Uutiset

Tankkiin saa pian biokaasua

Lokakuussa Gasumin kaasutankkauspisteitä käyttävät tekevät joka tankkauksella eettisen valinnan. Jakeluasemilla voi tankata Kouvolassa verkkoon tuotettua biokaasua tavallisen maakaasun sijaan.

Gasum ostaa Mäkikylän biokaasulaitokselta liikenteen käyttöön jalostettua biokaasua. Autoilija tekee valintansa nappia painamalla, mutta käytännössä pistoolista tulee maakaasun ja biokaasun seosta.

Biokaasutuotepäällikkö Jani Arala Gasumilta vertaa järjestelmää sähköntuotantoon. Kuluttaja maksaa vihreästä sähköstä, muttei pysty kulutuksessaan erottelemaan eri tavoin tuotettua sähköä toisistaan.

– Biokaasua syötetään maakaasun sekaan verkkoon. Molemmat ovat samaa metaania. Gasum myy jakeluasemilla biokaasua vain saman verran kuin verkkoon on syötetty.


Kaasua jätettä mädättämällä

Kuluttajalle biokaasun käyttäminen takaa varmuuden ympäristöystävällisen tuotannon tukemisesta. Samalla vähennetään uusiutumattoman fossiilisen polttoaineen käyttöä ja tukeudutaan entistä enemmän kotimaiseen polttoaineeseen.

Täysin kotimainen biokaasu on valmistettu mädättämällä biojätettä, nurmijätettä ja jätevesipuhdistamojen lietteitä. Biokaasusta maksetaan tankatessa 12 senttiä enemmän kilolta kuin maakaasusta.

Maakaasun korvaaminen biokaasulla jatkuu Gasumilla.

Yhtiö valmistelee biojätteitä mädättävän biokaasulaitoksen rakentamista Nastolaan, mutta neuvottelee sen lisäksi myös muista hankkeista. Vielä tämän syksyn aikana on tarkoitus julkistaa merkittävä rakennushanke.


Hämeenlinnasta puuttuu tankkauspiste

Toistaiseksi Gasumin maakaasuverkoston yhteyteen on avattu 16 jakeluasemaa. Kun yhtiö avasi ensimmäisen pisteen Helsinkiin Malmille, jakeluverkostoa oli tarkoitus kasvattaa nopeasti 30 pisteeseen.

Myyntipäällikkö Petri Michelsson Gasumilta myöntää, ettei verkoston laajeneminen ole edennyt suunnitelmien mukaan. Gasum on nyt aikataulustaan pari vuotta jäljessä, koskei ole pystynyt hankkimaan maakaasuputken tuntumasta tontteja.

– Hämeenlinnaan piti avata jakeluasema jo useampi vuosi sitten, mutta se ei ole onnistunut, koska Vattenfall omistaa alueella maakaasuputkiverkon, Michelsson sanoo.

Hyvinkäällä maakaasua tankataan monta kertaa vilkkaammin autoihin kuin muutaman kilometrin päässä Riihimäellä. Hyvinkään tankkauspiste on Gasumin omien kaasukäyttöisten työautojen huoltopisteen yhteydessä. Myös naapurissa toimiva Isover käyttää 14 trukissaan kaasua.

– Bio- ja maakaasu on käytössä puolet halvempaa kuin bensiini ja yli kolmanneksen dieseliäkin edullisempaa, Michelsson toteaa.

Suomessa tuotetaan biokaasua liikenteen käyttöön myös yhdellä maatilalla Laukaassa. Metsäyhtiöt suunnittelevat parhaillaan Joutsenoon synteettistä biokaasua tuottavaa laitosta, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2015. (HäSa)