Uutiset

Tolkkua konduktöörien työvuoroihin

– Jos me saadaan laskemaan sairauslomien määrä edes kahdella prosentilla, se on todella paljon. Ja se on iso säästö myös työnantajalle henkilöstökuluissa, sanoo Jarkko Karlsson.

Karlsson on toiminut vasta pari vuotta VR:n lähiliikenteen luottamusmiehenä, mutta kommentti paljastaa hänen oppineen paljon. Paras tapa parantaa työoloja ei ole vaatiminen tai riitely vaan neuvottelu ja isojen kokonaisuuksien hahmottaminen. Tällä hetkellä tärkein ratkaisua odottava asia on Karlssonin mielestä konduktöörien työvuorot.

– Me aloitetaan työt milloin sattuu ja lopetetaan milloin sattuu. Ei voi puhua vuorotyöstä. Me tehdään epäsäännöllistä vuorotyötä, ja se näkyy sairauslomissa. Ihmiset uupuvat ja sairastuvat.

Hankalista työajoista huolimatta Karlsson tuntee olevansa oikealla alalla. VR kampanjoi näyttävästi Next Step -messuilla reilut neljä vuotta sitten ja Karlsson päätti pyrkiä konduktöörikurssille, koska homma vaikutti kivalta. 25 kurssille hyväksyttyä valittiin 850 hakijan joukosta.

Koulutusta ja kokeita

Koulutus paljasti tulevalle konduktöörille, että työ on sekä monipuolisempaa että vastuullisempaa kuin miltä se junamatkustajan silmissä näyttää. Konduktööri mm. tarkastaa jarrut ennen asemalta lähtöä ja ohjastaa junan peräyttämisen varikolle.

– Konduktöörin täytyy tietää samat rautatien liikennesäännöt kuin kuljettajankin. Joka vuosi pitää käydä kokeissa, joissa ei saa tulla yhtään virhettä, selvittää Karlsson.

Hän on menossa piakkoin liikenneturvallisuuskoulutukseen. Turvallisuusjärjestelmiä kehitetään liikenneviraston ja asiantuntijoiden yhteistyönä jatkuvasti.

Konduktöörien oma turvallisuus on uhattuna varsinkin pääkaupunkiseudun lähiliikennejunissa, joissa matkustaminen on Karlssonin luonnehdinnan mukaan ”arkisempaa” kuin kaukojunissa. Hän kertoo ottaneensa muutama päivä sitten itse ”vähän painimatsia” matkustajan kanssa, joka oli pahoinpidellyt lievästi edellisen junan konduktööriä.

– Käsirysy on kuukausittainen ilmiö. Häiriötilanteita on todella paljon, mutta monesti niistä selviää puhumalla, vaikka tilanteet saattavat olla hyvinkin uhkaavia.

VR:n turvallisuuskoulutukseen kuuluu mm. puhejudoa. Konduktöörin ainoa kättä pidempi ase on pippurisumute. Sitä Karlsson on joutunut käyttämään neljän työvuoden aikana vain kerran.

Henkilöstöpula otti koville

Konduktöörin työhön tuovat omat lisänsä äärimmäiset sääolosuhteet, temppuileva teknologia ja pahimmassa tapauksessa onnettomuudet. Vaikka VR on viime vuosina saanut paljon lokaa niskaan, ei konduktööri ole antanut sen häiritä yöuniaan.

– Kun meillä oli henkilöstöpula, silloin oli pientä väsymystä. Mutta aina olen saanut kotona hyvin nukuttua, virnistää Karlsson.

Luottamusmiehenä hän sekä joutuu että pääsee olemaan työntekijöiden äänitorvena. Yksin nuori mies ei kuitenkaan ole tuntenut jääneensä. Kokeneemmat kollegat ovat tarjonneet tarvittaessa apua ja tukea.

– Työkaverit auttavat paljon jaksamisessa. On tosi kivaa, kun monet tulevat kertomaa, että hyvin olet sanonut, ollaan samaa mieltä. (HäSa)