fbpx
Uutiset

Tolkien-leffan ohjannut Dome Karukoski kertoo menosta Hollywoodin kulisseissa: "Vaikka studio antaa siimaa, minun on sovittava tismalleen heidän brändiinsä"

Kaksinkertainen Jussi-voittaja, elokuvaohjaaja Dome Karukoski, 41, on ottanut ison harppauksen kohti Hollywoodia. Keväällä ensi-iltaan saapuva Tolkien-elokuva kertoo kirjailijalegendasta, joka loi Taru Sormusten Herrasta -trilogian. Karukoski kertoo avoimesti tuotannon kulissien takaisesta menosta. Suomalaisohjaaja onnistui ensitapaamisella yllättämään tähtinäyttelijä Nicholas Houltin.
Dome Karukoski ohjasi Hollywood-elokuvan kirjailija J.R.R. Tolkienin nuoruusvuosista. Vaikka hän on saanut paljon vapauksia, ohjaajan on istuttava tismalleen studion brändiin. Studio tunnetaan laadukkaista art house -elokuvistaan. Kuva: Joel Maisalmi

Helsinkiläinen taiteilijaravintola Kosmos henkii menneen ajan nostalgista tunnelmaa. Maailmalla uraa tekevä Dome Karukoski harppoo pöytään tismalleen ajoissa.

Melkein kaksi vuotta uusimman elokuvaprojektinsa Tolkienin kuvauksissa ja jälkituotannossa mukana ollut Karukoski tunnustaa heti kättelyssä olevansa rättiväsynyt ja henkisesti uupunut.

– Tuntuu tosi hyvältä olla Suomessa ja saada vetää välillä hieman happea. Olen niin väsynyt alituiseen matkustamiseen Helsingin ja Lontoon välillä. Täällä Suomessa elämänrytmi on onneksi paljon rauhallisempaa. Odotan jo malttamattomana pulkkamäkiä lasteni kanssa, Karukoski sanoo.

 

Edellinen leffa kaatui rahoitukseen

Fox Searchlight -studion tuottama Tolkien on luontevaa jatkoa parin vuoden takaiselle Tom of Finlandille. Karukosken ohjaama ja Aleksi Bardyn käsikirjoittama elämäkertaelokuva kertoi homoeroottisesta taiteesta kansainväliseen kuuluisuuteen ponkaisseesta Touko Laaksosesta.

Nuoren J. R. R. Tolkienin roolissa nähdään brittiläissyntyinen, Hollywoodin nouseviin miestähtiin lukeutuva Nicholas Hoult. Useista viime vuosien elokuvarooleistaan niin ikään tunnettu Lily Collins esittää Edith Tolkienia, joka oli kirjailijan elinikäinen rakkaus ja hänen monien naissankarihahmojensa suurin innoituksen lähde.

Mutta eipä mennä asioiden edelle. Käsitellään ensin yksi välissä ollut projekti, joka päätyi pettymykseen.

Heti Tom of Finlandin jälkeen Dome Karukoski halusi tehdä aivan toisen Hollywood-draaman. The Starling (Kottarainen) oli tarkoitus kuvata New Yorkissa.

Sen pääosiin Karukoski oli saanut kiinnitetyksi muun muassa Keanu Reevesin ja Isla Fisherin. Käsikirjoitus kertoo kuollutta tytärtään surevasta isästä, joka on lisäksi huolissaan itsemurhahakuisesta vaimostaan.

– Keanu oli heti alusta alkaen hyvin innoissaan roolista eikä halunnut tehdä muutoksia käsikirjoitukseen. Luottamus välillämme toimi täydellisesti. Keanu on maailman mukavin jätkä, ja hän diggasi aiempia leffojani suuresti, Karukoski sanoo.

Tekijöillä oli käytössään koulutettu ja eläinsuojeluviranomaisten valvoma Tweezer-kottarainen. Linnusta tarvittiin myös tietokoneversio muita kohtauksia varten. Sen korkeat kustannukset saivat lopulta jo esituotannossa olleen projektin romahtamaan.

Elokuvan rahoittaja päätti pienentää riskiään 20 prosentilla.

– En voinut suostua budjetin pienentämiseen, koska itse kottarainen – johon liittyvät kokonaiskustannukset maksoivat suomalaisen elokuvan verran – oli aivan oleellinen koko elokuvan kannalta. Oli mahdotonta löytää järkevää tapaa korvata 1,5 miljoonan dollarin kustannus halvemmalla ilman, että elokuvan laatu olisi kärsinyt.

 

Nimi paperiin heti

Viime vuosina Dome Karukoski on lentänyt säännöllisesti Los Angelesiin eri elokuvaprojektien perässä.

Hän tapasi Fox Searchlight -studion ja tuotantoyhtiö Chernin Entertainmentin kanssa ensimmäisen kerran jo vuonna 2014. Yhtiö on tuottanut muun muassa uusimman Apinoiden planeetta -trilogian ja menestysmusikaalin The Greatest Showman.

