Uutiset

Tietokirjoja kuin liukuhihnalta

Viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuon julkaisutahti oli viime vuonna melkoinen, sillä hän työsti viisi kirjan puolikasta ja päätoimitti kuudennen.

Tuoreet opaskirjat ovat syntyneet aiheista, joihin liittyvää koulutusta nykyään kysytään paljon: blogimarkkinointi ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva asiakaspalvelu.

– Kun 12 vuotta sitten aloitin kouluttajan työ, apua tarvittiin erityisesti selkeiden ja vaikuttavien sähköpostiviestien laadintaan. Aluksi sitä oli työstäni lähes sata prosenttia, nykyisin ehkä noin kymmenesosa, Kortesuo vertailee.

Tietokirjoilla ei elä
Katleena Kortesuon mielestä kirjoittaminen on kivaa.

Hän on valmis kirjoittamaan kirjan aiheesta kuin aiheesta, jos vain sille on tilausta ja kirjoittajakaveriksi löytyy käsiteltävän aiheen asiantuntija.

Tehokkaasti työskennellen tietokirja voi syntyä kuukaudessa. Kirjoittajaparin kanssa työskenteleminen vaatii kuitenkin käytännössä pitemmän ajan.

Elannoksi pelkästä tietokirjailusta ei ole, mutta kun siihen yhdistää koulutus- ja konsultointitöitä, töitä olisi enemmän kuin ehtii hoitaa.

– Pelkillä tietokirjoilla ei elä. Siinä ei pääse kuin yksikätisen, epäpätevän ja kesätöissä olevan ruohonleikkaajan ansioille.

Kortesuo näkee tietokirjojen julkaisussa kuitenkin myös yhteiskunnallisen ulottuvuuden. Hän haluaa tietokirjojensa välityksellä tarjota asiantuntemustaan niidenkin yritysten ja ihmisten ulottuville, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa yritykseensä laajaa koulutuspakettia tai osallistua henkilökohtaisesti koulutukseen.

Jokunen hyvä ammattiblogi
Katleena Kortesuon oppaat ovat hyvin konkreettisia ja tekijänsä näköisiä. Ne keskittyvät käytäntöön, eivätkä sisällä sivukaupalla jatkuvia teoreettisia pyörittelyjä.

Tuoreen blogioppaansa Kortesuo on kirjoittanut yhdessä sähköiseen markkinointiin perehtyneen Jarkko Kurvisen kanssa.

Opus on tarkoitettu ammattimaiseen bloggaamiseen tähtääville.

– Harrasteblogien ei tarvitse tavoitella täydellisyyttä, mutta myös suomalaiset yritysblogit ja poliittiset blogit ovat lapsenkengissä. Todella hyviä blogeja löytyy muutamia, Kortesuo arvioi.

Hänen mukaansa ammattimaisiin blogeihin kuitenkin kannattaisi panostaa, sillä niillä on nykyisin valtaa. Kirjoituksia seurataan tiiviisti niin yksityisesti kuin tiedotusvälineidenkin toimituksissa.

– Poliisiylijohtaja Mikko Paatero kirjoitti hiljattain blogissaan, että poliisilta jäi viime vuonna hoitamatta 100 000 tehtävää. Tiedotusvälineet poimivat asian hänen blogistaan ja siitä tuli iso uutinen. Olisiko näin käynyt, jos asia olisi tullut julki perinteistä reittiä, Kortesuo pohtii.

Persoonattomuus vaivaa
Hänen mielestään suurimmat viat yritysblogeissa ovat yleensä hajuttomuus, mauttomuus ja persoonattomuus.

– Blogi on jonkinlainen mielipidekirjoituksen ja kolumnin välimuoto, joka sisältää kokemuksia ja näkemyksiä. Blogeista voi kehittyä aitoja keskustelun ja välittelyn kanavia.

Hän itse käyttää bloggausta asiantuntijuutensa markkinointikanavana.

Myös asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa on selvästi asia, jota monessa yrityksessä mietitään.

Kortesuon mukaan esimerkiksi Facebook-sivut eivät kuitekaan ole kaikille yrityksille itsetarkoitus, jollei kohderyhmänä ole 20-40-vuotiaat.

Jos yritys päättää lähteä sosiaaliseen mediaan, pitäisi siihen myös panostaa ja olla aktiivinen.

– Facebookiin laitettu firman tiedote kerran puolessa vuodessa ei riitä, hän muistuttaa. (HäSa)

Katleena Kortesuo
Hämeenlinnalainen kouluttaja, konsultti ja tietokirjailija.

Erikoisalana tekstin vaikuttavuus, selkeys ja tehokkuus.

Tehnyt kouluttajan töitä 12 vuotta ja julkaissut 15 tietokirjaa.

Tekeillä tai valmisteilla useita uusia kirjoja.

Opiskellut yliopistossa suomen kieltä, tutkinto kesken.

Valmistunut rakennuspiirtäjäksi ja merkonomiksi.

Pitää viestintäblogiaan osoitteessa www.eioototta.fi