Uutiset

Toriparkki ratkaisisi monta ongelmaa

Hämeenlinnan Pysäköinti Oy suosittelee toriparkin rakentamista kaupunkiin. Yhtiön hallitus päätti kannastaan tällä viikolla.

-Keskustan alueella on katteen valmistumisen jälkeenkin 900-1000 autopaikan vaje. Ainoastaan torin alle rakentamalla kaupunki voi saada hankkeeseen yhteistyökumppaneita mukaan, kertoo pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala.

Hänen mukaansa oleellista hankkeen toteutumisen kannalta on Reskan alueen kiinteistöjen saaminen mukaan toriparkin rahoittajiksi.

Lisäksi toriparkki tarvitsisi kaavamuutoksen. Sisäänajoa Kulmala on hahmotellut esimerkiksi Sibeliuskadun rinteeseen.


Tori suljettuna yhden kesän

Tärkeimmäksi syyksi toriparkin rakentamiselle yhtiö näkee kasvavan pysäköintitarpeen. Parkkipaikkoja tarvitsevat paitsi keskustan liikkeiden asiakkaat myös tiivistyvän keskustan tulevat asukkaat.

Tällä hetkellä autopaikkojen puute estää rakentamasta keskustaan lisää asuin- ja liiketiloja. Myös tulevan Etelärannan parituhatta asukasta tarvitsevat paikan autoilleen.

-Ydinkeskustan parkkihalleihin on oltu tyytyväisiä kaikkialla, mihin niitä on rakennettu, kuten Kuopiossa, Tampereella, Jyväskylässä ja Vaasassa, Kulmala muistuttaa.

Pysäköintiyhtiön suunnitelmien mukaan Hämeenlinnan toriparkkia voitaisiin alkaa rakentaa syksyllä 2014, kun moottoritien kate on valmistunut.

-Seuraavana kesänä tori olisi osittain suljettu. Tori avattaisiin uudelleen keväällä 2016 ja lopullisesti toriparkki valmistuisi syksyllä 2016, Kulmala kertoo yhtiön suunnitelmista.


500-700 autopaikkaa

Pysäköintiyhtiö esittää, että kaupunkiin perustetaan Kiinteistö Oy Hämeenlinnan Toriparkki, jonka rakennuttajana pysäköintiyhtiö voisi itse toimia. Osakkaat uuteen pysäköintilaitokseen tulisivat torin varren kiinteistöistä, osakepääoma olisi 1,2 miljoonaa euroa.

Toriparkki toteutettaisiin joko rakenna ja suunnittele -urakkana tai jaettuna urakkamallina, jossa yhtiö vastaisi suunnittelusta itse.

-Rakennettaisiin niin paljon, kuin alueelle mahtuu. Toteutustavasta riippuen toriparkkiin mahtuisi 500 tai 700 autopaikkaa, Kulmala kertoo.


Keskitetty ratkaisu kiinnostaa

Kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen puheenjohtaja Risto Pekola kertoo, ettei yhdistys ole vielä päättänyt kantaansa asiaan. Tärkeintä yhdistykselle on kuitenkin saada keskustaan lisää pysäköintipaikkoja, jotka mahdollistavat liike- ja asuntorakentamista.

-Kun pysäköintiongelma on ratkaistu, se pistää hankkeet liikkeelle. Olen keskitetyn ratkaisun kannalla, mikä se sitten onkaan, koska se on aina hajautettua mallia kustannustehokkaampi, Pekola sanoo.

Kehken yrityspalvelupäällikkö Ari Räsänen ottaa pysäköintiyhtiön esityksen mielissään vastaan. Räsänen kertoo joutuvansa viikoittain tarjoamaan eioota keskustaan pyrkiville yrittäjille.

-Jos vanhojen kiinteistöjen parkkipaikat saataisiin autoista pois, niiden tilalle voitaisiin rakentaa uusia liiketiloja, Räsänen sanoo.

Samalla hän näkisi Hämeenlinnan keskustan muuttuvan oikeaksi kävelykeskustaksi.

-Kun autot pannaan maan alle, vähenee pöly ja möly. Keskustasta voisi tulla vanhakaupunki, jonka kahviloihin, ravintoloihin ja kulttuurielämyksiin ihmiset tulisivat kauempaakin, Räsänen ideoi.


Valtuusto päättää strategiasta

Kaupunki on käynnistänyt pysäköintistrategian valmistelun. Valtuuston pitäisi päättää strategiasta huhtikuussa 2012.

Kulmalan mukaan Keinuparkki, keväällä valmistuva Kaivoparkki sekä mahdollinen toriparkki vähentäisivät keskustan autopaikkatarvetta noin 25-30 prosentilla, koska sama pysäköintilaitos palvelee yhtä aikaa useita liikkeitä ja muita palvelupisteitä.

-Toivottavasti strategiassa lukee, että pysäköinti keskustassa ohjataan pysäköintilaitoksiin ja pysäköinti katualueilla on maksullista ja rajoitettua, Kulmala sanoo. (HäSa)

Menot