Uutiset Helsinki

“Tekstiviestin lähettäjä uhkasi ajaa päältäni” – Liikenneministeri Sanna Marin on saanut tappouhkauksia kevytautolakien lykkääntymisen vuoksi

Kevytautoja eli nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja koskevien lakien voimaantulo lykkääntyy EU-komission huomautusten takia ainakin vuodella.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi kevytautolakien lykkääntymisestä perjantaina. Kuva: Aleksi Poutanen
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi kevytautolakien lykkääntymisestä perjantaina. Kuva: Aleksi Poutanen

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on saanut tappouhkauksia kevytautolainsäädännön lykkääntymisen vuoksi.

– Olen saanut eilen illalla tekstiviestin, jonka lähettäjä on uhannut ajaa autolla päältäni. Tulen ilmoittamaan asiasta turvallisuusviranomaisille, Marin kertoi uhkauksista erityisavustajansa välityksellä.

Marin kertoi asiasta ensin viestipalvelu Twitterissä sunnuntai-iltapäivänä.

– Tiedän, että kevytautolainsäädännön voimaantulon lykkääntyminen harmittaa monia ja on erittäin valitettavaa, että tilanne on tämä. En silti olisi uskonut saavani asian johdosta tappouhkauksia.

Pian ensimmäisen Twitter-viestinsä jälkeen Marin lisäsi, että hän aikoo ilmoittaa kaikista uhkauksista viranomaisille.

EU-komissio huomautti turvallisuusriskistä

Kevytautoja koskevan lainsäädännön voimaantulo lykkääntyy ainakin vuodella, Marin kertoi perjantaina.

Syynä lykkäykselle on EU-komission Suomelle elokuussa osoittama vaatimus, että lainsäädäntöä korjataan ennen sen voimaantuloa.

Kevytautoilla tarkoitetaan tavallisia henkilöautoja, joiden ylin nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Niillä on tarkoitus korvata mopoautot, joiden kevytrakenteisuutta pidetään turvallisuusriskinä niiden kuljettajille ja matkustajille.

Nuorten, 15–17-vuotiaiden kuljettajien oli tarkoitus päästä enintään 60 kilometriä tunnissa kulkevien autojen rattiin jo tämän vuoden marraskuun alussa.

Nyt voimaantulo on siirretty vuoden 2020 marraskuulle, johon mennessä laeista on tarkoitus korjata EU:n huomauttamat puutteet.

Perjantaina Marin sanoi, ettei siitä ole takeita, että kevytautolakeja saadaan korjattua vuoden lisäajallakaan EU:n vaatimusten mukaiseksi.

– Tulemme kyllä tekemään kaikkemme, jotta lait saataisiin korjattua sellaisiksi, että ne täyttävät EU:n säädökset, Marin sanoi.

Komissio huomautti muun muassa siitä, että mopoautokortilla kevytautoa ajavat nuoret olisivat turvallisuusriski liikenteessä. Myöskään traktorikortti ei sovellu komission mukaan kevytautojen kuljettamiseen.

Lakien hyväksyminen olisi voinut johtaa korvausvaatimuksiin

Oikeuskansleri on Marinin mukaan hyväksynyt etenemistavaksi lakien lykkäämisen. Oikeuskansleri huomautti, että jos lait tulisivat marraskuussa voimaan, hän ei suosittelisi lakien perusteella annettavien asetusten ja määräysten antamista.

Jos kevytautolaitolisivat tulleet marraskuussa voimaan, siitä olisi aiheutunut riski, että EU-komissio olisi aloittanut Suomea kohtaan rikkomusmenettelyn. Se olisi voinut johtaa korvausvaatimuksiin.

Marin ei ottanut perjantaina kantaa siihen, millä tavalla kevytautolakeja pitäisi muuttaa. Hän sanoi, että virkamiehet ryhtyvät nyt käymään siitä neuvotteluja EU-komission kanssa.