että hankeyhtiöt olisivat suunnitteluyhtiöitä.

Näin kertoi liikenneministeri Sanna Marin (sd.) tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Suurista raidehankkeista esillä on ollut ja hallitusohjelmaan kirjattu myös Itä-Suomen nopea yhteys. Sen osalta liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen ja vertailun nopean yhteyden linjauksesta.

Jättihankkeiden hintalapuksi on laskettu useita miljardeja euroja. Jo pelkän suunnittelun on arvioitu maksavan 350 miljoonaa.

Hallitusohjelmassa linjataan, että hankeyhtiöiden ja keskeisen infran pitää olla julkisessa omistuksessa. Yksityistä rahoitusta voisi löytyä eläkeyhtiöiltä.

Kesällä Marin toppuutteli alueilla virinnyttä intoa nopeiden junayhteyksien rakentamisesta juuri rahoituksen epävarmuuden vuoksi.

Ainakin kulissien takaista vääntöä on ollut myös hankkeiden keskinäisestä järjestyksestä, sillä hallitusohjelmassa niitä ei asetettu tärkeysjärjestykseen.

 

Lue myös: Liikenneministeri Sanna Marin Helsingin Sanomissa: “Tampereen ja Turun tunnin juniin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti” (20.7.2019)

 

Yksittäisiä osia

Ratahankkeiden suunnittelun ja rakentamisen pohjaksi on etukäteenkin kaavailtu juuri hankeyhtiöitä, joiden selvittelyn Marin kertoi heinäkuussa olevan käynnissä ministeriössä.

– Nopeiden uusien ratojen osalta en ole turhan optimistinen siitä, että varsinainen rakentaminen pääsisi vielä tällä hallituskaudella käyntiin. Joitakin yksittäisiä osia, jotka liittyvät nopeisiin raidelinjauksiin, voi olla mahdollista toteuttaa. Esimerkiksi Espoon kaupunkiradasta voi tulla rakentamispäätös jo tällä hallituskaudella. Pidän sitä hyvinkin mahdollisena, Marin totesi tuolloin.

Marin on muistuttanut myös siitä, että ennen kuin Euroopan unionilta voi saada suunnittelu- ja toteutusrahoitusta hankkeeseen, koko rahoituksen on oltava varmistettuna.

Esimerkiksi Helsinigin pormesteri Jan Vapaavuori toivoi maanantaina, että ratahankkeet laitettaisiin tärkeysjärjestykseen. Hän itse puhuu niin sanotun Lentoradan eli suoraan Helsinki-Vantaalle kulkevan pohjoisen yhteyden puolesta.

 

Lue myös: Tiet ja tunnin junat nostavat intohimoja, koska jokaiselle oma yhteys on tärkein (21.6.2019)