Uutiset

Trafin ja ministeriön hehkutus olikin ilmaa – Ajokortin hinta ei halpene, sillä tutkintokokeiden hinnat nousevat

Autokoululaisen ”lopputentti” eli ajokoe kallistuu heinäkuun alussa 65:stä 90 euroon. Samalla teoriakokeen hinta nousee neljällä eurolla 35 euroon.

– Ajokoe pitenee vartilla tunnin mittaiseksi. Se kasvattaa työmäärää, ja tarvitsemme lisää tutkinnon vastaanottajia. Haussa on 35 uutta työntekijää koko maahan, Ajovarma Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pellikka perustelee.

Kokeita vastaanottava Ajovarma itse ei hintoja korota. Taksat on määritelty liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa viranomaismaksuista.

Uudistetun ajokokeen on määrä mitata kokelaan osaamista monipuolisemmin kuin ennen. Esimerkiksi B-ajokorttiluokan käsittelytehtävät suoritetaan oikeissa liikennetilanteissa ajon aikana.

Autokin kallistuu

Ajokokeen 30 prosentin hinnankorotus mietityttää kokenutta autokouluyrittäjää.

– Halpuutuksen perään hehkutettiin Trafia ja ministeriötä myöten, mutta nyt tutkintomaksut nousevatkin, tamperelaisen Autokoulu CityTrafficin toimitusjohtaja Markku Koivistoinen ihmettelee.

CityTraffic on toistaiseksi veloittanut oppilaalta 70 euroa kouluauton käytöstä ajokokeessa. Hintaan on tulossa ainakin kympin korotus. Ajokokeen suorittamisen kokonaishinta pompsahtaa näin 170 euroon.

Jatkossa tutkinnon vastaanottaja voi keskeyttää jokaisen ajokokeen, jos hän kokee sen tarpeelliseksi. Aiemmin tähän on ollut mahdollisuus mopon ja moottoripyörän ajokokeessa.

– Kokeen saa keskeyttää, jos vastaanottaja kokee ajamisen olevan vaaraksi itselleen tai muille.

– Todennäköisesti mahdollisuutta käytetään jatkossakin eniten kaksipyöräisten ajokokeissa, joissa vastaanottajalla ei ole muuta mahdollisuutta puuttua varomattomaan ajamiseen, Hannu Pellikka selittää.

Ratavuokrat nousussa

Markku Koivistoinen ei usko B-luokan ajokortinkaan halpenevan niin paljon, kuin liikenneministeri Anne Bernerin ja hän ministeriönsä perusteluissa on annettu ymmärtää.

Autokoulujen kannalta huono uutinen oli 24 prosentin arvonlisäveron säilyminen ennallaan.

– Mikään muu koulu kuten ratsastus- ja balettikoulut eivät maksa arvonlisäveroa. Lisäksi autokouluala on hyvin työvoimavaltainen, joten alv-vähennyksiä on todella vähän.

Kaiken lisäksi ajoharjoitteluradat ovat nostamassa autokouluilta perimiään vuokria. Oulussa tuntihinta on Koivistoisen tietojen mukaan nousemassa jopa 150 euroon, ja muuallakin reilusti yli satasen.

– Meillä Nokian radalla tuntihinta on ollut 40 euroa, ja toivottavasti se tällä tasolla pysyykin.

Kymppimallilla halvalla

Autokoululiiton 420 koulusta keräämien hintatietojen perusteella B-ajokortin keskihinta Suomessa on nyt 1 400 euroa. Toisaalta 170 koulun kokeilemalla ”kymppimallilla” (10 teoria ja 10 ajotuntia) kortin keskihinta on pudonnut 960 euroon.

– Missään tapauksessa hinta ei tästä tule enää puolittumaan. Suurin osa kouluista aikoo kyllä jatkaa toimintaa, mutta henkilöstöpaineita muutos niille aiheuttaa, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi arvioi.

Niin sanottua oikeaa hintaa ajokortilla ei ole ollut tähänkään saakka. Tarjonnasta ja kilpailutilanteesta riippuen B-luokan kortin hinta on vaihdellut tuhannesta eurosta yli 2 500 euroon paikkakunnasta riippuen.

Lisää uusintoja?

Jokilammen mukaan ”kymppimallilla” saavutettu hintataso on jatkossa lähellä oikeaa. Tosin hinnalla saa ajo- ja teoriaopetusta alle puolet entisestä, pakollinen riskikoulutus mukaan lukien normaalisti vain 22 tuntia.

– Pakolliset tuntimäärät ovat minimejä, Markku Koivistoinen muistuttaa.

– Aikaisemmat 19 tuntia teoriaa ja 18 tuntia ajoa eivät nekään ole olleet tarpeeksi kaikille, vaan hylkäyksiä on tullut sekä teoria- että ajokokeissa. Kun ajokokeet nyt hankaloituvat, uusintakokeita tulee olemaan enemmän kuin ennen.

CityTraffic on ollut mukana ”kymppimallissa”, ja kortti on maksanut vain 790 euroa. Jatkossa tämän hinnan päälle lisätään nykyisen syventävän opetuksen hinta (320 euroa), jolloin B-ajokortin hinta asettuu noin 1 100 euron tasolle.