fbpx
Uutiset

Tarina on elokuvan sielu, 3D vain tehokeino

 

Kun James Cameronin menestyselokuva Titanic palasi elokuvateattereihin 3D-versiona, ei sen uusi menestys ollut kenellekään yllätys. 
 
Titanicin uppoamisen 100-vuotisjuhlavuosi oli hyvä syy lyödä rahoiksi vanhalla elokuvalla. Ja kyllä uusi versiokin on saanut väkeä elokuvateattereihin. Ensimmäisenä viikonloppuna Suomessa kolmiulotteinen Titanic keräsi saleja täyteen.
 
– Elokuva tulee keräämään 80 000–100 000 katsojaa, joka on ennenkuulumatonta uudelleen julkaisulle. Vastaava katsojamäärä jää suurimmalta osalta uusista julkaisuistakin saavuttamatta, kertoo BioRex Cinemasin teatteritoimintojen päällikkö Aku Jaakkola.
 
Kolmiulotteisuus on tullut myös filmialan legendaaristen mestareiden työvälineeksi. Martin Scorsesen 3D-elokuva Hugo oli suurmenestys. Elokuva oli monessa kategoriassa ehdolla lopputalven Oscar-gaalassa ja kriitikot ylistivät.
 
James Cameronin scifi-seikkailu Avatar oli edellinen 3D-merkkipaalu. Helsingin Sanomien elokuvakriitikko Pertti Avola kirjoitti Hugosta:
 
– Totean vain sen, että kerrankin kolmiulotteisuus on rakennettu niin saumattomasti elokuvailmaisun sisään, että se kantaa luontevasti ja kauniisti elokuvan koko visuaalista ilmettä… Se lämmittää sydäntä ja tarjoaa parasta silmäkarkkia, mitä aikoihin on nähty.
 
3D keino pysytellä kotiteattereiden edellä
 
Suomessa tuotantoyhtiö Anima Vitae on 3D-elokuvan kärkinimi. Yhtiö on tehnyt stereo 3D -muotoon koko illan animaatioelokuvan Maaginen kristalli. Parhaillaan Anima Vitae on tekemässä 3D-elokuvaksi jatko-osaa menestyselokuvalleen Niko –Lentäjän poika. 
 
Anima Vitaen tuottajan Petteri Pasasen mukaan 3D on suoraa jatkumoa sille, että elokuvat yrittävät pysytellä kotiteattereiden ja television edellä. Samasta syystä aikaisemmin elokuvia alettiin tehdä laajakangasversioina. Anima Vitae on lähtenyt 3D-projekteihin samasta syystä kuin moni muukin – levittäjien toivomuksesta.
 
– Koko ala on nyt sellainen, että 3D:tä pitää saada. Isot studiot haluavat enemmän ekstraa, jotain mitä ei voi kopioida eikä levittää verkossa, Pasanen sanoo.
 
Lisäarvoa suosittuihin
 
Elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestön Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen on sitä mieltä, että pelkkä 3D ei enää riitä siihen, että ihmiset tulevat elokuvateattereihin. Vuonna 2011 3D-elokuvien katsojaosuus oli 25 prosenttia. Kaikista ensi-iltaan viime vuonna tulleista elokuvista 15 prosenttia oli tehty kolmiulotteiseksi.
 
– Kaikki eivät menestyneet. Ne, jotka kiinnostivat, olisivat kiinnostaneet myös 2D:nä, kuten vaikka viimeinen Harry Potter ja viimeisin Pirates of Caribian. 3D tuo lisäarvoa muutenkin suosittuihin elokuviin, Koistinen sanoo.
 
Hän mainitsee Wim Wendersin tanssielokuva Pinan esimerkkinä 3D-elokuvasta, joka veti katsojia eri tavalla kuin suuret megaelokuvat. Pinassa kolmiulotteisuus oli oleellinen osa koko elokuvaa. Vaikka Pina menestyi omassa taide-elokuvien lajissaan hyvin,niin se ei kuitenkaan ollut katsojamäärinä mitattuna lähelläkään Pirates- ja Potter -elokuvia.
 
– Pinaa kävi katsomassa jokunen kymmenen tuhatta ihmistä, ja Pirates of Caribiania 200000.
 
