Uutiset

Tie formuloihin alkaa Ahvenistolta

Sadekuurot piiskaavat lähes autiota Ahveniston moottorirataa. Muutama sitkeä ja innokas autourheilijanalku on kuitenkin vanhempineen saapunut varikkoalueelle, jonne Ahveniston Autourheilijoiden kartingkerholaiset ovat tuoneet muutaman mikroajokin.

Keskellä asvalttikenttää mutkittelee muovisista ratamerkeistä rakennettu rata, jota kiertämään ampaisee seitsemänvuotias Jesse Saarinen Cadet-autollaan. Rata on märkä, mutta kuten karting-harrastajat ilmaisevat, kyseessä on ulkoilmalaji, ja kaikki olosuhteet on hallittava.

Kun Saarisen isä vaihtaa pojan kartiin märän kelin renkaita, Jesse kertoo olevansa hurmaantunut mikroautoilusta. Saarinen aloitti ajamisen vuosi sitten, ja jo samana syksynä hän hankki isänsä kanssa oman auton.

– Tykkään ajamisesta, koska auto näyttää menevän kovempaa kuin mikään muu. Aion jatkaa niin pitkään kuin ajaminen miellyttää, Jesse kertoo.

Saarinen itse katsoo formuloita silloin, kun jaksaa. Hän mainitsee suosikeikseen Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin.

Ulkoinen olemus on jo lähes kuin F1-ässällä. Tällä kaudella Jesse on käynyt ajamassa kaksissa kisoissa. Ennen juhannusta hän muun muassa ajoi voittoon harrastajakiertueella, jota aloittelevat kuskit ajavat ennen siirtymistä SM-luokkiin. Nuorukainen ajaa loppukesänäkin voitto mielessään.

– Veikkaisin, että saisin pokaalin, sellaisen ison, Saarinen ennakoi.

Jesse aloitti monien muiden tapaan viime kesänä Ahveniston avoimissa karting-harjoituksissa. Kilpa-autoilukärpänen puri nopeasti. Uusia kuskeja perehdyttävän ajo-opettaja Martti Lempisen mielestä karting on helppo laji aloittaa.

– Annamme mahdollisuuden, että pääsee kokeilemaan seuran kautta. Jos kipinä todella iskee, edessä on oman auton hankkiminen. Käytettyjä autojakin on vaikka kuinka paljon markkinoilla. Sitten katsotaan, onko tämä oma laji. Jos lähtee liikkeelle, niin antaa mennä vain, Lempinen rohkaisee saatellessaan Kivisen sisaruksia Eevaa, Oonaa, Aapoa ja Aukustia ensi taipaleelle autourheilun parissa.

Ajoharjoituksia maanantaisin vetävän Kari Lammian mukaan harjoituksissa käy yleensä viidestä kymmeneen tutustujaa. Muutama jää aina lajin pariin, kuten Jesse Saarinen ja Lammian oma poika, 13-vuotias Aaro.

Aloittaminen ei ole Lammian mukaan kallista, mutta mitä totisemmaksi ajaminen muuttuu, sitä korkeammiksi nousevat kustannukset.

– Tähän ei tarvitse lyödä ensimmäisenä tuhansia euroja kiinni. Jos omaa kalustoa hommailee, ei tarvitse montaa sataa euroa laittaa, jotta saa pelin alle.

Karting on yleensä portti autourheilun maailmaan. Myös Ahveniston karting-väki ajattelee olevansa kasvattajia muulle autourheilulle.

– AAU on käytännössä kuljettajahautomo. Koitetaan antaa kaverille kipinä ja mahdollisuus jatkaa. Yritämme saada uusia kuskeja lajin pariin, vaikka kaikista ei huippukuskeja tulisikaan, Lammia linjaa.

AAU:n riveissä on toista kymmentä eri luokissa ajavia kilpakuljettajia. Heitä ei usein Ahvenistolla näe, koska rata ei sovellu kilpailuun. Muun muassa Joutvuon veljekset Kosti ja Kaapo sekä vasta seitsemänvuotias Kimi Tani lähinnä vain edustavat seuraa, mutta ajavat enimmäkseen muilla radoilla.

– Tänä kesänäkin meidän kuljettajamme ovat ajaneet hyvin maailmalla, joten työ ei ole mennyt hukkaan. Tarkoitus on saada jatkumoa: saada muutamia uusia kiinnostumaan ja sillä tavoin kilpailutoimintaan mukaan tai ihan vain pysymään harrastustoiminnassa, Lammia pohtii.

Olot kilpa-autoiluun eivät ole Ahvenistolla enää parhaat mahdolliset. Muualla Suomessa on yhä enemmän nimenomaan autoiluun ja jopa kartingiin tarkoitettuja ratoja, joita eivät paina Ahveniston kaltaiset käyttörajoitukset. Ahvenistolla saa ajaa enää iltakuuteen asti, eikä täysmittainen karting-rata ole realismia.

Lammia on kuitenkin kiitollinen puitteista.

– Täytyy antaa seuralle ja ratayrittäjälle iso käsi, että he jaksavat puuhata tätä rataa. Meistähän se on paljon kiinni, että viitsimme tehdä tästä mahdollista. Näen tulevaisuuden positiivisena, että olemme näillä resursseilla kuitenkin autourheilukaupunki, Lammia sanoo.

AAU:n riveistä ei montaa kansainvälisen tason ratakuskia ole noussut – vielä. Rata-autoilun Suomen mestari Kimmo Joutvuo, Kostin ja Kaapon isä, on käytännössä ainoa paikallinen esikuva.

Karting-kerhon uusilla kasvoilla riittää kuitenkin tavoitteita.

– Koitan päästä formuloihin joku päivä toivottavasti, Jesse Saarinen väläyttää. HäSa

Asiasanat