Kolumnit Uutiset

Tavallinen renkaanpotkija häikäistyy

Paalunpäät jököttävät Kirstulan kolmiossa. Peltoaukealla on nähty myös Potemkinin kulisseja muistuttavia maansiirtokoneita. Yleisellä tasolla Sunny Car Center on kaupungille niin merkittävä, että sitä on ehdottomasti kannatettava. Yksityinen epäily etääntyy kuitenkin yhteiskuntavastuullisesta kehitysuskosta.

Kolossi oli pari vuotta sitten suunnittelijan piirtämissä ensimmäisissä kuvissa eli kuvitelmissa vielä pystyssä, mutta pian jo kaadettiin. Tuli mieleen, että seuraavaksi se jo häviää. Ei ole hävinnyt.

Uskoamme on vahvistettu: amerikkalainen sijoittaja on löytynyt, mutta ei anna nimeään julkisuuteen. Puolet tiloista on vuokrattu, mutta paikallisia autokauppoja ei ole joukossa.

Kynnyskysymyksiä eli ”rahoittajan ehtoja” (HäSa 19.10) ovat Kaurialan kaavoitus ja oma ramppi moottoritieltä.

Mitä tekemistä amerikkalaisrahoittajalla on sen kanssa, miten Hämeenlinna kehittää keskeistä kaupunginosaansa, Kaurialaa? Autokaupan hallitsema yritysalue on parahultainen asumiskäyttöön, mutta eiköhän asiassa pitäisi miettiä marssijärjestys tarkasti.

Kaurialan autokortteleihin on alustavasti kaavailtu kerrostaloja, mutta on painotettu kaupungin suulla, että kaavoitusta pohditaan alueen maanomistajien kanssa. Sitäkin on edellytetty, että yrittäjät olisivat ”suuressa määrin” lähtemässä uuteen autotaloon ja vasta sen jälkeen vuorossa olisi Kaurialan kaavoitus (HäSa 11.2.2012).

Olisi iso uutinen, jos edes yksi Kaurialassa tai muualla kaupungissa toimiva autoliike lähtisi Kirstulaan. ”Suuressa määrin” tuntuu utopialta. Kaikilla on tuskin millään mahdollisuuksiakaan. Autokauppa on tehnyt isoja investointeja uusiin tiloihin, eikä kiristyksen tai edes patistuksen maku ole omiaan lisäämään yhteistyöhaluja. Olen nähnyt hämeenlinnalaisessa autoliikkeessä Sunny Car Centerin esitteitä – lattialla roskiin menoa odottamassa.

Kauppa se on, mikä kannattaa, eivät niinkään kerta kerran jälkeen prameammat tilat, joissa tavallinen renkaanpotkija lähinnä häikäistyy.

Hämeenlinnassa on useita erittäin hyvin palvelevia autokauppoja, jotka riittävät paikallisiin tarpeisiin. Monessa liikkeessä ovat pitkät perinteet, eikä kaupoilla tarvitse kekkuloida puku päällä, vaan ihan ihmisiä siellä on asiakkaita palvelemassa.

Autokaupan on sanottu muuttaneen nettiin, mikä sotii lasipalatseja vastaan. Netissä tai lehdestä tarjontaa on helppo vertailla – ja mennä sitten tuttuun paikalliseen. Tunnustan lukevani lehdestä automainokset ennen pääkirjoituksia.

Palvelun puolesta puhuu ikänsä autokauppaa kaupungissa – jo toisessa polvessa tehnyt Petri Kiviläkin tänään täyttä asiaa syntymäpäivähaastattelussaan.

Olen toki voinut pudota taas kehityksen kelkasta. Autoilun ihmemaa voi kiihottaa arvaamattomasti massoja, jotka haluavat enemmän ja isompaa, vaikka siihen ei olisi varaa. Käyväthän kansanjoukot tyydyttämässä mitä moninaisimpia tarpeitaan muissakin ostosparatiiseissa.