Teatterit digitaalisiksi
 
3D on suurelta osin syy siihen, että nykyaikaiset elokuvateatterit ovat tasokkaita.
 
– 3D oli yksi merkittävä tekijä siinä, miksi elokuvateatterit lähtivät digitaaliksi. Näin oli erityisesti maailmalla. Digitaalisen 3D:n kuvanlaatu on huomattavasti parempi kuin aikaisemmin filmiaikaan. Yleisö on kiinnostunut uudesta 3D:stä, Koistinen kertoo.
 
Hän uskoo 3D:een tulevaisuuden olevan digitaaliaikakaudella paremman kuin analogisena filmiaikana, jolloin kolmiulotteisuus tyrehtyi lähes kokonaan kehnoon tekniseen laatuun.
 
– Muutama vuosi sitten 3D-elokuvien tuotanto ylikuumeni, viime vuonna niitä tuli ensi-iltaan 29. Luulen, että tulevaisuudessa 3D-elokuvia tehdään entistä harkitummin.
 
Tarina on tärkein
 
Hämeenlinnan Bio Rex oli ensimmäinen elokuvateatteri Suomessa, jolla oli tarjota digitaalinen 3D. Bio Rex Cinemasin Aku Jaakkolan mukaan 3D kehittyy kovaa vauhtia.
 
– Tekninen laatu nousee koko ajan. Peter Jacksonin Hobbit-elokuva tulee olemaan yksi 3D:een merkkipaalu, ja Avatar 2 sen jälkeen. Kahden kolmen vuoden päästä voi nähdä mihin 3D voi kehittyä, Jaakkola sanoo.
 
Myös Jaakkola toteaa, että 3D ei ole suurin valtti, jolla ihmisiä saadaan elokuvateattereihin. Edelleen loppujen lopuksi elokuvan tarina on se, joka ratkaisee, että tulevatko ihmiset teattereihin. 
Kotimaisen elokuvan hyvinvointi näkyy elokuvateattereiden katsojaluvuissa. 
 
– Kotimainen elokuva on suurin tekijä, miksi ihmiset käyvät nykyään paljon elokuvissa. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla ja pohjoisessa kotimaista elokuvaa katsotaan paljon. Toinen tekijä on uusien, tasokkaiden multiplex-teattereiden rakentaminen.
 
– Kun multiplex-teattereita alettiin rakentamaan, alkoi uusi vaihe elokuvateattereille. Elokuvateatterit ovat viimeisen viidentoista vuoden aikana investoineet valtavasti, Jaakkola sanoo.
 
Teatteri päihittää kotiolot
 
Elokuvateatterit ovat jo vuosikymmeniä kilpailleet kotikatsomoita vastaan. Uhkakuvana oli ensin joka kotiin tuleva televisio, sitten VHS-nauhurit, ja viimeiseksi DVD-kotiteatterit.
 
Filmikamarin Timo Koistisen mielestä kotiteatterit osaltaan pitävät 3D:tä hengissä. Tekniikka on kehittymässä, ja ehkä joskus kotiteatterit pääsevät saman tasoiseen kuvan laatuun kuin elokuvateatterit.
 
– Ihmisen ja elokuvissa käymisen sosiaalista puolta ei huomioida. Eikä kenelläkään ole kotonaan 15 metriä leveää kangasta. BluRay-kuvakin on kymmenen kertaa enemmän pakattu kuin teatterin kuva, siinä on valtava ero, Jaakkola toteaa.
 
Hänen mielestään elokuva-ala tulee kehittymään niin, että multiplex-teatterit lisääntyvät. Usean salin teattereissa voidaan pyörittää monipuolista ja laajaa ohjelmistoa. Tasokkaat teatterit lisäävät käyntimääriä.
 
– Ennen Bio Rexia Hämeenlinnassa käytiin vuodessa elokuvissa noin 60000 kertaa. Vuonna 2011 käyntikertoja oli noin 120000. Kajaanissa käytiin elokuvissa 2000-luvun alkupuolella noin 22000 kertaa vuodessa. Nykyaikaisen salin rakentamisen jälkeen vuonna 2010 käyntejä oli jo 76 000, Jaakkola kertoo.
 
Anssi Kaarlo Koskinen

Menot