– Studio oli tuolloin nähnyt elokuvistani Leijonasydämen ja Mielensäpahoittajan. Puhuimme parista muusta ideasta, ja he pitivät erityisesti yhdestä tietystä. Tuo projekti ei tosin ollut Kottarainen vaan eräs muu, ja he kyselevät edelleen sen perään.

Studio tarjosi Karukoskelle Tolkienia pari kuukautta ennen kuin tämä joutui luopumaan Kottaraisesta. Sen kaaduttua studio halusi Karukoskelta suostumuksen projektiin heti.

– Hollywoodissa isot elokuvastudiot odottavat erittäin harvoin ohjaajaa, koska tietävät, että vuoden sisällä ohjaaja saattaa olla kiinnitettynä johonkin muuhun elokuvaprojektiin.

 

Elämänpalo teki vaikutuksen

Dome Karukoskiluki Taru Sormusten Herrasta -trilogian 12-vuotiaana. Teos teki häneen vaikutuksen. Elokuva keskittyy pitkälti J.R.R. Tolkienin kouluvuosiin ja hänen traumaattisiin kokemuksiinsa 1. maailmansodassa. Se ei ole tyypillinen taiteilijakuvaus.

Karukoski uskoo, että Tolkienin lapsuuden ja nuoruuden kokemusten kautta katsoja ymmärtää paremmin hänen myöhempien teostensa maailmoja ja tapahtumia.

– Nuoren J.R.R. Tolkienin henkinen kasvu ja elämänpalo tekivät minuun heti kättelyssä lähtemättömän vaikutuksen, Karukoski tunnustaa.

Hänen mukaansa Tolkien on teemoiltaan iätön elokuva, jonka katsomista varten ei tarvitse olla Tolkien-fani.

Nuori Nicholas Hoult oli sekä Karukosken että studion ykkösvaihtoehto rooliin.

– Hän on kuin nuorempi versio Keanu Reevesistä, tosin sillä erolla, että Nicholas tulee brittiläisestä ja hieman lukeneemmasta yhteiskunnasta. Hänellä on jo Shakespearen kotimaankin takia hieman ”kirjallisempi” suhtautuminen tekstiin, Karukoski pohtii.

 

Aluksi Nicholas Hoult hämmästyi

Karukosken mukaan Hoult oli erittäin aktiivinen Tolkien-käsikirjoituksen kehittämisessä.

Kun he tapasivat ensi kertaa Lontoossa, he eivät aluksi jutelleet lainkaan koko elokuvasta vaan yleisistä kokemuksistaan ja ajatuksistaan elokuvista.

– Studio järjesti aamiaistapaamisen yhdessä päivässä. Nicholas halusi heti lukea käsikirjoituksen, mutta kerroin hänelle ettei hän saa sitä vielä – senhetkinen versio ei ollut sama, jonka halusin hänen tekevän.

– Nicholas naureskeli, ettei hän ole ollut koskaan tuollaisessa ohjaajatapaamisessa, koska en yrittänyt varsinaisesti ”myydä” hänelle elokuvaa vaan tutustua häneen ensin ihmisenä.

Vasta toisella tapaamisella Karukoski antoi käsikirjoituksen luettavaksi.

– Siitä Nicholas näki maalin, johon olimme pyrkimässä. Tuolloin löimme kättä päälle, vaikka tiesinkin että Nicholas oli aloittamassa uuden ja ison X-Men-elokuvan kuvaukset, jotka saattoivat pahimmassa tapauksessa viivästyä. Onneksi niin ei käynyt, eikä minun tarvinnut korvata häntä jollain muulla näyttelijällä.

 

Markkinointi on iso palapeli

Vaikka Karukoski ohjasi englantilaisen kirjailijan tarinan Englannissa, itse elokuva on kuitenkin amerikkalainen. Tolkienin rahoitus tulee kokonaan Yhdysvalloista.

Hollywoodissa elokuvat testataan erittäin tarkkaan yleisöjen avulla ennakkonäytöksissä.

– Niillä testataan laatua, mutta myös sitä, mikä on elokuvalle kaikkein sopivin kohdeyleisö tai kohderyhmä. Studiot kartoittavat ennakkoon viikonloppuja, jolloin ei ole liikaa kilpailua samantyylisten draamojen osalta.

Karukoski huomauttaa, että Suomi on tässä suhteessa paljon yhtenäisempi maa. Meillä on tietyt vakiintuneet viikonloput, jolloin on odotettavissa yleisöryntäystä elokuviin.

Tolkienin kaltaisen, maailmanlaajuiseen levitykseen suunnatun elämänkertaelokuvan kohdalla on kyse isosta markkinointipalapelistä.

Karukosken mukaan Hollywood-studiot syynäävät hyvin tarkkaan toistensa elokuvia, jotta voisivat sijoittaa omien elokuviensa ensi-illat pahimpia kilpailijoitaan menestyksekkäämmin.

