Uutiset

Tapaninpäivä meni alennusmyyntiä valmistellen

– Odotan ihan hirveätä ryysistä maanantaiksi. Hyvä jos kahvilla ja vessassa ehtii käydä, sanoi Tavastilan Seppälän myymäläpäällikkö Sari Vahtera Tapaninpäivänä. Hän tietää, mistä puhuu työskenneltyään Seppälässä vakituisena jo vuodesta 1988 ja hoidettuaan yhden jos toisenkin alennusmyynnin.

Tapaninpäivän Tavastilan Seppälän neljä myyjää viettivät tiiviisti töissä. Maanantaina alkavassa alessa tavaraa myydään 30 ja 40 prosentin alennuksilla ja kaikki aletavarat piti kerätä omiin telineihinsä ja jokaiseen alehintalappuun piti merkata tussilla oikea koodi. Myymälässä on noin 17 000 esinettä, jotka piti käydä läpi. Samaa työtä tehtiin monissa muissakin kaupoissa ympäri maata.

– Halusimme itse tulla töihin tapanina. Vaihtoehtona olisi ollut valmistella ale parin joulunalusviikon aikana aamuisin ennen myymälän avautumista ja iltaisin sulkemisen jälkeen. Mutta kun myymälä on auki kymmenestä iltakahdeksaan, päivistä olisi tullut kovin pitkiä, Sari Vahtera kertoo.

Alen valmistelusta kertarysäyksellä on hänen mukaansa muutakin etua.

– Nyt on työrauha ja voimme rauhassa sekoittaa koko myymälän. Pätkissä tekemällä joutuisimme aina siivoamaan paikat normaalimyyntiä varten. Asiakkaatkin huomaisivat koodimerkinnät hintalapuissa ja joutuisimme selittämään niitä koko ajan, hän sanoo.

Seppälän kaltaisessa ketjussa alevalmisteluja helpottaa, kun myymälöille tulee valmiit listat alennettavista tuotteista ja kaikki julisteet ja muu materiaali. Itse ei tarvitse pähkäillä, mikä mitenkin hinnoitellaan ja mitä myydään normaalihinnalla.

Seppälässä aletavarat löytyvät lattialla seisovista merkityistä telineistä. Normaalihintaiset roikkuvat seinillä.

Sari Vahtera kertoo, että suuria alennusmyyntejä on kahdesti vuodessa, joulun jälkeen ja juhannuksen jälkeen. Pienempiä, esimerkiksi sesongin vaihtumisaleja on lisäksi muutama vuodessa.

Ihmisten ilmoille alennusmyyntiin

Sari Vahteran kokemuksen mukaan jouluna kotonaoloon ja sukulaisvierailuihin pitkästyneet ihmiset lähtevät heti ensimmäisenä arkipäivänä sankoin joukoin alennusmyynteihin. Joukossa on lahjakortteja joululahjoiksi saaneita ja niitä, jotka ovat lykännet hankintojaan alennusaikaan.

– Ihmiset tietävät, että ensimmäisinä alepäivinä on valikoimaa ja tulevat siksi heti silloin. Uskon, että vilkkain jakso kestää uuteenvuoteen.

Takit ja ulkoiluvaatteet ovat hänen arvionsa mukaan nyt suosittuja. Lämpimien säiden takia hankintoja on voitu lykätä alennusmyyntiin asti.

Vaikka Hämeenlinnan kahdessa Seppälässä on samaa tavaraa, asiakaskunnassa on eroa. Tavastilan myymälän asiakkaat ovat vähän vanhempia kuin kauppakeskus Linnan. Sari Vahtera on tyytyväinen johtamansa myymälän asiakkaisiin, aikuisilla kun on enemmän rahaa vaateostoksiin kuin nuorilla. Asiakasrakenteeseen vaikuttaa myös se, että saman katon alla on ruokakauppa ja Alko. Asiakkaita tulee niiden vuoksi myös naapurikunnista.

Alkavan viikon ajan Tavastilan Seppälässä on töissä neljän vakituisen myyjän lisäksi kaksi harjoittelijaa. Kahdella kassalla todennäköisesti työskentelee yhteensä neljä henkeä ja kahden täytyy koko ajan järjestellä ja siivota myymälää, kun asiakkaat siirtelevät tavaroita vääriin telineisiin. Kassoille tarvitaan tuplamiehitys estämään liian pitkien jonojen syntyminen.

Päivän lehti

4.12.2020

Fingerpori

comic