Uutiset

Tee työtäs seisoen!

Suomalaiset istuvat liikaa. Näin toteaa istumisen terveysriskeihin perehtynyt terveysliikunnan dosentti Raija Laukkanen.

Hänen mukaansa joka toinen suomalainen istuu vähintään kuusi tuntia päivässä ja moni nuori jopa kymmenen tuntia päivässä.

Kuulostaa paljolta, mutta ei mitenkään liioitellulta. Meneehän tavalliselta toimistotyöläiseltä ja lukiolaiselta seitsemän tuntia helposti jo pelkästään pulpetissa tai työpöydän ääressä istumiseen. Siihen sitten vielä autoilu ja kotisohvasessiot päälle.

Ei ihme, että monena iltana tulee jossain vaiheessa tarve nostaa jalat ylös.

Mitä pahaa istumisessa sitten muka on? Tutkimusten mukaan liiallinen istuminen altistaa verenkierron häiriöille, selkävaivoille sekä jopa diabetekselle ja sydän- ja verisuonitaudeille.

Kovin huonosti tätä riskiä kuitenkaan työpaikoilla ja kouluissa huomioidaan, vaikka tarjolla on ollut jo pitkään erilaisia apuvälineitä: säädettäviä pöytiä, satulatuoleja sun muita. Syy niiden käyttämättömyyteen löytyy usein tavallista toimistokalustetta kalliimmasta hinnasta. Esimerkiksi seisomatyön sallivan sähköisen työpöydän saamiseksi tarvitaan usein lääkärin suositus.

Toisaalta totta on sekin, että ”uudet lelut” jäävät helposti alkuinnostuksen mentyä pyörimään nurkissa.

Pehmeään toimistotuoliin kun on vain niin paljon helpompaa lysähtää. Kotisohvalle vieläkin helpompaa.

Kuten monessa muussakin elämäntapakysymyksissä, istumisen vähentämiseksi olisi tehtävissä paljon, jos siihen vain on tarpeeksi halua.

Jokaisesta kodista löytyy varmasti käsipainot, jumppakeppi, kuminauha tai vaikkapa jumppapallo tv:n katselun aikana tehtäviä harjoitteita varten. Jotkut ovat hankkineet töllöttimen ääreen jopa kuntopyörän tai muun vempeleen. Moniko tunnustaa käyttävänsä niitä säännöllisesti?

En minä ainakaan. Vaikka pitäisi.

Tekosyitä on helpompi keksiä kuin alkaa tehdä jotain toisin. Moni motivoituu muutokseen vasta sitten, kun selkä jumittaa oikein kunnolla, jalassa on veritulppa tai diabetes alkaa oireilla vakavasti.

Itselläni motivaattorina toimii koiranpentu, joka tökkii minut monta kertaa illassa pois nojatuolista ulos lenkille, pissalle tai ihan muuten vain ulos kuuta ihmettelemään.

Joskus tuntuu, että tuollainen säännöllinen liikuttaja pitäisi olla töissäkin. Välillä huomaa uppoutuneensa työhön niin täysin, että on istunut paikoillaan tietokoneen ääressä ruoka- ja kahvitauotkin. Ei pitäisi.

Jaloittelu tekee hyvää paitsi ruumiille, myös mielelle. Usein jokin mieltä vaivannut asia ratkeaa kuin itsekseen jo matkalla kahviautomaatille. Kokouksetkin sujuisivat varmasti paljon tehokkaammin seisten. Kaikille tuttu tilanne lienee myös se, että jotain olennaista tulee mieleen vasta työpaikalta pois kävellessä.

Lihasten liikuttelu siis selvästi aktivoi myös aivoja toimimaan.

Päivän lehti

29.10.2020

Fingerpori

comic