Uutiset

Tiitiäisessä ehtii leikkiä rauhassa

Veljekset Joona ja Eeli Riihimäki leikkivät parkkitalolla päiväkoti Tiitiäisen Hapsiaisten ryhmässä. Toisaalla osa Hapsiaisista leipoo pipareita ja yksi porukka keskittyy kotileikkiin.

Viisivuotias Joona kertoo leikkivänsä mieluiten eläimillä.

-Ja äiti on kertonut tontuille, että mä tykkään eläinleluista, hän kertoo.

Kun Hattulan Tiitiäisen päiväkoti avattiin remontin jälkeen uudelleen elokuussa, siellä alettiin samalla soveltaa pienryhmäpedagogiikkaa. Suuntaus on yleistynyt viime vuosina varhaiskasvatuksessa.

Päivät rytmittyvät lasten mukaan

Käytännössä pienryhmätyö tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että esimerkiksi Hapsiaisten 18 lapsen ryhmä on jaettu kolmeen pienempään ryhmään, joilla jokaisella on oma aikuinen.

-Ryhmien jaoissa otetaan huomioon lapsen ikä, kehitysvaihe ja kaverisuhteet. Systeemi on joustava niin, että esimerkiksi sisarukset voidaan entistä helpommin sijoittaa samaan ryhmään, kertoo Hattulan varhaiskasvatuksen johtaja Sari Nikula-Heino.

Hän sanoo, että pienryhmäpedagogiikassa ymmärretään leikin merkitys ja annetaan sille aikaa.

-Työntekijöiltä tämä vaatii uudenlaista asennoitumista, esimerkiksi päivät rytmittyvät eri tavoin kuin ennen, Nikula-Heino ja Hattulan varhaisen tuen ohjaaja Mervi Ekroos kertovat. Ekroos toimii tällä hetkellä myös Tiitiäisen päiväkodin esimiehenä.

He kertovat, että päivien kulku suunnitellaan kunkin pienryhmän lasten kiinnostuksen mukaan ja tarvittaessa joustetaan.

-Ei tehdä jotain asiaa vain siksi, että niin on aina tehty. Jos lapsilla on hyvä leikki käynnissä, sitä ei ole pakko keskeyttää sen takia, että aikuisilla on jo seuraava toimintatuokio ohjelmassa.

Nikula-Heino huomauttaa, ettei Tiitiäiseen ole tullut pienryhmäpedagogiikan johdosta lisää työntekijöitä.

Lapset oppii tunteman paremmin

Hapsiaisten ryhmän pienimmät ovat kaksivuotiaita ja vanhimmat viisivuotiaita. Tiitiäisen Hilperien ryhmässä taas lapset ovat 4-6 -vuotiaita.

Hilperien ryhmän lastentarhanopettaja Ilona Peltonen kertoo, pienryhmissä työskentely on työntekijän kannalta mielekkäämpää kuin tavallisessa päiväkotiryhmässä.

-Lapset oppii tuntemaan paremmin ja tietää heidän kiinnostuksensa kohteet. Ryhmä toimii rauhallisesti ja levollisesti, ei ole kiire mihinkään, Peltonen kuvailee.

Mervi Ekroosin mukaan tässä onkin yksi syy pienryhmäpedagogiikan suosion kasvuun. Tavallisessa päiväkodissa arki voi olla esimerkiksi melun takia lapsille hyvin stressaavaa. Isossa lapsiryhmässä on välillä kiire ja välillä odotellaan, että kaikki ovat valmiita.

-Tiitiäisessä esimerkiksi ulos ja sisälle mennään kaikessa rauhassa, kun koko ryhmä ei yritäkään ulkoilla yhtä aikaa, Ekroos sanoo.

-Tämäkin on isohko päiväkoti, mutta sitä ei huomaa. Kun nytkin tulin käymään, ihmettelin hiljaisuutta. Saatoin todeta, että lapset olivat omissa touhuissaan aikuisten kanssa, Sari Nikula-Heino kuvailee.

Tiitiäisen naapuriin rakennetaan parhaillaan uutta Viiriäisen päiväkotia, jonka on määrä valmistua ensi elokuun alkuun mennessä. Siellä on tarkoitus soveltaa pienryhmätyötä alusta alkaen. (HäSa)