Uutiset

Tiemaksuja kaavaillaan ajoneuvoveron tilalle

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan tiemaksujen perimistä autoilijoilta vuotuisen ajokilometrimäärän mukaan. Aamulehden haastattelema ministeriön yli-insinööri Armi Vilkman toivoo mainintaa automaattisesta tienkäyttömaksusta jo ensi keväänä nimitettävän hallituksen ohjelmaan.

Uudistus suunnitellaan toteutettavaksi satelliittipaikantimin ja matkapuhelimin. Asiantuntijoiden mukaan tekniikka on luotettavaa ja sen avulla kerätyt maksut oikeudenmukaisia. Ne perustuvat täsmälleen ajettuihin kilometreihin ja tieosuuksiin.

Teknisesti tiemaksujen automaattinen laskentamenetelmä ja keräys saattavat toki olla luotettavia. Kokonaan toinen asia on, millaista tietoa viranomainen voi kerätä käyttömaksua periäkseen. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan kansalaisten reaaliaikainen valvonta ei istu suomalaisten oikeustajuun.

Tiemaksun kaavaillaan korvaavan nykyisen ajoneuvoveron. Se määrättiin alkuun, 1990-luvun laman vuosina tilapäiseksi keinoksi täydentää valtion kassaa, mutta siitä on tullut pysyvä rasite kaikille autoilijoille.

Vuosittain perittävä vero määräytyy auton iän mukaan. Se on suhteellisesti edullinen niille, jotka ajavat vuoden mittaan paljon. Vähän autoilevat maksavat tavallaan turhasta, auton omistamisen ilosta.

Jos maksu perittäisiin todellisten ajokilometrien mukaan, se olisi nykyistä oikeudenmukaisempi järjestelmä. Paljon teitä ja ympäristöä rasittavat autoilijat maksaisivat kulutuksensa mukaan. Samaan lopputulokseen tosin päästään verottamalla polttoainetta. Mitä ahkerammin poikkeaa bensamittarilla, sitä enemmän maksaa.

Liikenneministeriön suunnitelmien mukaan tiemaksuja porrastetaan niin, että haja-asutusalueella asuvilta niitä kerätään vähemmän kuin taajamissa ja kaupungeissa ajelevilta. Perusteeksi ministeriö esittää, että harvaanasutulla maaseudulla oma auto on usein ainoa vaihtoehto, koska joukkoliikennepalveluita ei enää ole tarjolla.

Porrastus olisikin oikein, sillä tuskinpa nykyisillä polttoaineiden hinnoilla syrjäseudullakaan ajellaan vain huvikseen.

Suomi on Baltian maiden ohella ainoa Euroopan unionin jäsenmaa, jossa tiemaksuja ei kerätä. Paineita tähän suuntaan on jo olemassa. Erityisesti itärajan rekkajonoihin kyllästyneet paikalliset asukkaat ovat vaatineet maksujen keräämistä venäläisiltä.

Tiemaksujen tuloon on syytä Suomessakin valmistautua, sillä ne tulevat meilläkin ennen pitkää käyttöön. Se, että niiden keräämisessä käytetään uusinta tekniikkaa, on aivan oikein.

Uudistuksen läpivientiin on varattava riittävän pitkä siirtymäaika, jotta autokanta ehtii uusiutua. Käytettyihin autoihin jälkiasennettavat valvontalaitteet tulevat nekin kysymykseen, sillä minkään uudistuksen nimissä kansalaisia ei voi pakottaa luopumaan vanhasta ajokistaan.

Tiemaksujen keräämiseen satelliittien avulla saattaa olla vielä matkaa. Siitä huolimatta uudistuksiin kannattaa valmistautua hyvissä ajoin.

Valtio ei vapaaehtoisesti luovu ainoastakaan autoilijoilta keräämästään eurosta.