Jokainen markkinointiliike on laskelmoitu hyvin tarkkaan – kuin shakkia pelaisi –, koska budjetit nousevat kymmeniin tai jopa satoihin miljooniin euroihin.

– Ellei kyse ole Kiinasta, Pohjois-Amerikan lipputuotot merkitsevät yhä eniten Hollywoodissa. On toki hyvin mahdollista, että Tolkien tulee saamaan enemmän katsojia Euroopassa ja Iso-Britanniassa.

Elokuvan maailmanensi-ilta on 10. toukokuuta.

– Studio varmasti mietti sitä, mikä voisi olla tuottoisin viikonloppu Tolkienille juuri Pohjois-Amerikan markkinoita silmällä pitäen.

 

Testiyleisö ihastui Tolkieniin

Tolkien on periaatteessa jo valmis, mutta Karukosken mukaan sen yksityiskohtia tarkkaillaan vielä.

– Halusin itse parantaa tiettyjä pikkujuttuja, koska näin, että pientä korjaamista löytyi. Odotamme kaikki testikierrokset valmiiksi nähdäksemme, tuleeko studiolta lisää kommentteja tai muutosehdotuksia.

Testitulokset ovat olleet hyviä.

– On täysin selvää, että testiyleisöt pitävät Tolkienista. On tosi imartelevaa, että studio antaa minulle vapaat kädet toteuttaa tai jättää toteuttamatta heidän huomioitaan. Voi olla, että jotain pientä viilattavaa vielä ilmenee, mutta tuskin mitään isompaa.

Karukoski tähdentää, että iso elokuvastudio ei jätä ohjaajaa heitteille.

– Jos jotain menisi kuvauksissa aivan pieleen, studio pitää huolen siitä, että muuttuneeseen tilanteeseen reagoidaan viipymättä. Tuolloin järjestetään joko uusintakuvaukset tai vaihdetaan näyttelijöitä tai teknistä taustaväkeä.

– Isot elokuvastudiot eivät koskaan luovuta. Yhdellä elokuvalla on monta tuottajaa, ja heillä on kaikilla uskomattomat kontaktiverkostot. Verkot heitetään vesille heti ongelman ilmetessä.

Mikäli elokuvatuotannon täytyisi luopua jostain näyttelijästä, korvaaja löydetään vain muutamassa päivässä.

 

20 miljoonan dollarin elokuva

Noin 20 miljoonaa dollaria maksanut Tolkien on Dome Karukosken mukaan pieni ja riskitön hanke Fox Searchlightille.

– Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö studio pyrkisi maksimoimaan elokuvaan sijoitetun rahan. Vaikka studio antaakin ohjaajalle paljon siimaa, he haluavat myös varmistaa, että tämä istuu tismalleen heidän brändiinsä.

Vuosittain paljon Oscar- ja Golden Globe -ehdokkuuksia kahmiva Fox Searchlight haluaa tuottaa siistejä ja laadukkaita art house -elokuvia.

– Normaaliin Hollywoodin studiomaailmaan verrattuna he satsaavat paljon omaperäisempiin elokuviin, Karukoski sanoo.

Helsingin ja Lontoon välillä jatkuvasti sukkuloiva Dome Karukoski lepää Suomessa ollessaan. “Tuntuu tosi hyvältä saada vetää välillä hieman happea. Täällä Suomessa elämänrytmi on onneksi paljon rauhallisempaa.”, Karukoski sanoo. Kuva: Joel Maisalmi

Dome Karukoski

Syntynyt 29. joulukuuta Nikosialla, Kyproksella. Muutti viisivuotiaana Suomeen.

Ohjannut elokuvat Tyttö sinä olet tähti (2005), Tummien perhosten koti (2008), Kielletty hedelmä (2009), Napapiirin sankarit (2010), Leijonasydän (2013), Mielensäpahoittaja (2014) ja Tom of Finland (2017).

Palkittu kahdesti parhaan ohjauksen Jussi-patsaalla (Tummien perhosten koti, Napapiirin sankarit).

Viihdelehti Variety listasi joulukuussa 2013 ensimmäisenä suomalaisena kymmenen kiinnostavimman elokuvaohjaajan joukkoon.

Asuu perheensä kanssa Helsingissä.

John Ronald Reuel Tolkien

Syntyi 3. tammikuuta 1892 Etelä-Afrikassa. Kuoli 2. syyskuuta 1973 Bournemouthissa, Englannissa.

Englantilainen kirjailija ja filologi.

Tunnetuimpia töitä ovat fantasiaromaanit Hobitti eli sinne ja takaisin, Taru sormusten herrasta ja Silmarillion.

Innostui suomen kielen vokaalivoittoisesta ääntämisestä ja tuplakonsonanteista luettuaan Kalevalan. Kehitti sen inspiroimana kirjojensa suurhaltiakielen eli quenyan.

Menot