Uutiset

Tiukkaa kisaa ja pieniä kolareita

Ahvenistolla jo 25. kerran järjestetty Historic Grand Race tarjosi runsaslukuiselle yleisölle sunnuntainakin hienoja kamppailuja historiallisilla kilpa-autoilla.

Historicin kilpailusäännöissä todetaan, että kilpailumuodon pääasiallinen tarkoitus on ajoneuvojen historian vaaliminen ja kunnioittaminen. Lajin pitkän linjan puuhamies Juha Liukkonen on joskus osuvasti todennut, ettei vaaliminen tarkoita sitä, että arvoautot suljetaan museoon pölyttymään.

Kaasuyhtiö Woikosken omistaja Clas Palmberg omistaa tehtaan lisäksi oman automuseon. Kokoelman pölyttymisen välttämiseksi Palmberg käy säännöllisesti kilpailemassa.

Aina kärkisijoista ajava Palmberg oli tällä kerralla mukana kolarissa, joka pisti kahdessa luokassa urakoineen Marko Rantasen suunnitelmat osittain uusiksi. Ikäkauden 1966-1971 avauslähdössä kakkospaikkaa jahdannut Rantanen päätyi nurmikolle. Hän joutui hakemaan vauhtia aina sijalta 14 päätyen lopulta lähdön kuudenneksi.

– (Juha-Matti) Riikonen ajoi Tarun mutkaan tosi hiljaa ja mä perässä. Siitä lähdettiin kiihdyttämään. Palmberg sai hemmetin hyvän vauhdin, sukelsi mutkaan ja osui autoni takakulmaan. Siitä sitten pyörähdin ja päädyin nurmikolle, Rantanen kertasi.

– Periaatteessa tässä olisi ollut vielä ihan hyvät mahikset jopa mestaruuteen, jos olisin voittanut sen lähdön. Vitsit, oikein rupes sillä hetkellä harmittamaan, Rantanen naurahti.

Kokenut kilpa-ajaja ei pitkään avauslähdön murheita miettinyt. Vapaammin rakenneltujen Roadsport-autojen starteissa salolainen oli historic-Opelillaan neljäs ja toinen ja hienon kilpailupäivän päättäneessä historic-lähdössä kakkonen. Molemmat lähdöt voitti Mika Mansukoski Porschella.

Myös ennen vuotta 1966 valmistettujen autojen starteissa käytiin hienoa kamppailua kärkisijoista. Ruotsin Kaj Dahlbacka kiihdytti Corvettellaan molemmissa lähdöissä omille teilleen. Kakkospaikalla pitkään ajanut Jyri Rekonen joutui Mustangillaan päästämään toisessa kilpailussa Heikki Välikosken ja Tapani Kosken ohitseen. Ford Cortina -ajajat kävivät tiukkaakin tiukemman kamppailun luokkavoitosta.

– Olin suolenkillä jo Heikin rinnalla, mutta missasin vaihteen, kun vaihdekepin nuppi jäi käteen. Se tilaisuus meni siinä, Koski hymähti.

Kakkossija ja luokkavoitto olisi ollut poikaa, sillä Koski kätteli kisan jälkeen kilpakumppanit jäähyväishengessä.

– Nähdään ensi vuonna, mutta silloin tulen tänne ilman autoa. Eiköhän 25 vuotta kilpailemista riitä. Huomenna menen ostamaan ongen ja opettelen onkimaan, Koski virnisti.

Autojen historiaa hieman vapaammalla kädellä tulkitsevissa Roadsport-luokissa saatiin tuttuun tapaan lähtöruudukot täyteen. Hämeenlinnalainen Kai Peltonen missasi avauslähdössä startin ja jäi letkassa hännille. Kova kiri riitti kuitenkin sijalle kolme.

Toisessa lähdössä Peltonen muisti kytkeä vaihteen ja ampaisi Ralf Flomanin kantaan. Floman käväisi kertaalleen hiekalla, mutta Peltosen oma kiri päättyi, kun auto ajautui nurmikolle pääsuoran jälkeisessä kaarteessa. Näin Peltonen ajoi ruutulipulle kakkosena. HäSa

Kokenut monien voittojen ratakettu Marko Rantanen (kesk.) oli mukana pienessä kolarissa 1966-71 -ikäkauden startissa. Pyörähdys kolmospaikalta johti armottomaan takaa-ajoon ja lähdön kuudenteen sijaan.

Asiasanat

Päivän lehti

27.10.2020

Fingerpori

comic